Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

piątek, 27 lutego 2015

Jak było w Rajdzie Meksyku przed rokiem [Aktualizacja niedziela godz. 16 - Kubica przed rajdem]

fot. M-Sport
Ubiegłorocznego Rajdu Meksyku Robert Kubica i Maciej Szczepaniak nie mogą zaliczyć do udanych, choć na OS-ach, które przejechali, prezentowali znakomite tempo, a był to przecież jeden z ich pierwszych występów autem WRC na szutrze. Zobaczcie, jak przebiegała ubiegłoroczna rywalizacja.

Kubica w Rajdzie Meksyku 2014 po raz pierwszy w życiu miał okazję jazdy autem rajdowym poza Europą. Polak rozpoczął bez kompleksów, zajmując 8. miejsce na pierwszym OS-ie.


Drugiego dnia Robert zaczął od 7. miejsca, potem były dwa szóste miejsca i po czterech próbach Kubica i Szczepaniak zajmowali 6. miejsce, m.in. przed Elfynem Evansem czy Thierry Neuvillem.

Na 5. próbie Polacy byli na 7. pozycji, a na szóstej na 8. miejscu. Następnie było ponownie 6. miejsce, które umocniło naszych na tej pozycji w generalce. Kubica pojechał genialnie na 8. OS-ie i po czwartym miejscu awansował o 2 miejsca. Kolejna próba była jeszcze lepsza - 3. miejsce.

Niestety, wtedy przyszedł krótki, 10. OS, który zakończył się dachowaniem. W miejscu, w którym problem miał również Chris Atkinson, Robert jechał za szybko, pojechał za szybko, próbował skręcić i skończyło się tak:


Robertowi doliczono 10 minut kary i przystąpił do kolejnego dnia. Rozpoczął go od 7. miejsca na 12. OS-ie.

Niestety, 13. próba okazała się pechowa. Robert i Maciej wypadli z trasy uszkadzając auto. Nie udało im się wrócić do rywalizacji. Wieczorem została podjęta decyzja, że Polacy nie będą już kontynuować jazdy.



Cały rajd wygrał Sebastien Ogier. Oto wyniki:



Mamy nadzieję, że tegoroczna edycja tej imprezy będzie jeszcze lepsza pod względem tempa i uda się dojechać do mety, zdobywając cenne doświadczenie w tych trudnych warunkach!

Więcej o Rajdzie Meksyku przeczytacie TUTAJ.

Aktualizacja godz. 17:30

Poznaliśmy harmonogram i mapę Rajdu Polski - całość zobaczycie na stronie dotyczącej rajdu - TUTAJ.

Aktualizacja godz. 12:20


Aktualizacja niedziela godz. 16

Przesyłka dotarła

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób ją lubiących i bądź na bieżąco!

Więcej o całej F1 na MC Formula i onestopstrategy.com

38 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Witam, obejrzalem onboardy Roberta z Monaco i porownałem je z jazda innych kierowcow. Na pierwszy rzut oka widać ze Robert niektore zakrety bierze na wyzszych biegach. Szczegolnie widac to na nr 7 i 8, pozniej szykana 10-11 oraz najlepszy chyba przyklad szykana 13-14 ktora przelatuje na biegu 6.
Mapka:
http://tinyurl.com/pno5z7g
RK:
http://tinyurl.com/ou3vavl
LH:
http://tinyurl.com/nm2cc87
JB:
http://tinyurl.com/p2tg7hm
Czy te roznice wynikaja z samochodu czy z tego że to jest okrazenie kwalifikacyjne? Jak myślicie jak to sie przekłada na czas? Czy jest to jedna ze sztuczek Roberta w Monaco?
Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

raczej rozny dostawca silnika/skrzyni biegow przez co przelozenia skrzyni biegow inne.
jak chcesz robic takie porownania, to porownaj np z przejazdem Webbera - ten sam silnik Renault.

pozdr,
rolen

pko24 pisze...

1. Protasov startuje w Meksyku w WRC2 jak na oficjalnym zgłoszeniu?
2. WRC2 będą startować po WRC ? a potem inne grupy?
3. jak ważna w Meksyku jest ta kolejnośc starowa, niby Ogier narzeka ale przecież tam na 5-6 miejscu często dojeżdżają kierowcy o klasę niżej postrzegani więc nie może być to aż tak duży dyskomfort

Anonimowy pisze...

Mercedes-Pilot will 200 Mio Euro für 3 Jahre Hamilton chce 200 mio za 3 lata od Mercedesa to jest ponad 2 razy tyle co Alonso !!!

Anonimowy pisze...

Wczoraj napisałem post którego po raz kolejny nie ma ...... !!!
O co chodzi. ??
Piszę jeszcze raz. O co chodzi z tym Protasovem w WRC2.? Pojedzie Fiestą RRC czy DS3 R5 w klasyfikacji WRC2.??

Anonimowy pisze...

Jest szansa że chłopaki lecą teraz do MEX lotem DLH498 który obecnie jest nad USA. Stan na 22:25 w sobotę.

Anonimowy pisze...

na wrc+ do szwedzkich onboardów OS 19, 20 i 21 Roberta dodano głos Maćka. Słychać też korekty Roberta i jego charakterystyczny komentarz na końcu jednego z tych OSów.
pozdrawiam Andrzej

marshad pisze...

@Anonimowy 22:19 Nie ma znaczenia czy pojedzie Fiestą RRC czy DS3 R5, bo obydwa to specyfikacja WRC2, więc nie będzie traktowany podczas rajdu jako kierowca kategorii WRC - mimo to ma szansę zdobyć punkty w obydwu kategoriach. W zeszłym roku wygrał klasę WRC2 i dojechał na 10 pozycji, w tym jednak są dwa dodatkowe auta WRC i silnie obsadzona kategoria WRC2.

Marcin J pisze...

@28 lutego 2015 23:01

Raczej nie dodano, tylko po prostu na starcie wlozono poprawne onboardy, tak jak u wszystkich. Dlatego tez bede pisla do WRC+ maila, dlaczego poprzednie nie sa zlozone poprawnie i dlaczego monte carlo jest w kratke z oesami niektorych kierowcow.

Anonimowy pisze...

Zapuscilem brode I kupilem kierownice g27 ze stojakiem:) Pytanie do znawcow tematu!! Jaka gre wrc polecacie I czy warto kupic orginal czy sciagac jakis obraz plyty? Pyt nr 2. Czy znacie jakas gre typu nauka jazdy. Chcialbym podszkolic żone zanim rozbije mi samochod:)

Anonimowy pisze...

@Anonim 1 marca 2015 11:05
Jeśli chodzi o grę rajdową, a wręcz symulator, to Richard Burns Rally. A z taką kierownicą myślę, że szukasz symulatora, a nie gry zręcznościowej ;)Jest to gra z 2004 roku, ale do tej pory lepszej gry o tematyce rajdowej nie ma. Ja się ostatnio rozglądałem za oryginałem, ale oprócz kilku aukcji na allegro nic nie znalazłem. Za oryginałem przemawia też to, że są organizowane zawody "Master of Champions" masterofchampions.blogspot.com

Jakby ktoś miał namiar na oryginalną wersję, to niech się podzieli :)

Anonimowy pisze...

Jeszcze dochodzi do tego wsparcie przez społeczność gry, która tworzy modele najnowszych rajdówek, fizykę, nowe trasy, itp.

Support RK&MS pisze...

Jeszcze odnośnie RBR są również organizowane mistrzostwa polski. O ile dobrze pamiętam WRSMP - wirtualne rajdowe samochodowe mistrzostwa polski. Jednak trzeba trochę posiedzieć żeby się przełamać bo fizyka w grze daje popalić:)

marshad pisze...

@Anonimowy 11:05 Jam kudłaty, durnowaty. Hmm... być może czas, by ktoś ze zdolnościami artystycznymi pobawił się w Photoshopie z tą bródką ;]
Jaką grę? Zależy czego szukasz. Arkadówki są łatwe i tylko ogólnie "symulują" fizykę jazdy, ale to dobra zabawa dla większości. Gry symulacyjne wymagają już nieco wkładu, nieco nerwów na początku, zawracania uwagi na opis pilota itd. lecz dają satysfakcję tym którzy chcą odwzorować rzeczywistość - w takim stopniu w jakim to możliwe. Trochę szkoda byłoby marnować taką kierę wyłącznie na gry typu arkade. W dodatku jeżeli stać Cię na taką kierownicę, to stać Cię i na grę, a większości przypadków dostępne są i demówki.
Najlepsze opcje symulacyjne: RBR (Richard Burns Rally), LFS (Live for Speed), rFactor/rFactor 2, iRacing, Project CARS, Assetto Corsa.
RBR to najlepsza symulacja rajdów, tworzona z pomocą mistrza WRC z 2001r. Zacznij od szkółki jazdy. Można kupić za grosze. Na necie dostępne jest rozszerzenie zwane RSRBR, tworzone przez fanów i aktualizowane co jakiś czas (pobaw się jednak najpierw w oryginale).
iRacing wymaga połączenia z internetem i można tam spotkać profesjonalnych kierowców. Project CARS, powstający przy pomocy profesjonalnych kierowców (w tym i byłego STIG'a), jeszcze nie ma finalnej wersji. Assetto Corsa pochodzi od twórców NetKar Pro i Ferrari Virtual Academy. rFactor (w wersji PRO, z opcją wprowadzania własnych zmian) jest używany przez wiele zespołów F1 jako symulator.
Ze wspomnianych gier, tylko RBR dotyczy rajdów i ma najbardziej rozbudowany tryb pojedynczego gracza. Wszystkie jednak nabierają życia mierząc się z prawdziwymi przeciwnikami przez internet. RBR wymaga do tego wspomnianego dodatku, reszta została stworzona w tym celu.
Dla żony? Istnieją symulatory do nauki jazdy na drogach publicznych jak "3D Driving School" czy "City Car Driving", gdzie można potrenować znajomość zasad ruchu, choć mają swoje problemiki i przydałaby się nieco lepsza fizyka i śledzenie ruchu głowy (skoro już zainwestowałeś w kierę to i head tracking Ci się przyda). Jeżeli jednak chcesz tylko posymulować pracę pedałów i skrzyni biegów, to użyj chociażby dema którejś z podanych gier symulacyjnych.

Anonimowy pisze...

Jeżeli chodzi o symulator rajdowy to tylko RBR (Richard Burns Rally) + nakładka wychodząca co roku (RSRBR 2015 - ponad 10 GB).

Ogólnie instalacja nie jest prosta( chyba że coś się zmieniło ja zatrzymałem się na 2010 r), ale na pewno znajdziesz tutoriale na necie. Koniecznie pamietaj a patchach do RBR (patch 1.01 najpierw, później 1.02). Cierpliwości na początek radzę bo to nie jest gra i nie jest tak łatwo :) dobry drift na asfalcie wymaga tygodni jak nie nawet miesięcy treningu :-) (przy 900 stopniach na kierze jeszcze trudniej...) Miłej zabawy !

Robert Kubica był mistrzem polski w RBR kiedyś. Grywał podobno także w ten symulator podczas rehabilitacji.

A tutaj bracia solberg jeżdża sobie na RBR:
https://www.youtube.com/watch?v=k0JC5InmOqk

Anonimowy pisze...

Robert był Mistrzem Polski w Colin Mcrae Rally 2...a cała historia skończyła się, delikatnie mówiąc, niesmacznie dla samego Roberta, ponieważ pewna grupka osłów tzw. starych wyjadaczy, nie mogła przeżyć, że Robert ich objechał...

Anonimowy pisze...

Dzisiaj na Polsat Sport Extra o 17.10 zapowiedź Rajdu Meksyku

marshad pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
marshad pisze...

... tylko wybierz jej jakiś mały samochodzik, a nie potwora z 300hp+ =]

Do RBR ustaw sobie 550 stopni (ten zakres zmieniał się z biegiem czasu i różnymi pojazdami w historii sportu, lecz około 540 stopni jest najlepszą opcją). Generalnie 900 stopni używam tylko w pojazdach cywilnych.

Anonimowy pisze...

A też z ciekawości zapytam bo również planuje pojeździć na jakimś symulatorze. Dużo różni się fizyka gry WRC 4 i RBR i jakie aspekty przemawiają na korzyść któregoś z nich?

Marcin J pisze...

RBR jest caly czas rozwijany przez fanow. Na przyklad w tym roku wyszla nowa fizyka, odobnie rewolucyjna w swojej realistyce (jakby poprzednia byla nierealistyczna :P) :) No i chyba jez wszystkie auta maja juz ta fizyke wrzucona. Chyba NGP sie nazywa. Najabrdziej chyba pozbierane do kupy sa packi na http://forum.rallyesim.fr/, ale nie wiem jak sie ma to z kompatybilnoscia do naszych wirtualnych rajdow, ktore opieraja sie o mody sklejane przez czechow.

Niestety niezbyt latwo znalezc odpowiedz na pytanie, co, jak i skad instalowac zeby sobie mozna bylo grac nasze mistrzostwa.

Jesli ktos moze to moze jakis atykulik u Mateusza tutaj na blogu? bardzo by pomoglo.

Ja kupilem sobie oryginala RBR z ktorejs polskiej strony internetowej organizujacej mistrzostwa.

Aha - to ze gra ma tyle lat, nie znaczy ze nie obsluguje najnowszych niwinek technologicznych w grafice :) Wszystko zalezy od tego jak robia silnik.


Jeszcze raz zaznacze - Fajnie byloby jakis artykul o RBR instalacji, spinaniu sie z graczami, mistrzostwami etc poczytac. Ktos sie podejmie? :)

marshad pisze...

To jeszcze dodam pewne ustawienia do RBR. W Logitech Profiler ustaw następująco:
Overall Effect Strength 100% (do 110%)
Spring Effect Strength 0%
Damper Effect Strength 0%
v Enable Centering Spring in FFB Games
Centering Spring Strength 0%
Defrees Of Rotation 550%
v Allow Game to Adjsut Settings

W katalogu głównym RBR znajdziesz plik physics.rbz, który jest po prostu plikiem ZIP. Utwórz kopię zapasową pliku, następnie otwórz oryginał (używając np.: http://www.7-zip.org/), znajdź plik physics.lsp i wyszukaj w nim linię z MaxFFTorque i zmień wartość ze 135.0 na 90.0 Wzmocni to nieco FFB.

Są różne szkoły ustawień w LP i zależą one od gry i rodzaju zabawy. Do cywilnych pojazdów na przykład 900 stopni i centrowanie kierownicy (Centering Spring Strength około 100%) jak najbardziej, ale tak silne centrowanie do dryftingu tylko go utrudni i zmęczy ci łapy. Z kolei 900 stopni na torze to gruba przesada, ale jak chcesz się męczyć to możesz posymulować produkcyjne auta startujące w lokalnych rajdach ;) Zacznij może od tych ustawień, a później się pobaw dodając Damper Effect jeśli chcesz.

@Anonim 13:59 RBR to król symulacji rajdów od lat i nie wygląda na to, aby cokolwiek się zmieniło przez najbliższe lata. Seria gier WRC to arkadówki, być może z elementami symulacji - można się pobawić, lecz jeśli zaznałeś RBR to wydaje się nieco "plastikowe". W WRC4 nie musisz znać zasad jazdy rajdówką, w RBR poznanie ich to podstawa dobrej zabawy (pomoże Ci w tym szkółka i dużo praktyki i może pozwoli Ci docenić jeszcze bardziej z czym mierzy się Robert ;)

Nie chcę tu pluć na gry arkade, bo sam miałem wiele frajdy grając lata temu w "International Rally Championship", "Rally Championship 2000", TOCA2, NFS 1/2/3 itp. W symulatorach jednak tracisz motosportowe dziewictwo i dziecinną naiwność ;]

Anonimowy pisze...

A jeżdżę sobie taką oto furką w RBR :).

http://3.bp.blogspot.com/-bZFZjDRCwbU/VMUlcny5eHI/AAAAAAAAAc0/QguhfGV_mrE/s1600/1.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-aaT56Eh2r68/VL4bOq-nd5I/AAAAAAAACMs/GxQBIW6HkNY/s1600/10926349_935672653110203_2231115207467729364_o.jpg

Samochody, ich fizykę i modele można dowolnie podmieniać.

Anonimowy pisze...

"DIRT 3" jest całkiem niezły jeżeli powyłącza się w opcjach wszystkie wspomagacze jazdy:) Na początek do zapoznania z kierownicą jest dobra. Szczególnie na placu GYMKHAMY. Nie ma klasycznego sezonu WRC, ale jest parę OSów i Power Stageów do jazdy równoległej. Na plus jest też dużo aut do wyboru. Od teraźniejszych WRC, jak i tych z drugiej połowy XX wieku. Auta Buggy, 4x4, Destruction Derby. Polecam bo gra jest przyjemna.
Ostatnio trochę grałem w "WRC 2014". Tu jest opcja sezonu WRC. Opcja kariery od "Junior WRC" przez "WRC3", "WRC2" do "WRC". Wszystkie rajdy 2014 roku. Do trzech dni po dwa OS w każdym rajdzie. Mimo, że tej grze brak do symulatora to na początek można się wczuć przy graniu kariery;)
W "RBR" niestety nie gram, bo na PS3 nie ma, a na moim laptopie to raczej słabo.

P.S. Aha "Gran Turismo" podstawowa pozycja do kierownicy.

p_m

Anonimowy pisze...


"Aha - to ze gra ma tyle lat, nie znaczy ze nie obsluguje najnowszych niwinek technologicznych w grafice :)"

Rozwiniesz prosze temat? Troche zaczalem grac, ale topornosc grafy z przed 10 lat meczy oczy. Sa jakies mody poprawiajace wizualny aspekt gry? Najlepiej z teksturami wysokiej rozdzielczosci.

Anonimowy pisze...

13:36 -> o co chodzi z tym niesmacznym zakończeniem dla Kubicy po ograniu starych wyjazdach w Colina?

Anonimowy pisze...

pomylili się w podliczaniu czasów na niekorzyść Roberta ale ale po sprawdzeniu okazało się że to jednak on był najszybszy ;)

oio pisze...

Coś jakby bita ta przesyłka z przodu?

Mateusz Cieślicki pisze...

Tam była gruba napinka w necie - jechali ci zawodowcy po RK, a on im próbował odpowiadać - kiedyś ktoś dał linka tu do tej całej rozmowy - szkoda gadać - mieli ból dupy, że ich "nowicjusz objechał" straszny.

Piotr Banasiewicz pisze...

Kiedyś na tej stronie kupiłem grę RBR z płytką do instalowania wszelkich modów.
http://e-rajdy.pl/index.php/rbr.html
Ale teraz widzę, że nie ma takiej możliwości. Popytajcie, może jednak się uda.
A jeżeli ktoś w takiej grze szuka ekstra grafiki to się mocno rozczaruje. To nie jest gra tylko prawdziwy symulator. I tu nie ma znaczenia grafika tylko maksymalne odwzorowanie autentycznej fizyki samochodu

Anonimowy pisze...

odnośnie Mistrzostwa Polski Roberta w CMR, tutaj macie więcej szczegółów, wyszło typowe polskie bagienko, nawet niejaki Mikołaj Sokół włączył się w dyskusję. Nota bene Robert nigdy nie otrzymał nagrody;/ żenua:

http://e-rajdy.pl/forum/viewtopic.php?f=42&t=1079&sid=9cb6a8ead926b7404308e08f6dd72b35

marshad pisze...

Co do ustawień RBR to oczywiście biegi na łopatkach, a gałkę shifter'a przestaw w pozycję sekwencyjną i używaj jako ręcznego (no chyba, że posiadasz osobny zestaw). Do grafiki się przyzwyczaisz, koncentruj się na poprawnej jeździe. Symulatory, choć niektóre wyglądają ładnie, z definicji koncentrują się na symulacji praw fizyki, nie obciążając zanadto systemu błyskotkami.

Już tylko kilka dni i będzie można przypomnieć sobie jak wygląda słońce, którego dawno już nie widziałem :/

Yoozeck pisze...

Całą rozmowę można znaleźć bez problemu w google. Niestety poziom dyskusji był niski. Gdzie Robert nawet tłumaczył się, dlaczego osiągał dobre czasy, a inni "nie miałeś prawa być szybszy od nas" koniec kropka ...

Teraz kolesie powinni sobie w brodę pluć i wstydem palić jak żarówka na 1k kilometrów.

Anonimowy pisze...

OMG zapodalem wątek I masz. Juz wszystko wiem:) Chyba nawet na forum rbr niw dostalbym tylu wyczerpujących odpowiedzi. Dziękówa ludziska

patryktos pisze...

RBR Skins...

http://doskoioyaji.blogspot.com/2014/02/ford-fiesta-wrc-rally-sweden-2014.html?m=1

Daniel Policha pisze...

Do grafiki - mod HDR, wgrywa sie zwyczajnie poprzez skopiowanie pliku do katalogu glownego. Warto wspomniec, ze RSRBR ma rozbudowany modul online, ktory pozwala na rogrywke sieciowa ze znajomymi. Pod Rajd meksyku polecam trenowac odcinki z Australii i USA, szczegolnie Mineshaft i Prospect Ridge. Ciekawym pomyslem byloby zorganizowanie malej ligii RSRBR z bloga. Ponizej film jak to wyglada ze wszystkimi dodatkami (a raczej jak to jedzie :)

https://www.youtube.com/watch?v=92-iSKH6idU&feature=youtu.be

Grzegorz Herda pisze...

do RBR polecam jeszcze dodatek Codriver PRO
http://e-rajdy.pl/wrsmp-codriver-pro.html
prawdziwy pilot, a nie jakieś 'easy right, easy left'

Anonimowy pisze...

RBR.. RSRBR... dla grających oczywistość, ale dla zainteresowanych wejściem w symulacje rajdów już masło maślane :)

Dla uporządkowania - grą, o której przedmówcy pisali jest RBR (Richard Burns Rally). Z istotnych i znanych mi stron prowadzących rajdy online na swiecie są bazujące na tej grze http://rbr.onlineracing.cz/ oraz francuska strona http://xv.rallyesim.com/live_accueil.asp (czyli mod zwany RSRBR).
Jeździłem tu i tu, gorąco polecam francuski RSRBR. Jest tam rozgrywamych wiele imprez, w tym cykl mistrzostw Polski, Europy i rajdy z cyklu Mistrzostw Świata.
Liczba uczestników? W Mistrzostwach Świata kilkuset (np. w samym WRC-2 ponad 100!). Ilość km w ramach OSów w obecnym wirtulanym Rajdzie Meksyku to - UWAGA - 217 km. Ten rajd, jak wszystkie z cyklu mistrzostw świata, toczy się z realistycznym modelem zniszczeń, czyli nierzadko jeden błąd i koniec rajdu.
Uwierzcie mi, że naprawdę można wiele dowiedzieć się nie tylko o technice prowadzenia auta rajdowego, ale i o problemach z koncentracją i znalezieniem tej właściwej granicy między jazdą szybką, a jazdą szybką poza limitem. Niestety, potwierdza się w takich wirtualnych rajdach zasada, że o wiele łatwiej jest przejechać bardzo szybko 90 % rajdu i go ostatecznie nie ukończyć, niż znaleźć właściwą granicę szybkości i ryzyka i jadąc "jedynie" szybko być na mecie.
Jak mawiał mistrz sprzed lat, by finiszować pierwszym, po pierwsze trzeba... finiszować.

Dodam, że w RBR jeździli nie tylko Robert, ale i Solbergowie, no i sam Sebastian Loeb podczas rekonwalescencji po wypadku na nibyrowerze ;)

Pozdrawiam
Ceer