Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

niedziela, 28 czerwca 2015

Jaki jest Rajd Polski [Aktualizacja - jutro testy]

Zbliża się największe motorsportowe wydarzenie w roku w Polsce. Rajd Polski będzie wielkim świętem dla kibiców, ale też dużym wyzwaniem dla załóg. Co czeka je w naszej rundzie WRC? Przeczytajcie więcej o Rajdzie Polski.



Trochę historii

Rajd Polski już 10. raz z rzędu zostanie rozegrany na Mazurach. Sama impreza jest jednak jedną z najstarszych na świecie. Pierwsza edycja Rajdu Polski odbyła się w 1921 roku.

W 1973 roku nasz rajd znalazł się w kalendarzu pierwszej edycji WRC, ale potem wypadł z niego aż do 2009 roku, kiedy to kierowcy ścigali się już w Mikołajkach. W międzyczasie asfaltowy Rajd Polski był rundą Mistrzostw Europy - bardzo szybką i dość niebezpieczną. Po kilku latach przerwy, Rajd znów wrócił do kalendarza WRC - minimum na 3 lata.

Poniżej możecie bliżej zapoznać się z bardziej nam nieznaną historią Rajdu Polski:


Wyzwania


Pierwszym wyzwań, wynikającym już z harmonogramu, będzie przejechanie dwóch piątkowych pętli, które łącznie liczą 150 km, a pomiędzy nimi nie ma przerwy na serwis.

Niezwykle ważna w Mikołajkach jest pogoda. Opady deszczu mogą sprawić, że przewagę będą mieli startujący z przodu kierowcy. Czasem opady potrafią być naprawdę solidne, a wtedy możliwe są nawet takie sytuacje:


Szutrowe trasy wokół mikołajek są bardzo szybkie, ale też zdradliwe. Blisko drogi - w trawie na poboczach czy zakrętach mogą czaić się konary drzew czy duże kamienie. Nie zabraknie też krótkich odcinków leśnych, na których najmniejszy błąd może skończyć się spotkaniem z drzewem.

Czasem zabójczy podczas Rajdu Polski może być nawet SuperOS w Mikołajkach. Po poniższej sytuacji bardzo długo nie mógł otrząsnąć się Jari-Matti Latvala:


Nowości

Kilka OS-ów tegorocznej edycji będzie zupełnie nowych, inne są pozmieniane w porównaniu z ubiegłoroczną edycją. Dla załóg WRC będą to zatem nowe próby i raczej nikt z WRC nie będzie miał przewagi jeżeli chodzi o znajomość tras.

Nowa dla WRC będzie również nawierzchnia - bardziej piaszczysta i bardziej miękka niż w ubiegłym roku.

Zgodnie z obowiązującym w WRC trendem, w rajdzie będziemy mieli dłuższe OS-y. Najdłuższa próba będzie liczyła 39,12 km i jest jedną z najdłuższych w historii rajdu.

A tak było w Rajdzie Polski w ubiegłym roku:


Zwycięzcy

Jeżeli brać pod uwagę tylko ostatnie lata, gdy Rajd Polski był rozgrywany na Mazurach, to jedynym kierowcą, któremu udało się go wygrać więcej niż raz jest Kajetan Kajetanowicz - triumfował on w latach 2010, 2011 i 2013. Pozostałymi triumfatorami byli kolejno Krzysztof Hołowczyc, Leszek Kuzaj, Oscar Svedlund, Michał Bębenek, Mikko Hirvonen (2009 - runda WRC), Esapekka Lappi i Sebastien Ogier (2014 - runda WRC).

Filmy z tras

Dostępne są nagrania z kilkunastu OS-ów tegorocznej edycji Rajdu Polski - onboardy możecie obejrzeć TUTAJ.

Mapy

Na stronie Rajdu Polski opublikowane zostały dokładne mapy poszczególnych OS-ów wraz z pełnymi informacjami dla kibiców. Wszystko znajdziecie TUTAJ.

Więcej informacji o Rajdzie - jego harmonogram itp. znajdziecie TUTAJ. A to zapowiedź rywalizacji w Mikołajkach:


Aktualizacja

Jutro Robert Kubica będzie jutro testował na jednym z OS-ów, relacja z testów oczywiście jutro na blogu.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

14 komentarzy:

Anonimowy pisze...

http://sokolimokiem.com/kubica-brakuje-mi-f1-trudno-takie-zycie/

kargul102 pisze...

Brawo Brawo rewelacyjny wstęp do rajdu Polski kompleksowo i na temat gdyby wszyscy na rajdzie z takim zapałem podchodzili do pracy mielibyśmy najlepszy rajd na świecie :) nie wliczam w to wszystkich co zostawiają tam serce i swój wolny czas

Anonimowy pisze...

jaki jest rajd Polski? za drogi! polacy polako zgotowali ten los

Anonimowy pisze...

Jaki jest rajd Polski? Dla mnie tegoroczna edycja organizowana jest tak żeby maksymalnie utrudnić życie kibicom. Zakazy wjazdu kilka kilometrów od odcinków. Wysokie ceny biletów pomijam bo można oglądać za darmo ale mieszkając w okolicach Mikołajek ciężko zaplanować sobie porządne kibicowanie. W porównaniu z latami poprzednimi duży krok do tyłu. Informacje dla kibiców na stronie rajdu to już kultowy i tradycyjny dramat. Jako stały bywalec zastanawiam się nad sensem podróży tyle kilometrów bo mam wrażenie że "kibic twój wróg"!

Anonimowy pisze...

Organizatorzy chcą bezpieczeństwa. Liczę, że kibice obstawią trasę skutecznie, aby żaden niespodziewany kamień się nie pojawił, gdy będzie jechał RK. Mam nadzieję, że nad samochodem będzie czuwał jakiś anioł stróż, a Robert i Maciek nie ulegną dekoncentracji z przyczyn na przykład żołądkowych lub grypowych. Tyle mam życzeń w temacie unikania złego licha.

Anonimowy pisze...

1:54 Janusz ;)

kargul102 pisze...

Czasy się zmieniają nic nie jest za darmo a starsze pokolenie przyzwyczajone jest do darmochy i najlepiej autem wjechac komuś na pole .Troszkę ruchu nikomu nie szkodzi a jak stówka komus za drogo to musi zmienić pracę albo wejść na odcinek chechami za darmo

Anonimowy pisze...

Mam dobre wiadomości. Od tego roku w F3 jeździ dwóch polaków Aleksander bosak i Artur Janosz a w formule renault jeździ Bartłomiej mirecki więc może do 2018 roku z tej 3 polaków się któryś dostanie do F1. co o tym sądzicie

Anonimowy pisze...

Starsze pokolenie to jest przyzwyczajone że drożej jest na F1 niż na WRC

Anonimowy pisze...

A co z testami prze rajdem? Miało coś chyba być,a tu cisza:(

Robert Oczkowski pisze...

Testy jutro:)

Błażej S pisze...

Jakieś info Panowie gdzie te testy i o której?

Anonimowy pisze...

Błażej S.
"Wiele osób pisze do mnie o testy RK...
Ja ich nie robie, ale z tego co słyszałem to testy mają być na odcinku Mateuszek - Zielony Lasek, podobno od 10.00.

Mogę mieć złe info ale jest wydana zgoda na tą droge."

Anonimowy pisze...

do Błażej S...
śledź na facbooku profil "testy u delegata" tam są ciekawe informacje z pierwszej ręki na bieżąco :)