Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

środa, 15 kwietnia 2015

Jaki jest Rajd Argentyny...

Już w przyszłym tygodniu czekają nas wielkie emocje - po bardzo długiej przerwie - z Rajdem Argentyny w roli głównej. Tak jak każdy rajd WRC, impreza ta ma swoją charakterystykę, a od kierowców wymaga innych umiejętności. Łatwo nie jest, co pokazują przykłady z ostatnich lat.

Historia


Rajd Argentyny po raz pierwszy został rozegrany w 1980 roku. Rundą WRC jest prawie nieprzerwanie od tego czasu. Zawsze był jedną z najdłuższych rund WRC, w sezonie 2012 liczył aż 500 km OS-owych.

Wyzwania przed kierowcami


W Argentynie kierowcy muszą zmagać się z długimi OS-ami, na których często - szczególnie w drugich przejazdach - robią się głębokie koleiny. Swoistym wyzwaniem są też często przecinane rzeczki i strumyki. Szczególnie zdradliwe może to być wtedy, gdy spadnie deszcz. Na trasie mogą również często pojawiać się kamienie, a uderzenie w nie, może wyrządzić sporo szkód. Spójrzcie tylko na poniższy film:



W kość w takich warunkach dostawać będą też opony, dlatego mamy nadzieję, że wszystkie problemy z Meksyku zostały już rozwiązane.

W Rajdzie Argentyny nie zabraknie oczywiście słynnego El Condor, podczas którego kierowcy często napotykają na wąskie drewniane mostki, które mogą niejednemu zawodnikowi przysporzyć problemów.

Dobrym zobrazowaniem tych wszystkich trudności jest poniższy film:



Kolejną trudnością mogą być wysokości, które będą sprawiały, że auta będą miały niższą moc.

Każdy, nawet najmniejszy błąd w Argentynie może wiele kosztować. Poniżej zobaczycie przykłady tego, co dzieje się, gdy minimalnie za szybko wejdzie się w zakręt:





Dominatorzy


W 35. dotychczasowych edycjach Rajdu Argentyny najwięcej razy triumfował nie kto inny jak Sebastien Loeb. Dziewięciokrotny Mistrz Świata był tu najszybszy 8 razy. Po 3 zwycięstwa zaliczyli Miki Biasion, Tommi Makinen i Carlos Sainz.

Ten ostatni kierowca ma na koncie najwięcej miejsc na podiach - 10, przy 9 podiach Loeba i sześciu Biasiona, Didiera Auriol i Jorge Recalde. Najwięcej startów ma reprezentant gospodarzy, Jorge Recalde.

Co ciekawe, tylko dwóch startujących w tej edycji ma na koncie zwycięstwa. Są to Jari-Matti Latvala i Sebastien Ogier.

Zawodnicy F1 i inne ciekawostki


Ciekawostką jest to, że właśnie w Argentynie na podium w klasyfikacji generalnej jedyny raz w historii stanął kierowca, który zwyciężał w wyścigu F1. Co interesujące, Carlosowi Reutemannowi udała się ta sztuka podwójnie: w roku 1980 za kierownicą Fiata 131 Abarth i w 1985 i w 1985 prowadząc Peugeota 205 T16 Evo 2 grupy B. Rajd w 1985 roku był jednym z początków upadku grupy B, kiedy to w bardzo poważnym wypadku ucierpiał Ari Vatanen. Fin był zmuszony po nim pauzować przez 2 lata, zmagając się z licznymi i bardzo poważnymi kontuzjami odniesionymi w samym wypadku, jak też z poważnymi problemami psychicznymi.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

3 komentarze:

maSay2610 pisze...

Jak tam sytuacja Mateuszu z liga RBR ??? Jest szansa że powstanie cos takiego? Bo wydaje sie że dość duzo osób by w to polatało. Kurde czemu to nie w tym tygodniu ten rajd Argentyny, za długa ta przerwa.

Leopoldix RSA pisze...

Masakryczne są te przerwy między rajdami :/
A z tą ligą RBR to fajny pomysł by był :)

Grzegorz Herda pisze...

RBR fajny pomysł, ale na ligę to trzeba kilkunastu chętnych, z których kilku jeździłoby regularnie.
Wg mnie jedyna realna opcja to podłączyć się pod jakąś istniejącą ligę, lub organizować 'sparingi' offline - umówić jakąś trasę (kilka OS'ow lub cały rajd) i chwalić się czasami.