Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

wtorek, 2 czerwca 2015

Jaki jest Rajd Sardynii

To będzie z pewnością jedna z najbardziej wymagających rund w kalendarzu WRC 2015. Ponad 400 kilometrów OS-owych i mordercze próby dla aut i załóg. Rajd Sardynii zawsze stawiał przed kierowcami najcięższe wyzwania. Zobaczcie, jaka jest ta runda WRC i kto święcił w niej największe sukcesy.

Historia

Rajd Sardynii jest rozgrywany jako Rajd Włoch od 2004 roku. Właśnie wtedy zastąpił on w kalendarzu WRC Rallye Sanremo. Jego bazą jest od 2 lat miasto Alghero. W samych Włoszech, WRC jest obecne od początku czyli od 1973 roku. W 1981 roku wygrała go znana wszystkim Michele Mouton, zostając pierwszą i jedyną dotąd kobietą, która zwyciężyła w rajdzie WRC.


Dominatorzy

Rajd Sardynii był rundą WRC 11 razy. W tym czasie najwięcej zwycięstw w nim odnosił Sebastien Loeb, choć trzeba przyznać, że nie była to ulubiona runda Francuza. Loeb triumfował tu czterokrotnie. Dwa zwycięstwa na swoim koncie - w dwóch ostatnich latach - ma na Sardynii Sebastien Ogier. Pozostali zwycięzcy? To creme de la creme skandynawskich rajdów ostatnich lat - Marcus Gronholm, Juho Hanninen, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala i jedyny Norweg w tym gronie, Petter Solberg.


Zaskoczeniem może być to, że najwięcej razy na podium na Sardynii stał Mikko Hirvonen - sześciokrotnie. Raz mniej na pudle meldował się Sebastien Loeb, a po cztery podia mają na swoim koncie Latvala i Solberg.

Jedynym kierowcą, który jechał we wszystkich edycjach był Włoch, Francesco Marrone.

Wyzwania

Wąskie, kręte drogi szutrowe, w których lubią zrobić się dość duże koleiny - tak w skrócie można opisać wyzwania Rajdu Sardynii.Każde wyjechanie poza optymalną linię jazdy może skończyć się urwaniem koła bowiem na poboczach czekają kamienie, drzewa i skarpy. Przekonał się o tym m.in. Jewgienij Novikov.


Na Sardynii szczególny problem mogą mieć ci, którzy jadą z przodu, a to za sprawą cienkiej warstwy luźnego szutru.

Kolejnym problemem mogą być temperatury, które nierzadko przekraczają 30 stopni, a to może prowadzić do awarii sprzętu i utraty koncentracji przez załogi. O tym, że temperatura może być groźna również na dojazdówce, bardzo boleśnie przekonał się Mikko Hirvonen w ubiegłym roku.


W tym roku na kierowców czeka kilka nowości, m.in. nocleg w Cagliari. Blisko 2/3 trasy będzie inna niż w ubiegłym roku, a w piątek kierowcy pojadą po trasach nieużywanych od 2011 roku. Sobota będzie najdłuższym etapem w WRC od 2012 roku, a załogi czeka ponad 200 kilometrów jazdy OS-owej. Skakać będą m.in. po słynnej hopie Micky`ego w Monte Lerno.


Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

10 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Zapowiada się piękna pogoda. Szkoda.

Anonimowy pisze...


no to chyba dobrze. Jakby były koleiny po deszczu, byłoby znacznie gorzej dla Roberta.

Anonimowy pisze...

Chodzi o to, że opony mogą się okazać za miękkie na zapowiadane temperatury.

Anonimowy pisze...

Tu trzeba opony zmienic, a nie na pogode liczyc :)

Anonimowy pisze...

Ciekawe czy Pirelli przygotuje jakąś twardszą mieszankę.

Anonimowy pisze...

Robert nie potrzebuje twardszej mieszanki, Robert jest wystarczająco twardy.

Yoozeck pisze...

Faktycznie, ciekawie czy Pirelli planuje jakieś zmiany w tym roku, dotyczące opon szutrowych. Może ktoś spotkał się z taką informacją?

Grzegorz Herda pisze...

gdzieś (może na tym blogu) przeczytałem, że mieszanki Pirelli są wspólne dla wrc i niższych kategorii, gdzie w słabszych samochodach spisują się dużo lepiej (mówimy o szutrowych) i nie mają wielkiego ciśnienia na zmiany tylko dla wrc.
Jeśli błyszczą na asfalcie i w zmiennych warunkach to może im to wystarcza z marketingowego punktu widzenia.

Lux Perpetua pisze...

Na każdy wyścig Pirelli dobiera inne mieszanki, raz są wspólne dla WRC i niższych serii, raz np. jeden z 2 rodzajów opon jest osobny.

Anonimowy pisze...

gratulacje dla Kajto po krótkim pierwszym dniu na Azorach zajmuje 2 miejsce. tylko 1.4s straty do lidera. Andy Goleszów