Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

niedziela, 4 maja 2014

Robert Kubica w Rajdzie Argentyny - wprowadzenie [Aktualizacja środa - wywiad z Wilsonem, zdjęcie, film]

Po najdłuższej przerwie w sezonie, wracamy do emocji związanych z występami Roberta Kubicy w rajdach WRC. Polak po raz pierwszy w swojej karierze wystartuje w Rajdzie Argentyny. Wąska stawka kierowców, trudne, bardzo długie OS-y przy całkiem ładnej pogodzie - cel będzie taki sam jak ostatnio - ukończyć wszystkie OS-y.

Kubica i Szczepaniak przed Rajdem

"Argentyna będzie dla mnie kolejnym nowym, trudnym rajdem. Mam nadzieję, że okaże się lepszym, niż poprzednie. Nasz cel to jak zawsze dojechanie do mety. Spróbuję zmienić swoje podejście i wrócić do tego, jakie miałem rok temu, zaczynając starty na trasach WRC. Na szutrze muszę bardziej myśleć o przetrwaniu i dotrwaniu do mety niż jak najszybszej jeździe. Jest zbyt wiele niuansów, niespodzianek, które sprawiają, że komuś bez doświadczenia noga może się łatwo powinąć. Dlatego sądzę, że parę kroków w tył nie zaszkodzi.
To, co dzieje się teraz, nie jest fajnym doświadczeniem, ale nie jest też czymś nadzwyczajnym. Wręcz przeciwnie. Znacznie bardziej "nienormalne" było wywalczenie tytułu WRC 2 w ubiegłym roku. Większość kierowców, którzy mają mniej więcej tyle doświadczenia co ja, ściga się mniejszymi, wolnymi autami. Ja jeżdżę w najwyższej kategorii, z najlepszymi kierowcami świata w jednym z najszybszych samochodów i w warunkach, z którymi do 2013 roku nie miałem do czynienia. To najwyższy poziom.
Podejmując tę decyzję, wiedziałem, w co się pakuję i te trzy-cztery ostatnie, negatywne miesiące na pewno nie mogą zniweczyć całej pracy, jaką wykonywałem od dziecka. Nie był to za łatwy i najszczęśliwszy początek sezonu, ale sądzę, że będzie coraz lepiej. Najważniejsze jest to, aby wyciągać wnioski i doświadczenia i się uczyć. Lepsze dni na pewno przyjdą
" - powiedział Kubica dla swojego oficjalnego profilu na portalu Facebook.



"Odpoczynku było sporo. Jest energia i motywacja jak zwykle. Pora w drogę. Argentyna to wymagające i nieprzewidywalne zawody, więc...... idealne miejsce aby spróbować ponownie" - napisał Szczepaniak.

Doświadczenie

Maciej Szczepaniak startował w Rajdzie Argentyny już 5-krotnie. Dwukrotnie go nie ukończył, a trzykrotnie zajmował miejsca od 14. do 20. Raz jechał z Leszkiem Kuzajem, a 4 razy z Michałem Kościuszko.

Trasa 


View Larger Map  
Źródło: wrc.com/google.com

Rozkład OS-ów

Rajd Argentyny to 14 długich OS-ów rozgrywanych w dogodnych dla nas, popołudniowych porach. Najkrótszy z nich będzie liczył 6,04 km, a najdłuższy aż 51,88 km (przejeżdżany dwukrotnie). Średnia długość OSu to aż 28,71 km, a łącznie kierowcy będą mieli do pokonania 402 km OS-owe i 635 km "dojazdówek".

Oto pełny harmonogram OS-ów:

Czwartek, 8 maja
godz. 13:00 - Shakedown Villa Garcia (4,59 km)
godz. 21:00 - OS 1 Parque Temático 1 (6,04 km)

Piątek 9 maja
godz. 12:00 - Serwis
godz. 14:08 - OS 2 Santa Catalina/La Pampa 1 (27.09 km)
godz. 14:51 - OS 3 Ascochinga/Agua de Oro 1 (51,88 km)
godz. 17:17 - Serwis
godz. 19:41 - OS 4 Santa Catalina/La Pampa 2 (27,09 km)
godz. 20:24 - OS 5 Ascochinga/Agua de Oro 2 (51,88 km)
godz. 22:46 - Serwis

Sobota, 10 maja
godz. 11:25 - Serwis
godz. 13:33 - OS 6 San Agustin – Villa del Dique 1 (39,99 km)
godz. 14:41 - OS 7 Amboy – Yacanto 1 (39,16 km)
godz. 17:36 - Serwis
godz. 19:59 - OS 8 San Agustin – Villa del Dique 2 (39,99 km)
godz. 21:07 - OS 9 Amboy – Yacanto 2 (39,16 km)
godz. 00:03 - OS 10 Super Special Stage – Parque Temático 2 (6,04 km)
godz. 00:38 - Serwis

Niedziela, 11 maja
godz. 11:25 - Serwis
godz. 13:33 - OS 11 Giulio Cesare – Mina Clavero 1 (22,07 km)
godz. 14:51 - OS 12 El Condor – Copina (16,32 km)
godz. 15:54 - OS 13 Giulio Cesare – Mina Clavero 2 (22,07 km)
godz. 17:42 - OS 14 Power Stage El Condor (16,32 km)
godz. 19:05 - Serwis

Co w TV?

Poniżej lista aktualnych transmisji, będzie ona uzupełniana.

Piątek, 9 maja
godz. 20:10 - Kronika TVP 1

Sobota, 10 maja
godz. 19:22 - Kronika TVP 1

Niedziela, 11 maja
godz. 20:09 - Kronika TVP 1

Poniedziałek, 12 maja
godz. 20:07 - Kronika TVP 1

Lista zgłoszeń

40 aut stanie na starcie Rajdu Argentyny - najbliższej eliminacji Rajdowych Mistrzostw Świata. Nie zmieniła się natomiast liczba aut WRC - będzie ich 11, oczywiście włącznie z Robertem Kubicą i Maciejem Szczepaniakiem. W ostatnich dniach do rywalizacji zgłosiło się wielu lokalnych kierowców.

Pełną listę zgłoszeń zobaczycie TUTAJ.

Pogoda

Tegoroczny Rajd Argentyny - według aktualnych prognoz - ma być dość słoneczny i suchy, ale temperatury nie będą bardzo wysokie i będą oscylowały w okolicach 20 stopni Celsjusza.

Jak było w ubiegłym roku?

Zwycięzcą Rajdu Argentyny w 2013 roku został Sebastien Loeb, poniżej zobaczycie filmowe podsumowanie rajdu i pełny onboard z przejazdów jednego OS-u.




Aktualizacja

Robert Kubica udzielił bardzo ciekawego wywiadu dotyczącego porównania F1 z WRC - mówi o aspektach technicznych, rywalizacji pomiędzy kierowcami, relacjach z innymi zawodnikami i organizacji. Aby nie "gmatwać" wpisu przed Rajdem Argentyny, wywiad został umieszczony w odrębnym wpisie, który znajdziecie TUTAJ.

Aktualizacja godz. 22:00

Kierowcy brali dziś udział w zapoznaniu przed Rajdem Argentyny.
fot. wrc.com
Aktualizacja środa

Na stronie polsatsport.pl ukazał się ciekawy wywiad z szefem M-Sportu, Malcolmem Wilsonem, dotyczący głównie Roberta Kubicy, oto jego fragmenty, całość przeczytacie TUTAJ.

Pytanie: Po strasznym wypadku Roberta podczas rajdu Ronde di Andora, nie widzieliśmy go przez prawie 18 miesięcy. W trakcie tego ciężkiego okresu rehabilitacji M-Sport także odegrał ważną rolę. W lipcu 2012 roku Robert testował wraz z Jari-Matti Latvalą oraz Petterem Solbergiem na torze we Francji. Co może Pan nam o tamtym teście powiedzieć?
Malcolm Wilson:
Przede wszystkim byliśmy zachwyceni, że Robert testował nasz samochód. Pomimo trwającej rehabilitacji wiedzieliśmy, że Robert jest w stanie dać nam cenne uwagi dotyczące auta. Już wtedy wykazywał zainteresowanie wspólnymi startami. Jari-Matti był bardzo wdzięczny Robertowi za jego uwagi. Pokazał niesamowite tempo a przecież był na dużo mniej zaawansowanym etapie rehabilitacji niż jest teraz. Cały zespół był pod wrażeniem jego sposobu pracy oraz uwag, które przekazywał inżynierom. Pewna sytuacja z przed testu pokazuje poziom jego zaangażowania. Robert przed naszym testem wypożyczył i jeździł Fordem Fiesta S2000 we Włoszech tylko po to aby być pewnym, że gdy będzie jeździł naszym samochodem, wszystko będzie w porządku i nie napotka żadnych problemów i ograniczeń. Zrobił tym na mnie ogromne wrażenie.
...
Robert ma bardzo silny charakter. Przeszedł tak ciężkie chwile i powrócił, stanął na nogi. Nie każdy byłby w stanie. On wrócił po to, aby być najlepszym w tym co robi. Dlatego w każdej chwili, w każdej minucie jest w 100% zaangażowany w to co robi. Za taką postawę należy mu się ogromny szacunek. Jest niesamowicie zdeterminowany. Z pewnością mogę powiedzieć, że wypadki, które analizowaliśmy nie wynikały z jakiegokolwiek ograniczenia ruchowego. Dla mnie to bardzo pozytywna sytuacja, ponieważ daje nam fundament do dalszej pracy. Możemy wyciągnąć wnioski i unikać podobnych błędów w przyszłości. Rajdy to nie wyścigi. Tutaj doświadczenie odgrywa bardzo ważną rolę. Robert przeanalizował każdą sytuację, każdy rajd, każdy oes. Gdy spotkałem się z nim jakiś czas temu aby omówić sytuację, starałem się mu uświadomić, że podstawą dla niego na chwilę obecną jest dojeżdżanie do mety. On ma rywalizację we krwi i zawsze chce pojechać jak najszybciej. Wydaje mi się, że on też to zaczyna czuć i w Argentynie potrzebuje dobrego wyniku i mety. Uważam, że gdyby dojechał w okolicach siódmego miejsca, byłby to bardzo dobry rezultat oraz baza do dalszej pracy.

P: Robert miał propozycję startów w WTCC i DTM. Nigdy nie wykluczył całkowicie możliwości powrotu do Formuły 1. Nie sądzi Pan, że to może mogłaby być lepsza droga? Czyli nie rozstawać się z wyścigami.
MW:
Robert ma chyba świadomość, że w WTCC lub DTM może startować za rok, dwa lata lub pięć. I wciąż byłby bardzo konkurencyjny i walczył o czołowe lokaty. W rajdach chyba chodziło mu o całkiem nowe wyzwanie. Widać też, że rajdy dają mu dużą satysfakcję i radość. Nawet za czasów Formuły 1, rajdy go bardzo ciekawiły. Myślę, że gdyby jako dziecko miał takie same możliwość rozwoju w rajdach jak i wyścigach to nie wiem czy by nie wybrał właśnie rajdów.

P: Czego Robert teraz potrzebuje?
MW:
Wszyscy wiemy, że potrafi szybko jeździć. Moim zdaniem potrzebuje teraz kilku mocnych rajdów, które dadzą mu pewność siebie. To będzie dobry punkt wyjściowy przed drugą częścią sezonu. Jest mądry i sam najlepiej wie, czego potrzebuje.

Źródło: polsatsport.pl

Przygotowania auta Roberta do rajdu:

fot. fot. @RevistaDeTramo


Oto, co czeka kierowców podczas Rajdu Argentyny:


Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 
 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

18 komentarzy:

Jaro75 pisze...

Dokładnie Robert :)
Po takiej drodze życia jaką pokonałeś nic nie jest w stanie Cię złamać i nie potrafię sobie tego wyobrazić :))))

Anonimowy pisze...

Robert jestesmy z toba na dobre i na zle.....powodzenia w Argentynie....

Anonimowy pisze...

Wideo podsumowania rajdu jest z Argentyny 2011, widać tam jeszcze Solberga.
Rajd zapowiada się podobnie jak poprzednie szutry - na walkę Ogiera z Latvalą, chociaż pewnie pierwszego dnia skorzysta Ostberg i Hirvo, bo Volksvageny będą zamiatać drogę. Może Meeke pojedzie mocno, troszkę zna już Argentynę. Robert zapowiada ostrożną jazdę...taką jazdą objedzie tylko Prokopa i może powalczy z Evansem, ale pewnie kilku kierowców wyleci i robi się 6-7 miejsce, które ja brałbym w ciemno;)

Mateusz Cieślicki pisze...

Ktoś przed chwilą wrzucił, ale mi się ręka omskła: http://instagram.com/p/nl481LyGtX/#

Anonimowy pisze...

http://instagram.com/p/nl481LyGtX/

Anonimowy pisze...

Gdzie maja tylne skrzydła?

mateusz1991 pisze...

Auta Mikko i Roberta nie maja dużych spoilerów czyżby to były nowe fiesty(po liftingu)??a może jakaś specyfikacja na ten rajd? ktoś coś wie??

Anonimowy pisze...

Na miejscu będą ospojlerowane.

Anonimowy pisze...

Robertowi mają założyć ogranicznik do 150km/h więc po co spojler?

asertywny

TJ pisze...

@asertywny

To już bardziej fiesty na rynek amerykański (w tym dla Kena Blocka ;)) - tak jak sporo tamtejszych samochodów - mogłyby mieć kaganiec na 100 mph (160km/h).

Anonimowy pisze...

Kolejny raz piszesz o "najdłuższej przerwie w sezonie" - korekta tej pomyłki: jest to jedna z dwóch 5 tygodniowych przerw, po Rajdzie Polski 5 tygodni jest do Rajdu Finlandii.

Anonimowy pisze...

Fajnie.Tylko dwie godziny roznica czasu.Nie trzeba bedzie sie zrywac po nocach.Powodzenia. Usa.

Anonimowy pisze...

http://wiadomosci.onet.pl/kraj/sportowiec-25-lecia/3sz15
głosujemy :)

Anonimowy pisze...

Anonimowy pisze...
Fajnie.Tylko dwie godziny roznica czasu.Nie trzeba bedzie sie zrywac po nocach.Powodzenia. Usa.
6 maja 2014 19:33

Raczej 5 godzin do tyłu, kolega chyba na geografii wagarował

Mateusz Cieślicki pisze...

Anonimowy - zwróć uwagę na ostatnie słowo w cytowanej przez siebie wypowiedzi - "Usa".

LukazsPL pisze...

Usa leży obok Usb, taki mały żarcik. Sytuacyjny

Anonimowy pisze...

"Usa leży obok Usb, taki mały żarcik. Sytuacyjny "

Poprawka: to w USA mają USB (US Bank) i USC (United States Court), a na dodatek można tam płacić w USD. :]

Odnośnie godzin to faktycznie względem Argentyny mają od -1h do -5h (z wyjątkiem Hawajów).
Dla polskiej strefy czasowej to i tak rozplanowanie tego rajdu jest bardzo komfortowe.

Anonimowy pisze...

Tak na marginesie Mercedes bedzie testowal teraz na treningach nowy glosniejszy wydech ( v8 mialy okolo 150 db v6 turbo tylko 90 db a wiec roznica jest ogromna ). Mysle ze Robert zasiadzie kiedys w Mercedesie w f1 jesli nie to sa pogloski ze Audi ma sprawdzac a1 w wersji s1 wrc , bylo by to piekne auto dla Roberta.