Strona główna Kalendarz Motorsportu O Robercie Kubicy Filmy Kontakt Wyjazdy na F1

czwartek, 22 lutego 2018

Kiedy rezerwowi wchodzili do gry

Robert Kubica Nick Heidfeld Jacques Villeneuve BMW Sauber 2006
fot. BMW Sauber
Historia Formuły 1 zna wiele bardzo przypadków, gdy kierowcy - czy to rezerwowi czy wcześniej nie związani z daną ekipą - w trakcie sezonu awansowali do roli podstawowych zawodników danego zespołu. W tym wieku tylko w jednym sezonie zdarzyło się, że nie doszło do żadnej zmiany zespołowej na przynajmniej jeden wyścig. Poniżej przedstawiamy nieco statystyk z tych zmian.

Tekst ten powstał jako ciekawostka, związana z rolą Roberta Kubicy jako kierowcy wyścigowego. Chcę nim jedynie zaspokoić ciekawość niektórych, związaną z częstotliwością zmian w zespołach i ich powodami. Absolutnie nie sugeruję w nim, że Robert Kubica może zastąpić któregoś z kierowców w tym sezonie Formuły 1.

Na początek


Postanowiłem wziąć pod uwagę jedynie XXI wiek, bo po pierwsze materiału bardzo dużo, a po drugie Formuła 1 bardzo zmienia się z roku na rok i częste niegdyś zmiany kierowców, dziś są już zdecydowanie rzadsze.

Od 2000 roku aż blisko 50 razy zdarzało się, że kierowca, który zaczynał sezon nie mając pozycji w żadnym zespole, przejechał w jego trakcie przynajmniej jeden wyścig. Zdecydowana większość z tych przypadków to sytuacje, gdy do gry wchodzili kierowcy rezerwowi lub testowi danej ekipy.

W tym zestawieniu bierzemy pod uwagę jedynie przypadki dotyczące trwającego sezonu, a nie te, gdy kierowca testowy danej ekipy awansował od kolejnego sezonu na fotel pierwszego.

Zmiany następowały przede wszystkim w mniejszych ekipach, szczególnie tych borykających się z problemami finansowymi. Nie oznacza to jednak braku zmian w ekipach z topu. Występowały one w omawianym okresie w Ferrari, Williamsie czy McLarenie.

Pozycja kierowców testowych przed sezonem 2005 nie była mocna i często zdarzało się, że nie dostawali oni miejsca w składzie mimo zaistnienia wakatu. Później jednak rzadko zdarzało się, by kierowca nie związany z teamem, dostawał miejsce.

W taki właśnie sposób, a zatem zastępując kogoś w trakcie sezonu, w Formule 1 zadebiutowali tacy kierowcy, jak Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo czy Robert Kubica.


Przypadki


W powyższym zestawieniu nie braliśmy pod uwagę kierowców, którzy dołączyli do zespołów, nie będąc wcześniej ich kierowcami rezerwowymi/testowymi, a takich przypadków było kilkanaście:

2001 - Tomas Enge zostaje pierwszym Czechem w Formule 1, zastępując na 3 ostatnie wyścigi sezonu Luciano Burtiego w Prost Acer.
2001 - Alex Yoong zostaje pierwszym Malezyjskim kierowcą F1 i na 3 ostatnie wyścigi, za 5 milionów dolarów, zostaje kierowcą Minardi.

2002 - Heinz - Harald Frentzen (na jeden wyścig za Felipe Massę).

2003 - Miejsce po Justinie Wilsonie w Minardi zajmuje Nicolas Kiesa. Wilson zastąpił w Jaguarze Antonio Pizzonię.

2004 - Duże zmiany w Williamsie. Najpierw Marc Gene zastępuje kontuzjowanego Ralfa Schumachera podczas dwóch wyścigów, a później zastępuje go Antonio Pizzonia.
2004 - Jarno Trulli odchodzi z Renault po tym, jak nie przedłużono z nim kontraktu (przejdzie później do Toyoty). Zastępuje go Jacques Villeneuve.

2005 - Christian Klien i Vitantonio Liuzzi zostają zakontraktowani jako kierowcy podstawowi Red Bulla z gwarancją minimum 3 występów. Ostatecznie Klien pojedzie w 14 wyścigach, a Liuzzi w 4.
2005 - Kierowca rezerwowy Jordana, Robert Doornbos, zastępuje w barwach Minardi Patricka Friesachera, któremu skończyły się pieniądze od sponsorów.

2007 - Markus Winkelhock zalicza wyścig w Formule 1 po tym, jak sponsorzy Christijana Albersa nie przelali pieniędzy na czas po 9 pierwszych rundach mistrzostw. Niemca zastąpi Sakon Yamamoto i przejedzie końcówkę sezonu.

2009 - Luca Badoer na 2 rundy zastępuje kontuzjowanego Felipe Massę, ale wobec słabych wyników, Ferrari ścigąga do siebie Giancarlo Fisichellę (będącego pierwszym kierowcą Force India), który pojedzie do końca sezonu.

2014 - Andre Lotterer zastępuje na jeden wyścig Kamui Kobayashi w barwach Caterhama.

2017 - Powiązani z Red Bullem Pierre Gasly i Brendon Hartley przejeżdżają odpowiednio 5 i 4 rundy, zastępując Danila Kvayata oraz Carlosa Sainza.

Zdecydowanie częściej jednak to kierowcy rezerwowi i testowi zastępowali podstawowych kierowców. Oto ich wyliczenie:

2000 - Luciano Burti zastępuje na jeden wyścig chorego Eddie Irvine (Jaguar).

2001 - Ricardo Zonta jako kierowca testowy Jordana, zastępuje na dwukrotnie Heinza - Haralda Frentzena.
2001 - Kierowca testowy zespołu Prost Acer, Pedro de la Rosa, zastępuje w Jaguarze Luciano Burti po czterech pierwszych wyścigach sezonu.

2002 - Anthony Davidson (kierowca testowy BAR) zastąpił w Alexa Yoonga (Minardi) na 2 wyścigi. Yoong został ukarany przez zespół za słabe wyniki.

2003 - Kierowca testowy Williamsa, Marc Gene, zastępuje w tej ekipie kontuzjowanego Ralfa Schumachera.
2003 - Zsolt Baumgartner, kierowca testowy Jordana, zostaje pierwszym Węgrem w Formule 1, zastępując Ralpha Firmana, kontuzjowanego po wypadku w treningu... na Węgrzech.

2004 - Timo Glock zastępuje Giorgio Pantano - najpierw tylko na Grand Prix Kanady, ale w efekcie od Grand Prix Włoch zostanie podstawowym kierowcą Jordana.
2004 - Ricardo Zonta, kierowca rezerwowy Toyoty, zastępuje Christiano da Mattę, ale nie przejedzie pełnego sezonu.

2005 - Kierowcy rezerwowi McLarena - Pedro de la Rosa i Alexander Wurz zastępują kolejno kontuzjowanego Juana Pablo Montoyę.
2005 - Kierowca testowy BAR, Anthony Davidson, zastępuje w Malezji chorego Takumę Sato
2005 - Antonio Pizzonia zastępuje Nicka Heidfelda w Williamsie. Niemiec odczuwał bóle głowy po wypadku na Monzy, z przed swoim planowanym powrotem miał wypadek motocyklowy, który zabrał mu pozostałą część sezonu.

2006 - Trzeci kierowca BMW Sauber, Robert Kubica, zastępuje kontuzjowanego Jacquesa Villeneuve. Dzień po debiucie kierownictwo BMW Sauber ogłasza, że Kubica będzie podstawowym kierowcą do końca sezonu.
2006 - Po Grand Prix USA Juan Pablo Montoya ogłasza przejście do NASCAR. W McLarenie zastępuje go do końca sezonu Pedro de la Rosa - kierowca testowy ekipy.
2006 - Kierowca rezerwowy Super Aguri Franck Montagny zastępuje Yuji Ide po tym, jak Japończykowi odebrano superlicencję.
2006 - Zatrudniony na trzeciego kierowcę w Super Aguri Sakon Yamamoto zastępuje Montagny, który przejechał tylko 7 rund.
2006 - Kierowca rezerwowy Red Bull Racing, Robert Doornbos, zastępuje Christiana Kliena na trzy ostatnie wyścigi sezonu.


2007 - Kierowca rezerwowy BMW Sauber, Sebastian Vettel, zastępuje w Grand Prix USA Roberta Kubicę, który po wypadku w Kanadzie nie dostał zgody lekarzy na start.
2007 - Rezerwowy kierowca Williamsa, Kazuki Nakajima, zastępuje Alexandra Wurza na ostatni wyścig sezonu, po tym jak Austriak ogłosił koniec kariery w F1.
2007 - Toro Rosso zmienia Scotta Speeda na Sebastiana Vettela, po tym jak między Speedem a szefem ekipy Franzem Tostem doszło do przepychanek.

2009 - Skarżący się na złe traktowanie przez zespół Renault Nelson Piquet Jr zostaje zastąpiony przez Romaina Grosjeana, kierowcę testowego tej ekipy.
2009 - Kontuzjowanego kierowcę Toyoty, Timo Glocka, zastępuje kierowca rezerowy tej ekipy, Kamui Kobayashi.
2009 - Rezerwowy kierowca Scuderia Toro Rosso, Jaime Alguersuari, zastępuje słabo spisującego się Sebastiena Bourdais.
2009 - Testowy kierowca Force India, Vitantonio Liuzzi zastępuje Fisichellę, który przeszedł do Ferrari.

2010 - Aż 4 kierowców pojedzie w barwach HRT. Christian Klien i Sakon Yamamoto, będący kierowcami rezerwowymi ekipy pojadą odpowiednio 3 i 7 rund.
2010 - Kierowca rezerwowy Mercedesa, Nick Heidfeld, zastąpi w barwach Saubera słabo spisującego się Pedro de la Rosę.

2011 - Rezerwowy kierowca Scuderia Toro Rosso, Daniel Ricciardo zastąpi w 9 rundach sezonu Naraina Karthikeyana w barwach HRT oraz raz Vitantonio Liuzziego.
2011 - Testowy kierowca Team Lotus, Karun Chandhok zastępuje na jedną rundę Jarno Trullego.
2011 - Rezerwowy kierowca McLarena, Pedro de la Rosa, zastępuje na jeden wyścig Sergio Pereza, źle czującego się po wypadku w Monako.
2011 - Nick Heidfeld, który zastąpi Roberta Kubicę w Lotus Renault GP, nie dojedzie do końca sezonu. Po 11 rundach zastąpi go rezerwowy kierowca ekipy, Bruno Senna.

2012 - Rezerwowy kierowca ekipy Lotus F1 Team, Jerome d`Ambrosio, zastępuje Romaina Grosejana, ukaranego za spowodowanie kolizji podczas Grand Prix Belgii.

2013 - Przed dwoma ostatnimi wyścigami sezonu, Kimi Raikkonen musiał poddać się operacji pleców. Zastąpił go Heikki Kovalainen, związany z Caterhamem.

2014 - Rezerwowy kierowca Caterhama, Will Stewens, bierze udział w ostatniej rundzie sezonu, zastępując za pół miliona funtów Marcusa Ericssona.

2015 - Rezerwowy kierowca McLarena, Kevin Magnussen już w pierwszej rundzie sezonu musi zastąpić Fernando Alonso, po tym jak Hiszpan doznał wstrząsu mózgu podczas testów.
2015 - Rezerwowy kierowca Manor Marussia F1 Team, Alexander Rossi zastępuje Roberto Merhi w pięciu rundach sezonu.

2016 - Rezerwowy kierowca Mclarena, Stoffel Vandoorne musi zastąpić Fernando Alonso po groźnym wypadku Hiszpana w Australii
2016 - Rezerwowy kierowca Renault, Esteban Ocon, zastępuje Rio Haryanto w barwach Manora.

2017 - Testowy kierowca Saubera, Antonio Giovinazzi, zastępuje kontuzjowanego podczas Race of Champions Pascala Wehrleina w pierwszej i drugiej rundzie sezonu.
2017 - Ambasador McLarena, Jenson Button, musi zastąpić w Grand Prix Monako Fernando Alonso, biorącego udział w Indy500.
2017 - Rezerwowy kierowca Williamsa, Paul di Resta, zastępuje w Grand Prix Węgier chorego Felipe Massę.

W zestawieniach nie brałem pod uwagę zamian kierowców pomiędzy zespołami.

Ciekawostki


Jakie były przyczyny zmian w zespołach? Ogólnie można podzielić je na trzy grupy: forma, zdrowie i finanse.

Ze względów zdrowotnych kierowcy oficjalnie zmieniali się minimum 17 razy, a trzykrotnie był to wynik kary nakładanej na zawodników. W pozostałych przypadkach były to przede wszystkim kwestie braku pieniędzy od sponsorów oraz słabej formy. Zdarzały się również bardziej finezyjne przyczyny, jak bójka z szefem.

Najczęściej zastępowanym kierowcą był Felipe Massa, który na przestrzeni 15 lat był niezdolny do jazdy trzykrotnie - dwa razy na jeden wyścig i raz na dłużej.

Najwięcej zmian w omawianym okresie przeprowadziły Lotus, Sauber, McLaren i Williams - po cztery.


Brak komentarzy: