Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

czwartek, 21 sierpnia 2014

Robert Kubica rozpoczyna Rajd Niemiec [Aktualizacja godz. 20:40 - wypowiedź Roberta, nowe zdjęcia i filmy z shakedownu, film z wypadku Neuville'a]

Już dziś oficjalnie rozpocznie się Rajd Niemiec - asfaltowa runda Rajdowych Mistrzostw Świata, z którą wiążemy duże nadzieje. Choć na pierwsze OS-y przyjdzie nam poczekać do jutra, to już podczas dzisiejszego shakedownu możemy dowiedzieć się czegoś o formie kierowców. Poniżej znajdziecie pełną relację z dzisiejszego dnia z wynikami, filmami i zdjęciami.


Kliknij tu by przejść do komentarzy

Wiele osób ma nadzieję lub jest przekonanych, że Robert Kubica i Maciej Szczepaniak są w stanie osiągnąć w Niemczech świetny rezultat i nawet powalczyć o podium. Rundy asfaltowe rzeczywiście powinny być domeną Polaka, ale łatwo na pewno nie będzie. Zmienne warunki, zdradliwe miejsca i ciasne nawroty mogą być wrogami Roberta Kubicy.

Dobry wynik oczywiście jest możliwy, ale do rozpoczynającej się dziś rywalizacji lepiej podejść z chłodną głową aby potem móc cieszyć się jeszcze bardziej.

Co nas czeka dziś?

Od godziny 9 trwał będzie shakedown liczący 4,6 km. Następnie kierowców czekają konferencja prasowa, sesja autografów i oficjalny start. Pierwsze OS-y zostaną rozegrane dopiero jutro od godz. 8:38.

Czwartek, 21 sierpnia

godz. 09:30 - Shakedown Konz (4,60 km)
godz. 20:30 - Oficjalny start

Szpiedzy na trasie


Jako że Rajd Niemiec to runda asfaltowa, załogi mogą korzystać z pomocy "szpiegów", którzy przejeżdżają trasę kilkadziesiąt minut przed startem i informują o panujących warunkach. Robertowi znów pomagać w tej roli będzie Tomasz Kuchar.

Co w Tv?

Dziś możemy liczyć tylko na kronikę TVP:

Czwartek, 21 sierpnia
godz. 20:05 - Kronika TVP 1

O samochodzie

Gotowe do startu jest już auto Roberta. Egzemplarz o numerach rejestracyjnych PX12 CPZ to auto, którym Robert jechał w tegorocznym Rajdzie Monte Carlo. W zeszłym sezonie Thierry Neuville właśnie tym egzemplarzem zanotował serię świetnych wyników, w tym drugie miejsca na Sardynii, w Finlandii, w Niemczech i w Australii. To jeden z najnowszych egzemplarzy, o numerze nadwozia #32. Auto zadebiutowało 2 lata temu podczas Rajdu Niemiec i Jari-Matti Latvala dojeżdżał nim do mety na drugich miejscach we wszystkich asfaltowych rundach WRC 2012.

Relacja

Wraz z pojawieniem się pierwszych nowych informacji na blogu pojawi się relacja live z shakedownu i całego dnia. Zapraszamy!

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 
 

Więcej o całej F1 na onestopstrategy.com

73 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ciekawe ile po roku takie auto ma jeszcze oryginalnych czesci.

esmeralda kwiatkowska pisze...

Niech Robert uważa i pilnuje samochodu:) wszak jedzie w Niemczech

Anonimowy pisze...

FORZA ROBERT!

Adam

Anonimowy pisze...

gdzie mozna sledzic czasy shakedownu?

Mateusz Cieślicki pisze...

Jak zawsze na blogu. Niebawem będą.

Anonimowy pisze...

jestem!!!!!!!!! hehehe sledzimy ;)

Anonimowy pisze...

Roberto OGNIAAAAAAAA...!!!!!!!!!!!!

Anonimowy pisze...

No wreszcie doczekał się asfaltu:). Na pewno pokaże szybkość oby tylko nad nią zapanował. Trzymamy kciuki:)

Anonimowy pisze...

W sumie Robert sie juz na testach najezdzil, moze byc jednak slaby czas na shakedownie i oszczedzanie opon...

xan pisze...

Czas lepszy od Mikkelsena, Hirvonena i Ostberga to słaby czas??? Rozumiem, ze napompowaliście balonik w głowie do takiego poziomu, że każdy wynik poniżej top1 będzie "słaby".

Anonimowy pisze...

Porównywanie czasów shakedownu jest raczej mało miarodajne, tym bardziej jeśli mają zamiar oszczędzać opony:)

Anonimowy pisze...

zwroc uwage ze napisalem komentarz ''slaby czas'' o 9:46 gdy nie wiedzielismy jeszcze jaki bedzie czas Roberta.... Mialem tylko na mysli oszczedzanie opon! To jest tylko shakedown....

Anonimowy pisze...

ma ktoś link do strony, gdzie znajdują się czasy schakedown?

cediego pisze...

To ptak, to samolot,nie to rakieta?!Nie nie to Robert i Maciek kręcą najlepsze czasy :) OGNIA ROBERT!!!!!już chce jutro :)

DADDY pisze...

Choć to tylko shakedown to widać ewidentnie że Fiesta odstaje od reszty...Robert I tak jest najlepszy ze wszystkich kierowców Forda. Zobaczymy jak będzie po zmianach ustawień, może jeszcze uda się coś urwać.

Jaro75 pisze...

Wiem, miałem nie pisać ale jestem i wiem że będzie ogień :))))
Mateusz,na co stawiasz realistycznie ?
DADDY-spokojnie to nic nie znacząca rozgrzewka :) a za chwilę zobaczysz nowy wynik :)

Mateusz Cieślicki pisze...

Jaro75 - miejsca 5-6 przy założeniu, że 2 z czołówki odpadnie - to realistyczne założenie. Po cichu liczę na pudło, ale to już bezbłędna jazda i pech 3-4 rywali.

Jaro75 pisze...

A ja Mateusz liczę na pierwszą piątkę bez "pomocy" rywali :)
I na dobre czasy i na walkę o zwycięstwa na os-ach.
Może za dużo ale dlaczego nie.Wiem że sprzęt troszkę odstaje ale Robert zawsze potrafił dorzucić coś od siebie :)

DADDY pisze...

Ja już nie liczę że ktoś odpadnie, parę razy już takie moje myślenie odwróciło się przeciwko Robertowi. Wiem wiem, zaraz napiszecie że przesądny i w ogóle, ale nie liczy się na czyjegoś pecha bo pech może trafić akurat na Roberta.
Wiadomo że kilku odpadnie :] to jest nieuniknione...ale ja o tym nie myśle.
W czystej rywalizacji ciężko jest prognozować wynik, wszystko zależy od tej Fiesty, pogody i ograniczeń Roberta bo skill jest.

Anonimowy pisze...

Jesli Ostberg troche przyspieszy to mamy: 3 polo, 2dsc3, 2 i20, a pozniej same fiesty... moze to tylko shakedown ale czy to dobrze swiadczy o Fordzie?!

Anonimowy pisze...

Tak bardzo liczę na przełamanie tej złej passy... Ale znając życie będzie pięknie pięknie, czwarte miejsce, już niedużo do końca, no i informacja Kubica stoi na OSxx... i znów udane 20 miejsce...
Ale niech tak nie będzie! :)
Forza KUBICAAAAAAA

Anonimowy pisze...

RK wyciągnie z tego forda co będzie mógł. Ważne żeby nie było za dużo "momentów".

Grzesiek pisze...

Niestety możliwości Fiesty nie są największe, dobrym porównaniem będą inni kierowcy Forda. 5-6 pozycja wydaje się najbardziej realistyczna.
Niech Robert jedzie swój rajd, a po zmianie auta pomyśli w walce o znaczące pozycje, bo kto będzie pamiętał dalsze pozycje niż 3 ?
Bezprzygodowe ukończenie rajdu będzie dla Roberta sukcesem, czego mu życzę ogromnie!

Anonimowy pisze...

Przesadzacie z tą fiestą aż tak żle nie jest zobaczycie sami czasy na odcinkach będą ok

DADDY pisze...

Aaaaale szkoda Belga, zapowiadał się dla niego dobry rajd...jeżeli klatka uszkodzona to będzie dupa, a chyba po rolowaniu to pogięta z każdej strony.
Shakedown to nie rajd, tutaj znają na pamięć drogę i atakują na 120% każdy zakręt, na rajdzie to będzie wyglądać zupełnie inaczej i tutaj właśnie dopatruję się szansy dla Roberta.

Anonimowy pisze...

Daddy to mnie wlasnie troche dziwi. Przed sezonem myslalem wlasnie, ze na oesach robek bedzie dostawac, ale wszystkie shakedowny beda jego. A tak nie jest :) mylilem sie :)

Anonimowy pisze...

Spokojnie, Robert celowo nie pokazuje prędkości. Przecież Hirvo nawet uzyskał lepszy czas.

Anonimowy pisze...

na jakiej stronie znajdują widoczne zrzuty z czasów shakedown? ma ktoś link?

Karol Moździerz pisze...

Na twittera wrzucają ludzie. SIT chcą po kilkaset euro za rajd za dostęp do tych czasów, więc niech się ciągną ;)

Anonimowy pisze...

Mysle Mateusz, ze twoje zalozenia sa adekwatne do tego co Robert wlasnie powiedzial. VW'ny i Citroeny sa poza zasiegiem czyli Robert przy bezblednej jezdzie ma szanse na 5-6 miejsce jesli ktos z w/w nie wyleci... Oj beda nerwy jutro :)

Anonimowy pisze...

A skąd wiesz, ze inni tez nie testowali ustawień na mokra nawierzchnie? Takie ciagle tłumaczenia Co robi Robert pokazuje jak mało wiecie o tym sporcie i brak szacunku dla rywali

R

Anonimowy pisze...

Szkoda Neuville'a miejmy nadzieję że klatka jest ok.

Anonimowy pisze...

Neuville kilka krzaczków skosił, ciekawe co na to właściciel winnicy? ;-)

Karol Moździerz pisze...

@R - zachęcam zatem do dzielenia się swoją wiedzą. Opisałem jaki wpływ mają takie ustawienia na samochód. Każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że Kubica jest ciągle uczniem w WRC i wszyscy mają ogromny respekt dla najlepszych. Tylko mogę się założyć, że Latvala robiąc 2:20,8 jechał z właściwym setupem. Shakedown to miejsce, gdzie można ostatnie rzeczy przetestować i tempo na nim nie musi mieć przełożenia na rajd. Wielokrotnie bywało, że ludzie, którzy w shakedownie byli 5-6, w rajdzie dominowali od startu. Zobaczymy od jutra jak będzie wyglądała sytuacja i tyle.

Anonimowy pisze...

Oczywiście, że testowali, pisanie o 120% bo znają każdy zakręt to absurd, 120 to można jechać jak się ma coś do zyskania bo 120 to ogromne ryzyko, nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie cisnąć shakedown'u na 120%.
Najgorsza informacja to ten ręczny! Ciekawe czy w innych M-sportowych autach też są takie problemy, to moim zdaniem ośmiesza stajnię, co innego w trakcie rajdu, coś się może przegrzać, zużyć, odpaść, połamać ale w pierwszej odsłonie, zaraz po testach?
Z drugiej strony, może to dobrze, że RK nie ma topowego sprzętu, bo wtedy to dopiero mielibyśmy ciśnienie na wynik, tak jak napisaliście wcześniej - porównujmy go z innymi fiestami. Gregor.

DADDY pisze...

Atakować każdy zakręt przez 14 km na oesie to inna bajka niż 4 kilometrowy shakedown. Szczerze to jest wielką niewiadomą jak jutro Robert się zachowa i jakie będzie miał czasy, ale sądząc po jego wypowiedziach to problemy techniczne zostały i raczej nie będzie możliwa walka o czołowe pozycje. Krótko mówiąc wieje pesymizmem jeżeli chodzi o formę Forda.

Anonimowy pisze...

Zastanawiają mnie bardzo słabe czasy Bouffiera. Wygląda, że przejedzie rajd testowo, żeby zebrać dane dla Hyundaia.

Anonimowy pisze...

Sezon nauki trwa dalej a to ,że nie ma topowego sprzętu nie oznacza ,że nie będzie się uczył zarządzania tempem co na tym etapie nauki jest chyba najważniejsze. Największą sztuką jest jechać szybko,gdzieś blisko limitu ale płynnie czując ,że wszystko co dzieje się z autem jest pod kontrolą:)

Anonimowy pisze...

Shakedown jest niemarodajny. Rajd zaczyna się jutro. Na Monte w SD Kubica był 5, nie muszę przypominać jego tempa w rajdzie...
Poczekajmy spokojnie bez napinki, jak sam mówi będzie jechał swoim tempem bez ścigania z nikim. Jeżeli tak będzie to o wynik jestem spokojny.

Anonimowy pisze...

Jaka będzie kolejność startu do jutrzejszego OS1? Od mistrza czy od najsłabszego?

Anonimowy pisze...

CZy PROTASOV zastapi moze Roberta w M-Sport w przyszlym roku, bo debiut w klasie WRC za kierownica Forda to chyba nie jest zbieg okolicznosci co?

Anonimowy pisze...

A czemu ma zastąpić, skoro RK jest kierowcą prywatnym, dla którego hajs wykłada Lotos?

Anonimowy pisze...

''09:34) Część zawodników może przejechać 2 bardzo wolne przejazdy i dopełnić regulaminu. Ma to na celu oszczędzanie opon'' Jaka jest kara jesli zawodnik wyleci na pierwszym przejezdzie i nie ukonczy 2 przejazdow shakedown?
Z gory dzieki za opd. :)

Karol Moździerz pisze...

Nie ma za to przewidzianej kary. Dzwon jest wystarczającą karą dla załogi;)

Anonimowy pisze...

Kubica:

"Każdy rajd ma swoją historię. Scenariusz, którego nie znamy. To, że rok temu byłem piąty, nie znaczy, że w tym nie skończę na przykład poza pierwszą dziesiątką. Te starty nie mają ze sobą nic wspólnego. Rok temu wielu kierowców miało problemy, popełniało błędy, co pokazuje, jak bardzo wymagający jest to rajd. Popadało i warunki zrobiły się naprawdę bardzo trudne. Zobaczymy, jak jazda ułoży się w tym roku. My będziemy jechać swoje, bo nie ma się co ścigać z Volkswagenami i Citroenami, które mają dużą przewagę. To było widać już na odcinku testowym. Czołówka znacznie poszła do przodu i jest poza naszym zasięgiem. Nie ma co marzyć o fajerwerkach."

niestety chyba Robert ma rację, jakoś od ostatnichi 3-4 rajdów, Ford zaczął znacznie odstawać.

Anonimowy pisze...

Anonimowy 13:03
Jada jutro wg klasyfikacji w WRC, czyli Ogier pierwszy itd.

Anonimowy pisze...

hej,
ktoś z Was wbijał na WRC + ?
pozdrawiam
o.

Karol Moździerz pisze...

W czwartek nie działa, chciałem zobaczyć live mapy, ale dopiero od jutra będzie dostępne.

Olgierd Klim pisze...

Witam Mateusz oraz wszystkich Kibiców
Na Rajdzie Polski ktoś wstawił link do map podpiętych pod google,jest taka sama opcja na Niemcy?
Jak ktoś ma to było by nieźle udostępnić.
:)Pozdro

Mateusz Cieślicki pisze...

Hej!

Wtedy były one dostępne, teraz spróbuję znaleźć przed jutrem :)

Anonimowy pisze...

Wiac,ze Robert hamuje zdecydowanie najpozniej.tam gdzie inne zalogi hamuja,on ma jeszcze gaz w podlodze

Anonimowy pisze...

Fajnie pokazane dohamowania na najnowszym filmiku. Ogier i Kubica hamowali najpóźniej, ale obaj troche przestrzelili wejście w nawrót.

serek pisze...

@ Olgier Klim

nie wiem czy chodzi o te mapy:

http://www.rally-maps.com/Rallye-Deutschland-2014

P.S. na ostatnim filmie widać jak Robert hamuje baaardzo późno...no cóż, zawsze był mistrzem dohamowań

serek pisze...

Ogier hamuje wyraźnie wcześniej od Kubicy

Anonimowy pisze...

Witam, pytanko: na testach u Kubicy mocno i często piszczaly opony, zaś na filmach ogiera takiego zjawiska prawie nie było - wina zbyt miękkich opon? Czy jeszcze inne kwestie w grę wchodzą, dzięki za rzeczowe wytłumaczenie problemu . Pozdro

Anonimowy pisze...

Kolejnu film:
https://www.youtube.com/watch?v=qPHbU55m-O0

Anonimowy pisze...

Anonim 17:58

Raczej geometria zawieszenia, po prostu inaczej u Kubicy opona pracuje.

rolen

Anonimowy pisze...

Najpóźniej hamował Kremer jak już robimy konkurs, a najlepszy czas od dużego cienia na prostej do lini mety co ciekawe Neuvile i Hirvo, którzy hamowali dość wcześnie. Wczesny skręt w nawrót był dużo bardziej opłacalny niż bardzo późne hamowanie.

Anonimowy pisze...

tyle, że Kremer przestrzelił znaaacznie zakręt podobnie na Ostberg...to, że na wyjściu Hirvo i Neuville, mieli najlepszy czas, nie znaczy, że nie stracili więcej na dohamowaniu, aniżeli zyskali na wyjściu- co potwierdza teorię Kubicy o tym, że 80% dzieje się w pierwszej fazie. Nie wiem jak doszedłeś do wniosku, że to czy tamto było bardziej opłacalne, bo to ułamki sekund, które odczytujesz z telemetrii...

Anonimowy pisze...

@anonimowy 21 sierpnia 2014 18:49
Uruchomiłem filmik w szybkości x0.25 i zmierzyłem stoperem. Akurat tutaj późne hamowanie Roberta się nie opłaciło. Spóźnił wejście w zakręt i stracił w porównaniu do tych co hamowali wcześniej i wcześnie złozyli się w nawrót.

Maximus pisze...

Dajcie Robertowi VW i jest w tym rajdzie na pudel...VW w rajdach to jak Mercedes w tym sezonie w F1.Fiesta Roberta to Force India..

Anonimowy pisze...

ANonimowy 19.17 chyba sam przestrzeliłeś sobie głowe,ani Ogier ani Kubica nie przestrzelili,chyba,że oglądałeś inny film..

Olgierd Klim pisze...

@ Serek
dzięki, właśnie o te mapy chodziło.

Mateusz
"(18:42) Robert Kubica powiedział w wywiadzie dla TVP Sport, że 5. miejsce w Rajdzie Niemiec brałby w ciemno. Cały wywiad możecie zobaczyć tutaj"
Chodziło oczywiście o Rajd Niemiec 2013

Anonimowy pisze...

niestety sam Robert powiedział w tym wywiadzie, że zrobili czasy na shakedown podobne, czy nawet lepsze niż w zeszłym roku najlepszy wyni, a w tym roku VW jeszcze więcej urwał, co świadczy jaki postęp poczyniła ta ekipa...oczywiście kierowcy również

Anonimowy pisze...

Witam
Ja może mam głupie pytanie ale może Ktoś wie dlaczego Robert nie ma flagi na dachu tylko jest czarny kolor?

Anonimowy pisze...

Dziala wam Radio WRC?

Anonimowy pisze...

Czy tylko ja mam wrażenie ze kubica i szczepaniak nie ufają już mechanikom m-sportu i sami się wzięli za samochód ??

pozdrawiam Y

Anonimowy pisze...

Witam
1. to czy opona typu slick (bądź pochodna ) piszczy lub nie piszczy zależy od tego czy jest bardziej czy mniej nagrzana - oczywiście ustawienia mają tu również swoją rolę ale generalnie to niewiele znaczy (opona nieco zmienia przyczepność w trakcie OESu i kierowca to czuje )
2. późne hamowanie to w rajdach często poważny błąd (Robert już się o tym kilkakrotnie przekonał) niestety maniera z F1 jest trudna do wykrzewienia :( Moi drodzy asfalt na rajdzie nie ma nic wspólnego z asfaltem na torze !!
3.miekkie zawieszenie stosowane podczas deszczu rzeczywiście zwolni kierowcę na szybkim i równym asfalcie - Robert zapewne sprawdzał sytuację awaryjną czyli startujemy na ustawieniach na mokro a jest sucho :) słusznie uczynił ! wyjątkiem od reguły są nierówne asfalty jak np. w PL gdzie miękkie ustawienia poprawiają czasy :) poszukajcie info w internecie zacznijcie od Kuchara na Elmocie :)

Anonimowy pisze...

a zapomniałem - zespoły mają sprawdzone ustawienia na dany rajd i kierowca nanosi niewielkie poprawki i nic więcej zatem przypuszczenia że Kubica całkowicie zmieni ustawienie autka są delikatnie mówiąc przesadzone :)

Anonimowy pisze...

Co wy tak się podniecacie jednym nawrotem... W rajdzie niemiec takich nawrotów będzie kilkaset. Pisałem juz to wcześniej i nie zmieniam zdania. Robert ma marne szanse w rywalizacji z VW lub Citroenem o czym już sam otwarcie mówi. Najwazniejsze żeby objechał wszystkich kierowców Fiesty WRC. Czas pokazać Hirvonenowi i Evansowi miejsce w szyku... Zapomnijcie o VW i Citroenie i przestańcie porównywać tor jazdy tych samochodów i kierowców. Robert wie doskonale jak może pojechać każdy zakręt ale jedzie tak jak pozwala jechać auto. Hamuje późno żeby urwać choc trochę przy szwankującym ręcznym. Proste to i oczywiste a wy analizujecie tor jazdy każdego kierowcy...

Anonimowy pisze...

Nie nastawiajmy się na podium, dobrym wynikiem będzie 5-6 miejsce i jakis oes na konto Roberta. Nie zapinany o ograniczeniach ruchowych, które na szybkich ciasnych partiach nie będą sprzyjały szybkiej jeździe, a mogą (odpukać ) przeszkodzić w dojechaniu do mety bez pobocza.

Robert Rebizant pisze...

na filmach widac, że Robert jedzie płynnie i bardzo precyzyjnie czyli jak kierowca F1
niestety w rajdach warunki zmieniaja sie czesciej i nie jedzi sie w kółko.
tutaj nie mozna sie nauczyc kazdego zakretu na symulatorze.

Fiesta sie juz nie rozwija, to auto jest takie jak na poczatku sezonu.
Reszta jak widac zrobiła postępy.
Najwazniejsze aaby rajd był bez przygód dla Roberta

Olgierd Klim pisze...

Opóźnione hamowanie? Reszta świata nie jest palcem robiona i patrząc na film nie da się wychwycić różnic pomiędzy dwoma prawidłowymi przejazdami.
A jeżeli chodzi o punkt dohamowania to nie zapominajcie że ważna jest prędkość najazdowa i skoro VW odjeżdża szybciej z zakrętu(poprzedniego) i mocniej przyśpiesza to ma większą prędkość najazdową, więc proste że musi wcześniej hamować.
Czekam na jutro pełen optymizmu :)