Strona główna Kalendarz Motorsportu O Robercie Kubicy Filmy Kontakt English version

niedziela, 26 marca 2017

WEC - Wszystko o serii - regulaminy, wyścigi, klasyfikacje

Do tego wpisu zapewne będziemy jeszcze nie raz wracać. Przedstawiamy Wam serię World Endurance Championship. Jakie są najważniejsze postanowienia regulaminu? Jak odbywa się rywalizacja? Co wolno zespołom, a co kierowcom? O tym wszystkim dowiecie się z tego wpisu!


Na początku zaznaczymy, że wszystkie opisane poniżej regulacje dotyczą wyścigów 6-cio godzinnych. Różnice regulaminowe w stosunku do 24H Le Mans, zostaną przedstawione przed tym wyścigiem.

O serii


WEC to World Endurance Championship, a zatem Mistrzostwa Świata Wyścigów Długodystansowych. Seria składa się z kilku (w obecnym sezonie 9) rund. Wszystkie rundy rozgrywane są na dystansie 6 godziny, oprócz 24H Le Mans, w którym punkty liczone są podwójnie. W przeszłości w kalendarzu były również wyścigi 12-godzinne. Kierowcy w czterech klasach walczą o tytuły mistrzowskie, a seria jest oficjalną serią FIA.



Historia


Być może niewielu z Was wie, że World Endurance Championship jest dość nową serią, powstałą w 2012r., po przekształceniu z World Sportcar Championship. Od 1953 roku, WSC (jej nazwy zmieniały się co kilka, kilkanaście lat) była, obok F1, jedną z dwóch najważniejszych serii wyścigowych, odbywających się pod flagą FIA. Początkowo skupiała w sobie najważniejsze wydarzenia ze świata motosportu, które odbywały się w Europie i północnej Ameryce.

W wyścigach udział brali m. in. kierowcy F1, natomiast większość ze startujących stanowili prywaciarze, tzw. gentelman drivers. Jeśli chodzi o fabryki, to zebrała się cała śmietanka inżynierii świata sportów motorowych – od Ferrari, Maserati, Mercedes-Benz, po Porsche czy Aston Martin. We wczesnej fazie podział serii obejmował tylko dwie kategorie – Sports Car i GT, z czasem jednak weszły również podziały ze względu na pojemność silnika. Po wielu latach rozwoju, technologicznie, wyścigi długodystansowe stały na bardzo wysokim poziomie, lecz wiązało się to oczywiście z ogromnymi kosztami. Największe fabryki wycofały się, a mniejsze ze względu na ciągle rosnące zaangażowanie finansowe nie były w stanie udźwignąć budżetowo startów. I tak oto w 1993 roku sezon został odwołany jeszcze przed pierwszym wyścigiem.

W 1994 r. seria powróciła w USA w bardzo okrojonej wersji. W przeciągu kilku lat wyścigi długodystansowe przepoczwarzały się wielokrotnie, praktycznie znikając z Europy. Automobile Club de l'Ouest (ACO) miała właściwie wyłączność jeśli chodzi o prototypy, tworząc słynne American Le Mans Series i europejskie Le Mans Series. FIA w 2010 roku, widząc lukę w seriach wyścigowych, postanowiła nadać kategorię mistrzostw świata serii GT. ACO nie pozostając dłużną, w tym samym roku, powołała do życia Intercontinental Le Mans Cup. Po zaledwie dwóch latach „rywalizowania” przez obie federacje, w 2012 roku osiągnięto porozumienie, na mocy którego powstało WEC. Na nową serię złożyło się wiele elementów z ILMC oraz GT, m. in. dlatego w kalendarzu pojawił się 24 Hours of Le Mans.



Kalendarz


1. 6 Hours of Silverstone - 16 kwietnia
2. 6 Hours of Spa-Francorchamps - 6 maja
3. 24 Hours of Le Mans - 17-18 czerwca
4. 6 Hours of Nürburgring - 16 lipca
5. 6 Hours of Mexico - 3 września
6. 6 Hours of COTA - 16 września
7. 6 Hours of Fuji - 15 października
8. 6 Hours of Shanghai - 5 listopada
9. 6 Hours of Bahrain - 18 listopada

Klasy


Obecnie w ramach WEC rywalizują ze sobą zespoły w kategoriach LMP1, LMP2, LMGTE PRO oraz LMGTE AM. Pierwsze trzy to klasy przeznaczone stricte dla kierowców profesjonalnych, w ostatniej mogą jeździć tzw. gentelman drivers.

Dwie pierwsze klasy - LMP1 oraz LMP2 to klasy prototypów, a zatem aut budowanych całkowicie pod wyścigi długodystansowe. Auta GT to - bardzo daleko idące - przeróbki aut drgowych.

Nas oczywiście najbardziej interesuje LMP1, gdyż to właśnie w tej kategorii będzie rywalizował w tym sezonie Robert Kubica. W sezonie 2017 w LMP1, po sensacyjnym odejściu ze stawki Audi, wystartuje jedynie 6 samochodów (w pierwszym wyścigu będzie ich zaledwie pięć, trzecia Toyota pojawi się dopiero podczas weekendu w SPA) – dwa auta wystawi Porsche, trzy Toyota oraz jeden (CLM P1/01) zespół BYKOLLES, w którym zasiądzie właśnie Robert.

Regulamin techniczny LMP1


Generalnie auta LMP1 możemy podzielić na Le Mans Prototype Hybrid z systemem odzyskiwania energii (ERS) oraz na Le Mans Prototype bez ERS, które są zarezerwowane tylko dla prywatnych teamów. Kryterium „prywaciarza” polega na tym, że jedynym elementem, który zespół może kupić od „fabryki” jest silnik oraz „usługi” z nim powiązane. Zabronione jest korzystanie z fabrycznego podwozia oraz wszystkich systemów, wliczając w to kontrolę trakcji.

W ramach konstrukcji LMP1 teamy mają sporą swobodę. Muszą się kierować jedynie ogólnymi wytycznymi:
- silnik czterosuwowy, tłokowy
- pojemność skokowa dowolna dla LMP1 Hybrid
- pojemność skokowa dla LMP1 nie może przekroczyć 5500cm3
- minimalna waga dla LMP1 Hybrid (zespoły fabryczne) to 875 kg, dla LMP1 (zespoły prywatne) 855 kg
- wymiary: rozstaw osi dowolny, zgodny z warunkami homologacji, długość całkowita: max 4650 mm, szerokość całkowita: min 1800 mm, max 1900 mm, elementy nadwozia wystające poza oś: przód 1000 mm, tył 750 mm.
- pojemność baku: Benzyna 62,5 litra z ERS,  67.4 litra bez ERS; Diesel 49,9 litra z ERS, 53,7 litra bez ERS.

Limit silników na cały sezon dla aut LMP1 Hybrid to 5 sztuk, natomiast nowe zespoły mogą liczyć na taryfę ulgową – mają do dyspozycji 7 silników na każdy zgłoszony samochód. Dla kierowców pojawiających się na wybranych wyścigach limitem są dwa silniki, obejmujące cały weekend.

W zespole nie może pracować więcej niż 65 osób jeżeli ma maksymalnie dwa auta. ByKolles nie musi się martwić o przekroczenie tego limitu.

Doważanie


Średnia waga każdego kierowcy klasy LMP1 to 80 kilogramów. Jęzeli zatem waga trzech kierowców razem z kaskiem i kombinezonem jest równa lub przekracza 240 kilogramów, wówczas wszystko jest w porządku i zespół nie musi nic robić. Jeżeli jednak jest mniejsza, to wtedy różnica jest wkładana do samochodu jako balast. Wiemy, że w przypadku zespołu byKolles tych kilogramów będzie brakować więc auto zostanie dociążone.


Testy


Jeżeli chodzi o LMP1, to dozwolone jest 10 dni testów zamkniętych prywatnych na samochód w sezonie. Limit ten podniesiony jest do 20 w przypadku zespołów fabrycznych.

W przypadku testów otwartych przy zgłoszeniu na 30 dni przed, możliwe jest testowanie przez 10 dni na samochód.

Opony


Wybór dostawcy opon seria pozostawia zespołom jednak wybrany przez nich dostawca musi posiadać odpowiedni certyfikat. Mogą się nim pochwalić Michelin oraz Dunlop. Każdy zespół LMP1 dysponuje czterema kompletami opon na trening, a na kwalifikacje i wyścig ekipy mają zazwyczaj po 6 kompletów ogumienia.

Treningi


Wyłącznie kierowcy i samochody, którzy przeszli pozytywnie procedury administracyjne oraz kontrolę techniczną mają prawo wziąć udział w treningach.

Kierowcy uprawnieni do wyścigu muszą:
- wziąć udział w treningu, pod groźbą wykluczenia
- ustanowić minimalny czas kwalifikacyjny
- przejechać minimum pięć okrążeń w nocy ( jeśli wyścig jest rozgrywany w nocy)
- przestrzegać zasad bezpieczeństwa podczas całego weekendu wyścigowego
- jechać w samochodzie, do którego zostali zgłoszeni, chyba że w przypadku siły wyższej sędziowie zezwolą na jazdę w innym samochodzie




Dyrektor zawodów może przerwać trening ze względów bezpieczeństwa. W porozumieniu z sędziami może też zadecydować o nie wydłużaniu w związku z tym sesji treningowej. Nie jest możliwe wniesienie protestu w odniesieniu do zakwalifikowania się/nie zakwalifikowania się kierowców do kwalifikacji. Z wyjątkiem czerwonej flagi, każdorazowe przekroczenie linii start/meta będzie zaliczone jako ukończone okrążenie.

Minimum kwalifikacyjne:
- Dla kategorii LMP1. LMP2 oraz LMGTE Pro, podczas jednej z sesji treningowych każdy kierowca musi ustanowić czas odpowiadający przynajmniej:
a) 120% średniego czasu z trzech najlepszych czasów ustanowionych przez trzy różne samochody
b) 110% najlepszego czasu ustanowionego przez najszybsze auto z danej kategorii
- Dla LMGTE Am:
a) podczas jednej z sesji treningowych, kierowca musi ustanowić czas przynajmniej równy 110% najlepszego czasu ustanowionego przez najszybszy samochód w danej kategorii

Minimum kwalifikacyjne określone powyżej dla wszystkich kategorii zostanie obliczone w ramach sesji, w której kierowca wziął udział.
Dla wszystkich kategorii:
- jeżeli liczba samochodów spełniająca powyższe minima jest większa niż liczba samochodów uprawnionych do startu:
- pierwszeństwo będą miały samochody wchodzące w danym sezonie
- pozostałe miejsca będą rozdzielone w równej liczbie w każdej kategorii w następującej kolejności: LMP1, LMP2, LMGTE Pro i LMGTE Am

Na wniosek Dyrektora wyścigu, sędziowie mogą ze względów bezpieczeństwa zabronić udziału w wyścigu każdemu kierowcy, który biorąc udział w oficjalnych testach na osiągnął minimum kwalifikacyjnego. Decyzja sędziów jest stosowana bezzwłocznie, niezależnie od ewentualnego odwoływania się od niej. Kierowcy nie mogą uzyskać kwalifikacji podczas rozgrzewki.

Na wniosek Dyrektora wyścigu, sędziowie mogą dopuścić do startu samochody (do maksymalnej liczby dopuszczonej do startu), które na skutek siły wyższej nie mogły wziąć udziału w sesji kwalifikacyjnej, pod warunkiem, że:
- zostały uznane za zdolne do uzyskania minimum kwalifikacyjnego
- kierowca i samochód spełniają wymogi bezpieczeństwa
- zostaną umieszczeni na końcu stawki
- najszybszy kierowca z zespołu wystartuje

Na wniosek Dyrektora wyścigu, sędziowie mogą dopuścić do startu kierowców, którzy brali udział w sesji treningowej, ale którzy nie ustanowili minimalnego czasu kwalifikacji.


Kwalifikacje


Każdy zespół musi wystawić dwóch kierowców, którzy wezmą udział w sesji kwalifikacyjnej.
Obydwaj kierowcy z każdego zespołu muszą ustanowić przynajmniej jeden czas okrążenia podczas kwalifikacji. Średnia wyciągnięta z dwóch najlepszych czasów okrążeń (po jednym okrążeniu każdego kierowcy) posłuży za czas pozwalający określić zajęte miejsce do wyścigu.
Każda sesja kwalifikacyjna trwa 20 minut. W trakcie sesji jest jeden pit stop, podczas którego zmieniają się kierowcy.

Podczas kwalifikacji zabronione jest wjeżdżanie samochodem do garażu – musi on zostać w pit lane, pod groźbą skasowania uzyskanych czasów sprzed wjazdu do garażu. Samochody, które nie biorą udziału w sesji muszą obowiązkowo przebywać w garażach, chyba że są poddawane kontroli.
Na koniec kwalifikacji samochody muszą wjechać do garażu, chyba że są poddawane kontroli. Samochody, które są poddane kontroli mogą zmienić opony, pod warunkiem uzyskania zgody.

Zawodnicy ścigający się w kategorii prototypów będą mogli wyprowadzić je z garażu i ustawić w pit lane pod warunkiem wydania zgody przez Dyrektora wyścigu.

Zespoły, które niezależnie od przyczyn nie mogą wystartować czy w kwalifikacjach czy w wyścigu, muszą zwolnić swoje boksy do końca dnia, w którym owa przyczyna zaistniała.

Po zakończonych kwalifikacjach, wszyscy kierowcy, którzy brali w nich udział (niezależnie od kategorii), muszą zgłosić się do Press Room, w czasie wyznaczonym przez organizatora każdego weekendu wyścigowego. Kierowcy, którzy biorą udział w konferencji prasowej po kwalifikacjach są zwolnieni ze stawiennictwa. Ewentualne kary za brak stawiennictwa będą nakładane przez sędziów.

Niezwłocznie po sesji kwalifikacyjnej w kategorii LMP1 i LMP2, kierowcy zajmujący pole position mają obowiązek wziąć udział w konferencji prasowej. W przypadku wyjątkowych okoliczności, sędziowie mogą na prośbę dyrektora zawodów (ze względów bezpieczeństwa), zignorować wyniki kwalifikacji.

Wyścig


Start


Kierowca, który będzie rozpoczynał wyścig, musi być wskazany podczas odbiorów technicznych przed wyścigiem.

Ciekawostkami dotyczącymi procedur przed wyścigiem mogą być przepisy dotyczące uruchamiania silnika. Nie można tego robić ani podczas grania hymnów, ani wtedy, gdy kierowcy nie ma w samochodzie.

Samochody muszą pojawić się na starcie na 15 minut przed planowanym rozpoczęciem okrążenia formującego. Jeżeli nie będzie ich tam, startują z alei serwisowej. Mogę to zrobić dopiero wtedy, gdy ostatni samochód zakończy swoje pierwsze okrążenie.

Zespoły zaczynają okrążenie formujące stojąc na światłach. Zapalenie zielonych oznacza start okrążenia formującego. Start do wyścigu jest oczywiście lotny. Samochody muszą poruszać się po prostej startowej w kolejności z kwalifikacji i jeżeli jest ona zachowana, to czerwone światła gasną i zaczyna się rywalizacja.



Możliwy jest również start za samochodem bezpieczeństwa w określonych warunkach, na przykład podczas ulewnej pogody czy bardzo mokrego toru.

Stinty 


Do czasu stintu kierowcy nie doliczany jest jego pit-stop. Dany zawodnik może jechać minimum 40 minut podczas wyścigu, a maksymalnie 4 godziny i 30 minut.

Nierespektowanie tych zasad może skutkować nawet wykluczeniem zespołu z wyścigu.

Incydenty


Jeżeli na torze dojdzie do incydentu lub awarii samochodu, wówczas ogłoszony może być tzw. Full Course Yellow. Podczas okresu obowiązywania FCY wszystkie samochody muszą zwolnić do 80 kilometrów na godzinę. Zabronione jest oczywiście wyprzedzanie. Na tor nie wyjeżdża samochód bezpieczeństwa, a aleja serwisowa pozostaje cały czas otwarta.

W przypadku poważniejszych incydetów, blokady lub częściowej blokady toru, na tor może zostać wypuszczony samochód bezpieczeństwa (w przypadku torów dłuższych niż 7 kilometrów więcej samochodów bezpieczeństwa). Jeżeli samochód bezpieczeństwa wyjedzie na tor, to aleja serwisowa jest zamykana na 3 okrążenia i można do niej wjechać tylko w przypadku koniecznych napraw, ale postój nie może trwać dłużej niż 5 sekund.



Mogą wystąpić zdarzenia, które spowodują nawet przerwanie wyścigu (duży wypadek, ekstremalne warunki pogodowe, gęsta mgła). Wówczas auta ustawiają się na prostej startowej. Przerwa w wyścigu może trwać maksymalnie 4 godziny i 30 minut. Jeżeli po tym czasie nie może być on wznowiony jest on zakańczany, a punkty przyznawane są według następującego schematu:

- jeżeli lider przejechał więcej niż 2 okrążenia, ale mniej niż 75% dystansu wyścigu - połowa punktów,
- jeżeli lider przejechał więcej niż 75% dystansu wyścigu - pełne punkty.

Kary


Oczywiście samochody niższych klas muszą przepuszczać samochody klas wyższych. Co do kar za incydenty na torze, to mogą być to kary czasowe w alei serwisowej, kary stop and go czy kary przejazu przez boksy.

Wiele pozostałych zasad, m.in. startu z alei serwisowej w przypadku awarii, kar dotyczących wyprzedzania itp. jest podobnych do tych, obowiązujących w F1, dlatego nie przedstawiamy ich aby zachować kompaktowość tego artykułu.

Pitstopy


Aleja serwisowa podzielona jest na trzy części:

- Fast lane - jest to część najbliżej muru i alei sygnalizacyjnej. Samochód może wjechać na fast lane tylko i wyłącznie swoją mocą.

- Pośrodku znajduje się pas przyspieszania i zwalniania

- Working area - to część najbliżej garaży, w której można podejmować prace przy samochodzie. Jest ona specjalnie oznaczona.



Limit prędkości w alei serwisowej wynosi na wszystkich wyścigach 60 kilometrów na godzinę. Kary za jej przekroczenie są uzależnione od sesji, w której dojdzie do przekroczenia, wysokości przekroczenia oraz tego, które jest to już przekroczenie danego kierowcy. Samochody będące w fast lane mają zawsze pierwszeństwo przed samochodami wyjeżdżającymi z working area. Zespół jest odpowiedzialny za bezpieczne wypuszczenie auta.

Limit mechaników, którzy mogą pracować przy samochodzie podczas jednego wyścigu wynosi czterech. Muszą oni posiadać zielone opaski. Niebieskie opaski noszą technicy odpowiedzialni za opony i hamulce. Może ich być podczas jednego pitstopu dwóch. Dotankowaniem samochodów zajmują się dwaj mechanicy.

Osoba odpowiedzialna za sprawdzenie poziomu paliwa podczas pit-stopu oprócz tego zadania może jeszcze tylko zająć się wytarciem szyb auta. Jeżeli nie ma sprawdzania paliwa lub naprawy miernika, taki mechanik może zająć się tylko czyszczeniem szyb.

Co ważne, wszystkie pit-stopy musza odbywać się przy wyłączonym silniku. Dotyczy to również sytuacji, gdy samochód jest wpychany do garażu lub z niego wypychany (maksymalnie 4 mechaników).

Podczas opuszczania stanowiska serwisowego, zabronione jest dopuszczanie do buksowania kół.



W przypadku naruszenia któregoś z powyższych przepisów dotyczących liczby i zadań mechaników, na zespół nałożona zostanie kara przejazdu przez boksy.



Klasyfikacja


Kolejność na mecie ustalana jest oczywiście na podstawie liczby przejechanych okrążeń. Co jednak w przypadkach, gdy dany zespół nie zdoła ukończyć wyścigu?

Będzie on sklasyfikowany w wynikach, jeżeli przejedzie 70% dystansu całego wyścigu przy czym musi w czasie 6 minut po ukończeniu wyścigu przez zwycięzcę, przeciąć linię mety. Inaczej nieco jest w przypadku 24H Le Mans, o czym będziemy pisać przed tym wyścigiem.

Punktacja


Kierowcy w WEC walczą o mistrzostwo świata dla pojedynczej załogi danego numeru, producenta aut LMP1.

W tym sezonie raczej nie przyznane zostaną natomiast tytułu dla najlepszego prywatnego auta LMP1 gdyż tu wymagane jest zgłoszenie przynajmniej trzech aut.

Każdy z wyścigów 6-godzinnych punktowany jest w następujący sposób:
1. 25 punktów
2. 18 punktów
3. 15 punktów
4. 12 punktów
5. 10 punktów
6. 8 punktów
7. 6 punktów
8. 4 punkty
9. 2 punkty
10. 1 punkt
Poniżej 10 - 0,5 punktu

Dodatkowo, 1 punkt będzie otrzymywała załoga samochodu oraz konstruktor, najlepszy w kwalifikacjach. Tak samo będzie w 24-godzinach Le Mans, tyle że tam punktacja przedstawia się następująco:
1. 50 punktów
2. 36 punktów
3. 30 punktów
4. 24 punktów
5. 20 punktów
6. 16 punktów
7. 12 punktów
8. 8 punktów
9. 4 punkty
10. 2 punkty
Poniżej 10 - 1 punkt

Załoga, która zbierze najwięcej punktów we wszystkich wyścigach, zdobywa tytuł.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

Brak komentarzy: