Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

czwartek, 15 października 2015

Jaki jest Rajd Hiszpanii? [Aktualizacja - Prokop w Dakarze]

O każdym rajdzie WRC można napisać, że jest wyjątkowy, ale w przypadku Rajdu Hiszpanii jest to absolutna prawda. Jest to jedyny rajd w kalendarzu WRC, który jest rozgrywany zarówno na nawierzchni asfaltowej jak i szutrowej. Stanowi to dla załóg, a przede wszystkim ekip w serwisie, nie lada wyzwanie. Kto najwięcej razy tu triumfował? Jaka jest trasa Rajdu Hiszpanii? Zobaczcie!




Historia


Rajd Hiszpanii został rozegrany po raz pierwszy w 1957 roku, a 18 lat później został on włączony do mistrzostw Europy. W 1991 roku impreza staje się rundą WRC.

Od 2002 roku bazą rajdu jest Salou, położone niedaleko Barcelony. Wcześniej było nią Lloret de Mar na Costa Brava. Park serwisowy znajduje się na terenie parku rozrywki Port Aventura. W 2010 roku do rajdu włączono odcinki asfaltowe i stał się on jedyną mieszaną rundą w kalendarzu WRC.

Rajd - w obecnej formie - charakteryzuje się raczej wysoką dojeżdżalnością kierowców i nie obfituje w wiele wypadków.

Kto tu rządzi(ł)?


Najczęściej, bo aż 8 razy, rajd wygrywał Sebastien Loeb. Co ważne, Francuz swoje zwycięstwa zanotował z rzędu - wygrywał nieprzerwanie od 2005 do 2012 roku. Po dwa zwycięstwa mają Didier Auriol, Dario Cerrato, Colin McRae, Gilles Panizzi, Carlos Sainz, Fabrizio Tabaton i Antonio Zanini. Najwięcej podiów ma Loeb - 9. Na drugim miejscu w tej klasyfikacji jest Sainz, a na trzecim Mikko Hirvonen (6 podiów).

Największe doświadczenie w tym rajdzie spośród startujących w tym roku ma Dani Sordo, który jechał w tym rajdzie aż 13 razy. Tylko jeden start mniej ma Jari-Matti Latvala.

Charakterystyka


Największym wyzwaniem w rajdzie jest oczywiście jego mieszany charakter. Zespoły po pierwszym, szutrowym dniu, muszą zmienić ustawienia aut podczas wieczornego serwisu. Z tego powodu jest on nieco dłuższy niż zwykle. Jari Matti Latvala wyjaśnia niektóre tajniki tej zmiany:


Kierowcy muszą zmienić oczywiście swój styl jazdy, ale dla nich to raczej nie problem. Same OS-y asfaltowe to raczej szerokie i szybkie drogi. Niektórzy mówią, że nieco przypominają tor wyścigowy. Dla nas to chyba bardzo dobra wiadomość... Co więcej, niektóre OS-y, przynajmniej fragmentami, biegną po częściach byłych torów F1...

Przy wysokich temperaturach (a takie raczej się nie zapowiadają) problemem może być zużywanie się opon, dlatego ważne będzie ich oszczędzanie w takich warunkach. Obecne prognozy mówią o około 20 stopniach Celsjusza.

W piątek kierowcy nie będą mieli serwisu w trakcie dania, co stwarza dodatkowe wyzwanie. Charakterystykę tras szutrowych dobrze widać na poniższym onboardzie Roberta z ubiegłego roku:


Warto dodać, że tegoroczna trasa rajdu została mocno zmieniona i pojawi się w niej aż 8 nowych OS-ów.

Rajd Hiszpanii jest uwielbiany przez kibiców - znakomicie położony park serwisowy, efektowne OS-y i pędzący kierowcy.


Filmowo


A taki Rajd Hiszpanii był w ostatnich latach.






Aktualizacja 


Martin Prokop wystartuje w przyszłorocznej edycji Rajdu Dakar. Więcej o tym TUTAJ.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

11 komentarzy:

Jaro75 pisze...

Najważniejsze aby był "czysty" dla Roberta :))

Anonimowy pisze...

Otóż to. Oby nie było zdarzeń i incydentów. Dziwne te nasze życzenia. Ale taka rzeczywistość.

kargul102 pisze...

Może pomódlmy się bo nic innego nie pomaga :) praktykujacych prosimy o pomoc! I wstawienie u O.Rydzyka

Anonimowy pisze...

Przepraszam, że się czepiam ale ostatnio jest mnóstwo literówek w postach - dawniej tak nie było.

Paweł Bednarczyk pisze...

Właśnie czytam, że będzie wymiana na lini Citroen - Hyundai. Miejscami zamienią się Meeke i Neuville. Ciekawa informacja, coraz bardziej prawdopodobna opcja dla Kubicy staje się faktem: WRC 2 lub Wyścigi z kilkoma rajdami.

Marcin J pisze...

@14 października 2015 14:26
skąd newsy? na guglach nie widzę albo źle pytam...

Anonimowy pisze...

Neuville co raz wiecej bledow, Meeke jezdzi co raz czysciej i Citroen mialby sie wymienic na teoretycznie slabszego kierowce? Chyba ze Hyundai ma zamiar sporo kasy doplacic...

Paweł Bednarczyk pisze...

http://sportowefakty.wp.pl/rajdy-samochodowe/553632/wrc-wielka-wymiana-na-linii-hyundai-citroen

podaje linka.

jakiś teraz problem ze sf.pl według tego artykułu Meeke odwiedził siedzibę Hyunadaia w ostatnim czasie a Neuville wypadł z pierwszego składu. Więc pewne źródło wyciągneło wnioski. To może być prawdą jeżeli chodzi o Meeka bo wiadomo, że yves matton nie przepada za brytyjczykiem. Ale czy neuville do Citroena?? Szybciej obstawiał bym go w M-Sport w miejsce Evansa ale po świetnym rajdzie na Korsyce wydaje mi się, że go zostawią. Neuville będzie nadal w hyundaiu a za meeka wejdzie RK? Ale za to póki co nie dam sobie nawet paznokcia obciąć.

Smolar pisze...

A może jednak sezon w r5 u hyunadaia? A potem do podstawowego składu? Pamiętacie Ogiera? Tak samo było. Hyundai będzie miał r5 a dziś czytałem o koniecznosci cięcia kosztów w Vw...

Anonimowy pisze...

R5 Hyundaia planowany jest dopiero na początek 2017.

Seweryn F1 pisze...

Robert wracaj na tory! :)