Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

piątek, 18 kwietnia 2014

Kierownica Roberta Kubicy - zobaczcie ją i przeczytajcie jej opis [Aktualizacja wtorek]

fot. siol.net
Jak wygląda kierownica w Fordzie Fiesta prowadzonym przez Roberta Kubicę? Do czego służą poszczególne przyciski i dlaczego w przypadku awarii Robert ma znacznie trudniej niż inni kierowcy - tego wszystkiego dowiecie się z poniższego artykułu. Będzie również o liście zgłoszeń i harmonogramie OS-oów Rajdu Argentyny.



Dzięki pomocy naszego czytelnika udało się nam dotrzeć do interesującego artykułu na temat obsługi samochodu przez Roberta. Informacji udziela Nigel Hoogeveen, inżynier samochodu Polaka.

Jak widać na powyższym zdjęciu, większość podstawowych funkcji samochodu kierowca może obsługiwać z kierownicy i robić to samą lewą ręką. Widać na niej od lewej przyciski od spryskiwacza, "STAGE" - trybu oesowego (mapa silnika itd.), "CAL" - podtrzymania turba, kierunkowskazy, "długie" światła, przyciski od zapłonu, rozrusznika i kontroli startu (launch control). Jak widać na zdjęciu, wycieraczki są przez Roberta obsługiwane w standardowy sposób. "BUMPER" to światła dodatkowe na masce, tzw. "elektrownia".

Ponadto inżynier z Nowej Zelandii zdradził, że dużo większym problemem było dostosowanie hamulca ręcznego, którego Robert nie ciągnie, jak każdy zawodnik, a pcha. Biegi obsługuje się jak w autach WRC z końca ery silników dwulitrowych, czyli pociągając łopatkę do siebie wrzuca się wyższy bieg, a popychając ją od siebie "zbija" biegi w dół.

Samochody WRC mają dużo szybsze układy kierownicze (zazwyczaj 3/4 obrotu w jedną stronę, niektóre modele w przeszłości miały tylko po 180°, kąt skrętu koła jest też większy niż w normalnym samochodzie), więc awaria wspomagania powoduje, że skręcanie wymaga włożenia ogromnej siły. W pełni zdrowi zawodnicy po przejechaniu krętego odcinka bez wspomagania są wykończeni, więc nietrudno sobie wyobrazić, że z nie w pełni sprawną prawą ręką, dla Roberta to jeszcze większy problem. Z kolei pneumatyczny system, którego Robert używa do zmiany biegów, w przypadku awarii również stawia dodatkowy opór, więc zmienianie biegów normalną dźwignią jest także trudniejsze. Robert stracił w wyniku takiej awarii sporo czasu w Meksyku.

Jak to wygląda w innych samochodach?

Jak z wieloma rzeczami w rajdach, również kierownice się rozwijają. Ford  w Fieście WRC standardowo ma 6 przycisków na kierownicy, więc obsługa auta przez Roberta (10 przycisków) wcale tak znacząco nie odbiega od standardowej. Nowy trend wyznacza Ford z modelem R5. Różne opcje samochodu ustawia się przez menu zbliżone do cywilnych samochodów i obsługiwane "kursorami" i przyciskiem "OK" na kierownicy.

fot. Faceboook
Peugeot w nowym modelu 208 T16 R5 zrezygnował z przycisków na kierownicy i kokpit nie zawiera żadnych rewolucyjnych rozwiązań. Zbliżenie zapewne prezentuje się wnętrze DS3 R5, które jest "siostrzaną" konstrukcją.

Peugeot 208 T16 R5 / fot. rallye-magazin.de

Sporo przycisków ma Citroen DS3 WRC, a więc też RRC, którym Robert jeździł w zeszłym roku:
fot. EWRC.cz
fot. fiaerc.com

Tak z kolei wygląda kierownica, którą kręcą zawodnicy startujący Polo WRC:
fot. worldcarfans.com

Na koniec, tak wygląda kokpit w Hyundaiu I20 WRC:
 fot. www.larevueautomobile.com

O Argentynie

W zakładce poświęconej Rajdowi Argentyny znajdziecie już listę zgłoszeń i harmonogram Odcinków Specjalnych Rajdu Argentyny - warto już teraz zobaczyć, co i o której godzinie czeka nas w najbliższym starcie Roberta.

Aktualizacja wtorek

Jenson Button stwierdził w wywiadzie dla motorsport-total.com, że Robert Kubica był jednym z tych kierowców, z którym ścigało mu się najlepiej. Brytyjczyk przyznał, że nie wie, jak potoczyłaby się kariera Roberta Kubicy gdyby nie wypadek z lutego 2011 roku. Według niego najważniejsze byłoby, do jakiego zespołu trafiłby Robert.

A już w najbliższy piątek w miesięczniku F1 Racing będziecie mogli przeczytać odpowiedzi Roberta Kubicy na pytania kibiców. Oto okładka polskiego wydania:


Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 
 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

26 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Dwa spostrzezenia:

1) Kiera podpisana ;)
2) Zajebisty pedal box

Fajnie gdyby czesciej goscily tutaj takie czysto techniczne artykuly.

pozdr,
rolen

Anonimowy pisze...


Podstawowy błąd tłumaczenia lub zrozumienia tematu - przekładnie kierownicze w sporcie mają zawsze MNIEJSZE przełożenia niż pojazdy "cywilne". Nie wiem czy to błąd tłumaczenia czy też niezrozumienia, bo żaden inżynier takich rzeczy by nie opowiadał. Przy większym przełożeniu lżej kręci się kierownicą, przy małym - ciężej.

Karol Moździerz pisze...

Celna uwaga.

TJ pisze...

Ujęcie zza kierownicy na Roberta:
http://instagram.com/p/j2N9zMNXcj/#

Dla porównania takie ujęcie Elfyna Evansa:
http://instagram.com/p/jzx18ZNXWO/#

i jego kierownica (standardowa) od przodu:
http://instagram.com/p/jRmvucNXXO/#
http://centralkyford.files.wordpress.com/2011/02/051.jpg

Anonimowy pisze...

Dla mnie te wszystkie wywody poprostu nie mają sensu. Robert jest mistrzem kierownicy i koniec!!!Dajmy my trochę czasu. Nie ważne czy jest to bolid F1, auto WRC czy symulator... Robert to Robert. Opanuje wszystko do perfekcji.

Jaro75 pisze...

Który kokpit najładniejszy ?? :)) hihi

Anonimowy pisze...

troche odbiegnę od tematu, Evans ostatnio duzo testuje( szczegóły na wrc.com) a Robert niestety siedzi w domu.... Pojawiaja się pytania czy Robert dobrze rozegrał negocjacje przed sezonem w sprawie testów oraz dodatkowych startach miedzy kalendarzem wrc

Piotr Kłosowski pisze...

Skąd wiesz, co robi Robert? ;)

Anonimowy pisze...

No coż, może kasa po prostu zamiast pójść na testy, idzie na odbudowę fur. Live is brutal.

DADDY pisze...

"LIFE" is brutal...anonimowy...a może kasa idzie na twoje konto bo gimnazjum zaocznie kończysz ?

DADDY pisze...

Ludzie, po co Robertowi testy, przecież sam wspominał już chyba kilkakrotnie że podczas testów wyrabia sobie swoją "wyścigową" linię przejazdu a 3 kilometrowy odcinek zna po kilku przejazdach na pamieć...Linia którą Robert sobie obiera, jak widzieliśmy na filmach, jest na limicie co ma się nijak do dobrego tempa podczas rajdu...bo tu kamień, konar, szczyt itp...Chodzi o to żeby Robert, o czym sam wspominał, zmienił STYL jazdy na szutrze na bardziej bezpieczny, jeżdził zapobiegawczo na początku i zostawiał sobie więcej marginesu, jednocześnie nie tracąc tempa, ale to wszystko najwidoczniej nie jest takie proste. Nie jestem może geniuszem technicznym do spraw rajdowych ale jak Robert ciągle powtarza to samo, to chyba znaczy że tak jest. Wy wpuszczacie to jednym uchem a drugim wypuszczacie i piszecie bzdury o negocjacjach przedsezonowych, o braku funduszy, o braku powściągliwości, o braku testów i o BRAKU k^rwa BRAKU...

Powtarzam to już kolejny raz, ile razy Robert by się nie rozbił, nie będę go za to winił ale będę z jeszcze większym apetytem czekał co zrobi za rok lub za dwa. Fakt to jest wkurzające gdy czekasz na rajd dwa tygodnie a tu zonk w pierwszy dzień, to jest ludzkie, ale pomyślcie jak On się może czuć...Jest nowy w tym temacie, trzeba mu to wybaczyć i cierpliwie czekać na progress...

Wasz Tata...

Anonimowy pisze...

dlatego własnie należy jezdzić - choćby na testach aby próbować zmienić tor jazdy- bo wszyscy wiemy że Robert ma tor wyscigowy( wykorzystuje na max szerokość drogi i nie pozostawia nic rezerwy w zakretach ) . Ale żeby to zmienić to trzeba jeżdzić i próbować. To jest blog o Robercie i chyba nikt tu mu żle nie życzy( ja jestem jego fanem na dobre i złe) ale jak widze że Elfyn testuje a Robert bedzie jezdził dopiero w Argentynie to uważam że nie jest to do końca w porzadku. Robert sam mówił że testy nie za bardzo mu pomagają dlatego być moze powinien postartować w mniej ważnych rajdach( jak to robił kilka razy w zeszłym sezonie) . Ale prawda jest taka że to Robert wie co dla niego najlepsze a my możemy sie pobawić w pseudo doradców.
Pozdrawiam Yacko

Anonimowy pisze...

To była literówka, panie DADDY. Ale miło, że wylałeś trochę typowego jadu. Klasa!

Anonimowy pisze...

moim zdaniem w przerwach od WRC powinien smigac w malych rajdach zeby nabic troche doswiadczenia, przetestowac opis, zgrac sie z Mackiem...

Anonimowy pisze...

Rajdy, rajdami ale pamiętajcie, że on ciągle się rehabilituje. I te przerwy w których "nic nie robi" bankowo poświęca na wzmożoną rehabilitację.

PS @anonim - live a life to nie literówka tylko niewiedza.

gmbs

DADDY pisze...

No panowie jeszcze tylko 15 dni :]
Tak czytałem wypowiedzi Roberta z zawodów w Colina na forum i ciekawy jestem czy Robert tutaj zagląda...
Liczą się tylko fakty więc wszelkie spekulacje można by było wywalić do śmietnika jakby sam napisał jakiś komentarz pod wpisem ;] To by było coś...

Anonimowy pisze...

@gmbs
Chyba Twoja niewiedza, bo u mnie to była literówka. Ale Polak do oceny pierwszy. Zobacz gdzie leży "f" i "v" na typowej klawiaturze QWERTY.

Anonimowy pisze...

Z tego co Mateusz pisał to Maciek Szczepaniak zna bloga to sądzę, że i Robert też musiał tu zalukać nie raz.

Mateusz a co z resztą wywiadu z Maćkiem ?
Ona miała dotyczyć chyba Roberta o ile dobrze pamiętam.

Anonimowy pisze...

Dalsza część wywiadu pewnie czeka na późniejszą część tego sezonu ogórkowego ;)

Mateusz Cieślicki pisze...

Na drugą część wywiadu nadal czekam :)

Anonimowy pisze...

może od przyszłego roku kubica mógłby jeździć w dtm. Co myślicie na ten temat

Jaro75 pisze...

24 kwietnia 2014 11:49

Pytanie czy chciałby bo mógłby na pewno :)
Rajdy,rajdy... to jest teraz opcja Roberta i innej nie widać.
Czy ktoś w ogóle myśli że Robert przez te trudne początki mógłby odpuścić i się poddać ?????
Prędzej mi ..tas na czole wyrośnie :) (-_-)
Ale nie powiem że ciężko by się z nim żyło więc liczę na Roberta :)) hahahaha

DADDY pisze...

Hehe na czole :]
Człowiek by się bardziej przyzwyczaił do noszenia czapek :]

Miał wybór i wybrał rajdy...też mi się wydaje że nie odpuści w życiu...

'84 rządzi !!!

TJ pisze...

Pytanie za 100 punktów:
a jaką funkcję ma ten przycisk z tyłu łopatki, widoczny na zdjęciu poniżej ?
Zdj. z fejsa Roberta LINK

Karol Moździerz pisze...

Prawdopodobnie zwalnia blokadę wstecznego/luzu.

Anonimowy pisze...

a klakson gdzie?