Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

piątek, 4 września 2015

Jaki jest Rajd Australii?

fot. Ford Europe
Rajd Australii to chyba najmniej znana nam runda Rajdowych Mistrzostw Świata. W przyszłym tygodniu kierowców czekają nie lada wyzwania, a kluczową rolę mogą odgrywać pogoda i pozycja na trasie. W ubiegłych latach zdarzało się, że kierowcy celowo zwalniali przed metą, byle nie jechać kolejnego dnia z przodu. Przeczytajcie więcej o Rajdzie Australii, w którym niestety nie wystartuje Robert Kubica, ale i tak powinno być ciekawie!

Historia

Rajd Australii dołączył do WRC w 1989 roku, a do 2006 roku jego bazą było Perth na zachodnim wybrzeżu Australii. Teraz baza rajdu znajduje się na drugim końcu kontynentu - Coffs Harbour.

Najlepsi

Rekordzistą pod względem wygranych w Rajdzie Australii jest Juha Kankkunen, który wygrywał czterokrotnie. On również najwięcej razy stał na podium - siedem. Tylko pięciu innym kierowcom udało się wygrywać tę imprezę więcej niż raz - byli to Marcus Gronholm (3), Mikko Hirvonen (3), Tommi Makinen (2), Colin McRae (2), a w ubiegłym roku do tego grona dołączył Sebastien Ogier.

Kombinacje

Kierowców czekają bardzo trudne i zdradliwe trasy - wiele drzew, dużo zbocz i bardzo śliska nawierzchnia - to główne wyzwania, jakie czekają na nich na Antypodach. Jarri Matti Latvala w 2013 roku powiedział po jednym z OS-ów, że czuł, jakby jechał po szklanych kulkach.

Bardzo ważna jest pozycja na trasie, szczególnie przy deszczu. Kierowcy jadący z przodu, muszą rozjeżdżać piach przez co ci jadący z tyłu będą mieli znacznie lepiej.

W ubiegłych latach zdarzało się tak, że kierowcy specjalnie zwalniali przed metą aby tylko nie prowadzić i nie ruszać na trasę z pierwszych pozycji.

Z drugiej strony, przy bardzo suchej pogodzie, kierowcy jadący dalej mogą mieć problem z unoszącym się kurzem.

Utrudnieniem przy odcinkach rozgrywanych wieczorem będą przebłyski słońca między drzewami. Zobaczcie, co czeka kierowców:


Cel: ukończyć

Przy 11 autach w WRC, dojechanie do mety w Australii bez przygód będzie oznaczało punkty. Stawka w Australii w ostatnich latach nie jest liczna. Transport do Australii jest bardzo drogi, a ryzyko nieukończenia bardzo duże. Dla przykładu, w 2009 roku rajd ukończyło 25 z 40 startujących załóg, a w 2004 zaledwie 29 z 63 czyli - mniej niż połowa. W powyższych wyliczeniach nie wymieniam tych, którzy korzystali z Rally 2! W związku z tym często historyczne wyniki odnosili tu kierowcy słabszymi autami.

O tym, jak trudny jest rajd, przekonał się swego czasu Marcus Gronholm (od 14 minuty):


Oraz dwukrotnie Sebastien Loeb:




Jaka będzie tegoroczna runda? Przekonamy się za kilka dni, ale na pewno będzie bardzo ciekawie!


Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

4 komentarze:

Anonimowy pisze...

Dobra informacja dla roberta byloby gdyby jechal w ogóle w rajdzie na jakiejkolwiek pozycji... chyba tekst do poprawki malej...)

Anonimowy pisze...

To jest tekst z zeszlego roku z jedynie zmienionym wstepem :D Jednak nalezaloby troche w nim zmienic.

Mateusz Cieślicki pisze...

Uaktualniłem całość przed publikacją. A co jeszcze trzeba zmienić?

Lux Perpetua pisze...

Drugi akapit, w "Kombinacje". Pisze tam, że Kubica będzie brał udział w rajdzie