Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

poniedziałek, 31 marca 2014

Robert Kubica w Rajdzie Portugalii - wprowadzenie [Aktualizacja środa godz. 20:40 - Wyniki shakedownu, wypowiedź Kubicy, ciakawostki, konkurs, film]

fot. M-Sport
Mamy umowną rocznicę startów Roberta Kubicy w WRC - rok temu Polak przystąpił do swojej pierwszej imprezy Rajdowych Mistrzostw Świata. W Rajdzie Portugalii nie było lekko, a Robert i Maciej (wtedy jeszcze Baran) przeszli prawdziwą szkołę. Teraz powinno być już łatwiej, choć znaczna część trasy będzie nowa. Poniżej znajdziecie pełną zapowiedź Rajdu Portugalii - wypowiedzi naszej załogi, harmonogram OS-ów i relacji oraz filmy.

Po dość długiej przerwie wracają emocje związane z występami Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Rajd Portugalii ma być łatwiejszy, bowiem bardziej znany dla Roberta.

Kubica i Szczepaniak przed rajdem

Cel na Rajd Portugalii dla Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka, to meta - obaj podkreślali to w wypowiedziach przed imprezą.

"Portugalia to pierwszy rajd, od mojego zeszłorocznego powrotu do profesjonalnego sportu, w którym pojadę po raz drugi. Mniej lub bardziej wiem, czego oczekiwać, choć niemal połowa tras będzie dla mnie nowa, bo pojawią się nowe odcinki lub zmienią się kierunki jazdy. Połowę rajdu już poznałem, ale przez ostatnich 12 miesięcy wiele się zmieniło.

W zeszłym roku w Portugalii po raz pierwszy jechałem na szutrze, w innym, słabszym samochodzie RRC. Teraz z pewnością będzie mi trochę łatwiej, bo przynajmniej wiem, czego się spodziewać. Rajd Portugalii jest bardzo wymagający i trudny, z tego co zapamiętałem. Nie oczekuję, że tym razem będzie znacznie łatwiejszy. Podejdę do niego tak, jakby był dla mnie zupełnie nowy.


Wszystkie rajdy WRC dla mnie są wymagające. Szczególnie te szutrowe, na których mam ograniczone doświadczenia i odkrywam wszystko od zera. Pamiętam z zeszłego roku, że ten rajd jest trudny szczególnie ze względu na dużą liczbę szczytów, co jest dość wymagające. Oczywiście sam rajd jest relatywnie krótki, więc może być trochę łatwiej pod tym względem.


Po trudnym początku sezonu chciałbym przejechać wszystkie próby bez popełniania błędów. Nie będzie łatwo i oczywiście czekają mnie kolejne lekcje. Zobaczymy, czy doświadczenia z zeszłego roku mi pomogą, ale z pewnością moim celem jest trzymanie się drogi i gładki przejazd całego rajdu
" - mówił Kubica cytowany przez swój oficjalny fanpage na portalu Facebook.


W naszej rozmowie z Maciejem Szczepaniakiem zapytaliśmy go: Jakie masz oczekiwania na Portugalię? Wszyscy mówią, że to jest pierwszy rajd, który Robert Kubica przejechał w ubiegłym roku.

"Przejechał, ale jest tylko 50% OS-ów, które się powtarzają czy łączą. Ale lepsze to niż nic, tak jak było w poprzednich rajdach. Nie mam żadnych oczekiwań co do miejsca. Chcę żebyśmy pojechali czysty rajd i jak to uczynimy, to na mecie coś nam się znajdzie dla nas" - powiedział Maciej Szczepaniak.


Ubiegłoroczny występ Roberta

Robert Kubica w ubiegłym roku miał wiele problemów podczas Rajdu Portugalii. Zaczęło się od zbyt szerokiego wyjazdu, który spowodował uszkodzenie chłodnicy i opony. Poniżej możecie zobaczyć tę sytuację i próbę naprawy auta (od 0:50):


Na następnych OS-ach uszkodzeniu uległa kolejna opona, a na odcinku dojazdowym do jednego z OS-ów opony nie wytrzymały i Kubica musiał wycofać się z rywalizacji. Wrócił jednak następnego dnia i wtedy dopadły go problemy z hydrauliką - Robert nie mógł zmieniać biegów za pomocą łopatki, a musiał to robić tak, jak inni kierowcy. Do tego doszły problemy z przegrzewaniem auta. Ostatecznie Kubica zdecydował się wycofać z rywalizacji również w sobotę. W niedzielę obyło się już bez większych przygód, choć przeszkadzał im kurz i ostatecznie Polacy zakończyli rywalizację na 6. miejscu w WRC2 i 22. miejscu w klasyfikacji generalnej. Bardzo symptomatyczne jest to zdjęcie z przed roku, oddające chyba walkę z autem i oponami przez cały rajd:

Trasa

Rajd Portugalii jest rajdem szutrowym z dość sporą ilością wzniesień ze ślepymi zakrętami - dlatego tak ważny jest w nim opis. Pierwsze załogi na trasie będą musiały uważać na luźne kamienie, następne, na koleiny i kurz, który może mocno ograniczać widoczność. Rajd jest również zawsze bardzo wymagający dla opon. Łącznie na kierowców czeka blisko 1400 kilometrów z czego prawie 340 km to dystans OS-ów. Prób będzie mało, ale za to będą dość długie - najdłuższa będzie liczyła 31,9 km i będzie przejeżdżana w sobotę.

Oto oficjalny harmonogram Rajdu Portugalii 2014:

Wtorek, 1 kwietnia
godz. 8:00 - 20:00 - Zapoznanie

Środa, 2 kwietnia
godz. 8:00 - 14:00 - Zapoznanie
godz. 15:30 - 16:30 - Shakedown - Vale Judeu (4,98 km)

Czwartek, 3 kwietnia
godz. 15:00 - Sesja autografów
godz. 16:00 - Oficjalny start (Estoril)
godz. 19:01 - SOS 1 - Lizbona (3,27 km)

Piątek, 4 kwietnia
godz. 10:00 - Serwis
godz. 11:06 - OS2 - Silves 1 (21,50 km)
godz. 12:06 - OS3 - Ourique 1 (25,04 km)
godz. 12:49 - OS4 - Almodôvar 1 (26,48 km)
godz. 14:30 - Serwis
godz. 15:51 - OS5 - Silves 2 (21,50 km)
godz. 16:51 - OS6 - Ourique 2 (25,04 km)
godz. 17:34 - OS7 - Almodôvar 2 (26,48 km)
godz. 19:10 - Serwis

Sobota, 5 kwietnia
godz. 9:30 - Serwis
godz. 10:55 - OS8 - Santa Clara 1 (19,09 km)
godz. 11:50 - OS9 - Santana da Serra 1 (31,90 km)
godz. 13:00 - OS10 - Malhao 1 (22,15 km)
godz. 14:20 - Serwis
godz. 16:00 - OS11 - Santa Clara 2 (19,09 km)
godz. 16:55 - OS12 - Santana da Serra 2 (31,90 km)
godz. 18:05 - OS13 - Malhao 2 (22,15 km)
godz. 19:20 - Serwis

Niedziela, 6 kwietnia
godz. 8:45 - Serwis
godz. 09:50 - OS14 Loulé 1 (13,83 km)
godz. 10:45 - OS15 Sao Brás de Alportel 1 (16,21 km)
godz. 12:05 - OS16 Loulé 2 – Power Stage (13,83 km)
godz. 14:30 – Podium

Mapy

Oto ogólna mapa Odcinków Specjalnych Rajdu Portugalii:

Wszystkie, dokładne mapy znajdziecie TUTAJ.

Co w TV?

Nadal nie wiemy czy i ewentualnie które OS-y Rajdu Portugalii będą transmitowane w telewizjach na żywo. Tradycyjnie jednak nie zabraknie krótszych i dłuższych podsumowań.

Czwartek, 3 kwietnia
godz. 19:00 - LIVE 1. OS BT Sport
godz. 20:10 - Kronika TVP 1

Piątek, 4 kwietnia
godz. 20:05 - Kronika TVP 1
godz. 23:50 - Podsumowanie 1. dnia - Motors TV

Sobota, 5 kwietnia
godz. 20:10 - Kronika TVP 1
godz. 22:35 - Podsumowanie 1. dnia - Motors TV

Niedziela, 6 kwietnia
godz. 12:00 - LIVE 16. OS BT Sport
godz. 20:08 - Kronika TVP 1
godz. 22:35 - Podsumowanie 1. dnia - Motors TV

Lista zgłoszeń

Załoga Kubica/Szczepaniak tradycyjnie wystartuje z numerem 10. W rajdzie zapowiadany jest start 15 załóg w autach WRC.

Konkurencja znów będzie mocna i każdy czas w najlepszej dziesiątce będzie z pewnością sukcesem. Trzy samochody wystawia Hyundai, gdzie obok Neuville'a pojadą Hanninen i Sordo. Dobrego wyniku można się spodziewać po Henningu Solbergu i Ott'cie Tanaku. Z kolei Robert przyzwyczaił nas do pokonywania Martina Prokopa i Khalida Al Quassimi, więc ci zawodnicy raczej nie powinni wygrywać z topową polską załogą. Nie jedyną w tym rajdzie, bo w Junior WRC, Citroenem DS3 R3T startują Aron Domżała z Przemysławem Zawadą i Hubert Ptaszek z Kamilem Kozdroniem. Fordem Fiesta R2 wystartują Szymon Kornicki z Przemkiem Mazurem.


Pełną listę możecie zobaczyć tutaj.

Filmy

Zobaczcie, jak przebiegała rywalizacja w Rajdzie Portugalii przed rokiem:




Według Was?

Zapraszam do wzięcia udziału w ankiecie, która znajduje się w prawym pasku bloga - możecie w niej wypowiedzieć się, które miejsce według Was zajmą Robert Kubica i Maciej Szczepaniak w Rajdzie Portugalii.

Jednocześnie muszę Was poinformować, że druga część wywiadu z Maciejem Szczepaniakiem, dotycząca Roberta Kubicy, z przyczyn niezależnych, ukaże się na blogu już po Rajdzie Portugalii.

Aktualizacja 

Kierowcy mają dziś zapoznanie z trasami OS-ów Rajdu Portugalii. Nie będzie ono łatwe, gdyż wczoraj nad Portugalią szalały burze, które sprawiły, że warunki na szutrowych trasach są bardzo trudne. 

Rajd Portugalii kojarzony jest przede wszystkim ze słoneczną pogodą i dużą ilością kurzu wiszącego po przejazdach zawodników, jednak w historii tej imprezy zdarzały się edycje rozgrywane w deszczu i błocie. Rajdy z 2001 roku i 2012 na długo zapadną w pamięć załóg i kibiców. Przypomnijmy, że to właśnie podczas Rajdu Portugalii 2012 swoje jedyne zwycięstwo w rajdowych MŚ odniósł Mads Ostberg, startujący wtedy jeszcze jako zawodnik prywatny. Norweg nie był najszybszy na odcinkach, ale awansował na pierwsze miejsce po dyskwalifikacji Mikko Hirvonena, którego auto nie przeszło badania kontrolnego po rajdzie (lista części zgłoszonych w specyfikacji nie była identyczna z faktyczną). Z powodu złych warunków odwołano wówczas aż 3 odcinki specjalne.

Krótką relację z roku 2001 możecie zobaczyć na filmie poniżej. Znany z radia rajdowego WRC George Donaldson prowadził wówczas razem z Andrew Cowanem zespół Mitsubishi, w którym startował zwycięzca rajdu, Tommi Makinen.



Takie przygody z kolei spotkały m.in. Loeba, Latvalę i Solberga w edycji 2012 rajdu:



Jednak nawet gdy jest sucho, Rajd Portugalii pozostaje wyzwaniem dla zawodników. Jari Matti Latvala nigdy nie wygrał tego rajdu (jego najlepsze wyniki to 2 razy trzecie miejsce), a w 2009 roku przeżył najgroźniejszy wypadek w swojej karierze:



Aktualizacja - Evans o Kubicy

Elfyn Evans wypowiedział się w rozmowie z Pole Position na temat Roberta Kubicy i współpracy z nim w M-Sporcie: "Robert rywalizował na bezdyskusyjnie najwyższym szczeblu motorsportu, gdzie wykazywał się profesjonalizmem i dbaniem o każdy detal na najwyższym poziomie i teraz przenosi to na rajdy. Przed nim jeszcze spory nauki, ale widząc to, jak starannie się przygotowuje do każdego rajdu widać, jak szybko staje się coraz lepszym. Musimy pamiętać, że nie tylko nie ma doświadczenia, ale jest także mocno ograniczony w tym, co może zrobić ze swoją prawą ręką. To, co osiąga w aucie jest niesamowite, wykonuje fantastyczną pracę" - powiedział Evans o Robercie.

Aktualizacja - Drobna przygoda na zapoznaniu

Robert pomagał dziś na zapoznaniu wyciągać auto Abdulaziza Al-Kuwariego:



Aktualizacja - Fatalne warunki na zapoznaniu

Takie warunki panują na zapoznaniu z OS-ami Rajdu Portugalii.
fot. Martin Prokop

Aktualizacja godz. 17:25

Zapoznania z odcinkami 3 i 9 zostały odwołane z powodu panujących warunków. 

Aktualizacja środa

W rejonie Algarve wreszcie świeci słońce:
fot. Marcin Jankiewicz / facebook
Dzięki temu zawodnicy będą mogli bez problemu odbyć zaplanowane na wczoraj zapoznanie z oesami 3 i 9. To również dobra wiadomość, bo warunki na zapoznaniu będą bardziej zbliżone do tych, w jakich przyjdzie się załogom ścigać w weekend.

Co interesujące, ponad połowę zgłoszonych załóg stanowią zawodnicy używający Forda Fiesty w różnych jego odmianach (WRC, RRC, R5, S2000, R2). Z tej okazji M-Sport postanowił uwiecznić ten moment robiąc sesję tym autom:

fot. Michał Moździerz / facebook


Aktualizacja środa godz. 11:00

Tak jechał Robert Kubica podczas wczorajszego zapoznania - łatwo nie było.


Aktualizacja godz. 14:00

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak wrócili już z zapoznania przed Rajdem Portugalii. Warunki trochę sie poprawiły, ale dziś może jeszcze popadać. O godz. 15:30 startuje shakedown.
Aktualizacja godz. 16:00

Robert Kubica z czasem 3:17,2 na razie jest 4 wśród wyników shakedownu. Najszybszy jest Sebastien Ogier, o blisko 4 sekundy szybszy niż Polak na tym niespełna 5-kilometrowym odcinku.


Dotychczasowe czasy:

1. Ogier,
2. Ostberg +1s9,
3. Neuville +3s7,
4. Kubica +3s8,
5. Hirvonen +6s3,
6. Meeke +10s2


Poczekajmy aż przejadą wszyscy liczący się zawodnicy, w tym Tanak i Solberg.

Aktualizacja godz. 16:05

Robert Kubica bardzo dobrze pojechał w drugim przejeździe shakedownu i ma pierwszy czas - 1 sekundę szybciej od Ogiera, który jednak jechał tylko raz.

Aktualizacja godz. 16:08

Sebastien Ogier uzyskał w drugim przejeździe czas 3:07 - 5 sekund lepszy od Roberta Kubicy. 

Aktualizacja godz. 17:45

Oto ostateczne wyniki shakedownu:
fot. rallye-sport.fr

Aktualizacja godz. 20:40

Ponownie jak przed każdym rajdem w tym sezonie, również przed Rajdem Portugalii na Facebooku przeprowadzany jest konkurs, w którym do wygrania są vouchery zniżkowe na nocleg z wyżywieniem na Rajd Polski lub naklejki bloga z autografem Macieja Szczepaniaka. Szczegóły TUTAJ

Z ciekawostek warto powiedzieć, że będzie to 70. rajd WRC w karierze Macieja Szczepaniaka.
fot. rallytravel.com

Drugą ciekawostką jest to, że połowę stawki będą stanowiły Fordy Fiesta.
fot. M-Sport
Poniżej obejrzycie krótki film z dzisiejszego shakedownu:


Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 
 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

54 komentarze:

Anonimowy pisze...

Start Rajdu Portugalii będzie w Estoril. To miasto bardzo dobrze kojarzy się wszystkim kibicom Roberta, bo to właśnie na torze w Estoril w 2005 r Robert zapewnił sobie tytuł mistrzowski w World Series by Renault :)

Dwa oesy będą transmitowane w tv BT Sport, a mianowicie czwartkowy OS1 i niedzielny OS16. Podobno jakaś portugalska tv ma transmitować kilka oesów, ale póki co nie wiem nic więcej na ten temat.

vivera

Jaro75 pisze...

Z tymi transmisjami to jest kiepsko choć ja i pewnie większość nie ma czasu aby śledzić na żywo.Co innego zerkanie na czasy a co innego siedzenie przez TV i oglądanie :)
Ale brakuje chociaż takich obszernych podsumowań jak za dawnych lat kiedy wszystko można było sobie wieczorkiem obejrzeć:)
Liczę że z czasem to wróci tak jak powoli wracają zespoły.

P.S.
Kciuki już w przygotowaniu :))

Anonimowy pisze...

Smieszy mnie to lamentowanie forumowych specjalistów nad Robertem i jego porakach w WRC. Robert od pewnego momentu "zaskoczy" i będzie silnym zawodnikiem w stawce. Po tym jego jedynym "wewnętrznym" przeciwnikiem będzie M-Sport i ich półamatorskie podejście a także być może skąpstwo Lotosu. Czy Portugalia będzie takim przełomowym punktem? Miejmy nadzieję.

asertywny

TJ pisze...

No gdzie jak gdzie, ale tutaj to umniejszania wyników Roberta zdecydowanie się nie spodziewałem. :]
W zeszłym roku Robert zajął w Portugalii 19. miejsce a nie 22.

BTW, polecam: Ogier onboard z Fafe.
Nie licząc dwóch nawrotów i ryzykownie szerokiego wyjazdu 0:18 to niemal perfekcja. Aż się miło ogląda.
http://youtu.be/6H9W_url-Qg

Cwaniak pisze...

Oficjalne: Robert Kubica w Mercedesie :)

Anonimowy pisze...

Nie w Mercedesie tylko w Volvo i zapoznanie jedzie. :]
Zła wiadomość jest taka, że mu jeszcze auta po ostatniej stłuczce wyklepać nie zdążyli. ;)

Anonimowy pisze...



:) Oficjalne: dziś 1 kwietnia! :)

t-itd

Anonimowy pisze...

Wczoraj odbyło się spotkanie/live z Elfynem Ewansem. Świetny gość! Odpowiedział na mnóstwo pytań. Powiedział również wiele miłych słów o Robercie(od 18:00)
http://www.youtube.com/watch?v=5XkgIHwgG1A&feature=youtu.be&a

vivera

Anonimowy pisze...

Robert musi najpierw ustabilizować jazdę na poziomie straty tej ok. 0,5 sekundy na kilometrze, którą ma obecnie. Jeszcze tego nie ustabilizował o czym świadczy 8 dzwonów, non stop jazda w rally2 i tarapaty jak Robert często ocenia swoją sytuację w ostatnich rajdach. Niech Robert ustabilizuje pewną jazdę na poziomie tej straty. Po ustabilizowaniu tego poziomu może Robert spróbuje jeździć na poziomie 0,3 sekundy straty. Jeśli mu się to uda to kolejnym krokiem będzie próba ustabilizowania tego poziomu. Potem trzeba zejść na poziom 0,1 sek. straty lub ten sam co najlepsi aby potem to ustabilizować.
Jednak stabilizacja to nie jeden czy dwa rajdy. To trzeba liczyć niestety o wiele więcej. Z tego wszystkiego wychodzi, że kilka lat w optymistycznych założeniach i wtedy walka o laury mistrzowskie.
Optymiści na tym blogu zapominają o czymś takim jak konieczność ustabilizowania danego poziomu, a potem są rozczarowani. Jeden czy drugi wyskok to tylko właśnie wyskok. Ogier na obecnym poziomie potrafił jeździć już w 2010 roku, tyle tylko, że w 2013 to ustabilizował i jak cos złego nie stanie się z jego formą to szukać kandydata na jego pogromcę będzie bardzo trudno. Daleka, daleka droga przed Kubicą.

Anonimowy pisze...

http://instagram.com/p/mPVjPTgUa6/

Anonimowy pisze...

Anonimowy 12:43 a mi się wydaje, że Ty w ogóle nie rozumiesz problemu dlaczego Robert wypada. Jak to Robert powiedział: inteligentni zrozumieją

Anonimowy pisze...

Robert nic nie musi... Resztę sobie odpowiedz.

Tomek pisze...

Jeśli dobrze się przyglądam to 1 metr i była niezła przepaść. Ale humory dopisują jak widać!!!

Anonimowy pisze...

Oo ostatnich 'dokonaniach' ma się wrażenie że progresja będzie wolna, że przy jego sprawności albo jej braku czempionat staje się odległy jeśli w ogóle możliwy. Szczerze mu współczuję i wszystkim pokładającym w nim swoje nadzieje, sorry!!

Anonimowy pisze...

to na pewno Robert tam wpadł? Skąd ta pewność?

Anonimowy pisze...

No widzisz słowo oczywiste jakiego użyłeś "musi" spowodował krytykę. Między kibicowaniem, byciem fanem, a wyznawstwem - bezkrytycyzmem idola jest nieduża przestrzeń jak się okazuje...

Anonimowy pisze...

Ten samochód wyciągany to chyba nie Roberta tylko Al-kuwariego....

Anonimowy pisze...

to chyba al kurwari wypadł tak na twitterze napisałm-sport przed chwilą

Jaro75 pisze...

:)
Warunki fatalne widać,ale uwielbiam gdy widzę tak uśmiechniętego Roberta (-_-)

sewerynus pisze...

Ten sposób wyciągania zakończyć mógłby się utratą oka Roberta gdyby linka pękła!Kompletne bezmózgowie ze strony wyciągającego.

Jaro75 pisze...

1 kwietnia 2014 19:06

Po pierwsze zachowanie linki przy pęknięciu zależy od jej rodzaju a w tym przypadku nie wiemy jaki to był typ :) a po drugie juz cholera nie szukajmy ciągle i wszędzie tego pecha ok ???!!!!!

Marek Wójcik pisze...

O ile dobrze rozpoznałem to wyciągającym był Evans. Faktycznie - mnie jakoś inaczej uczyli holować/wyciągać samochody. Ryzykowne było to szarpanie...

@ anonimowy 12:43
@ Anonimowy 13:48

Może trafiliście nie na ten blog? Do napierniczania na Roberta jest Onet, WP i Interia.
Po co psuć na tym blogu samopoczucie i komuś - i sobie?
Wielu już zanalizowało stan zdrowia i sprawność ręki Roberta. I wielu nie może pogodzić się z tym, że Robert walczy i podziwiany jest przez cały motoryzacyjny światek. A jest podziwiany nie za to, że walczy, a za to, czego dokonuje mimo ograniczeń.

Marek Wójcik pisze...

Czy te zdjęcia z warunków w Portugalii to taki żart na prima aprilis?
Przecież tam można mówić o klęsce żywiołowej. A nie o trasach do ścigania się...

DADDY pisze...

http://instagram.com/p/mPy2DjAURC/

o kurwa...
Powodzenia...

joanna kusmierska pisze...

Chyba znowu będą potrzebne kalosze...

joanna kusmierska pisze...

Chyba znowu będą potrzebne kalosze...

typ pisze...

Sposób wyciągania samochodu wielce ryzykowny dla siedzących w bagażniku
Jestem trochę zaskoczony ....

Anonimowy pisze...

Czy dobrze rozpoznaję, że razem z Robertem w bagażniku siedział Daniel Barritt?

Karol Moździerz pisze...

Heh, goście jeżdżą 180 km/h po szutrowej drodze 20 cm od krawędzi przepaści, a tutaj będziecie się rozwodzić nad tym, że holowanie samochodu jest niebezpieczne... ;P No ale od tego są komentarze, żeby dyskutować ;)

Tomasz Bednarowicz pisze...

Piszę aby zakończyć temat liny. Jest to lina kinetyczna tzw. kinetyk. Stosowana przez profesjonalistów (dakar, baja, wrc). Sens jej działania polega na szarpnieciu, a następnie na kurczeniu sie liny. Dzięki temu latwiej wyciągnąć auto z pułapki.

Marek Wójcik pisze...

@Tomasz Bednarowicz

No właśnie... Wpisałem w Google'ach "lina kinetyczna" i jeden z pierwszych wyników to filmik z youtube, na którym lina trzaska jak biczyk i wywala szyby.
Jak zawsze do użycia czegokolwiek potrzebny jest przynajmniej zdrowy rozsądek i szczątki wyobraźni. W przypadku wyciągania Al-Kuwariego chłopakom wystarczył fun...
Ale co tam. Jak napisał Mateusz - skoro chłopaki jeżdżą 180 km/h na skraju przepaści, to co tam lina... ;-)
Pozdrawienia

Anonimowy pisze...

O co wam chodzi? Przecież to nie was by ta lina trzasnęła jak biczyk, więc o co się spinacie?

Tomasz Bednarowicz pisze...

@Marek Wójcik

:)

Anonimowy pisze...

Czy ktoś z was zerknął co to za lina.Akurat ta nikomu by krzywdy nie zrobiła.

Marek Wójcik pisze...

Prostując moją pomyłkę - To Karol pisał o jeździe 180 km/h 20 cm od skraju przepaści. Za tę oczywistą pomyłkę przepraszam Karola.

A co do liny - by zakończyć tę donikąd prowadzącą "fachową" dyskusję - Tak! TA lina nie mogłaby nikomu zrobić krzywdy! Jaka by nie była... Koniec. Kropka! Nie spinajmy się ;-)

Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

to ten filmik:
http://www.youtube.com/watch?v=N8NYHFqic3o

Oczywiscie nie śmiem wątpić w solidność linki chłopaków z wurca :)

pp

Anonimowy pisze...

...a ta linka to...;)
...już nie mogę sie doczekać pierwszego os-u :))

Anonimowy pisze...

Marku W., i po co się spinać by potem przepraszać, a jeszcze dalej pozdrawiać /nie wiadomo kogo i po co (?)/_____________
'TA' lina nie może być jakąkolwiek bo to przecież a b s u r d
Mimo wszystko pozdrawiam ;-)
@ anonimowy 12:43

Anonimowy pisze...

Ostberg DS3 WRC 3'15'3
Kubica Fiesta 3'17'2
Hirvone Fiesta 3'19'7
Meeke DS3 WRC 3'23'6
Al-Qassimi 3'29'3

spajd pisze...

@SebOgier 3:13,4
@MadsOstberg +1,9
@thierryneuville +3,7
#Kubica +3,8
@MikkoWRC +6,3
@krismeeke +10,2

Jack K pisze...

Szerokości i równej przyczepności Panowie!! FORZA Chłopaki!!

Anonimowy pisze...

spajd - dlaczego stawiasz krzyżyk przy Robercie

Marek Wójcik pisze...

@ anonimowy 12:43
Miałem nadzieję, że kwestia wyciągania samochodu za pomocą liny została już pogrzebana. Ale no cóż...

1. Wypowiadając się w przestrzeni publicznej (a taką jest też Ów Blog) posługuję się swoim imieniem i nazwiskiem. Nie wymagam tego od innych - w końcu to ich prywatna sprawa, czy chcą pozostać anonimowi, czy też nie. Nie jestem osobą skazaną czy podejrzaną o popełnienie przestępstwa. Dlatego możesz się do mnie śmiało zwracać "Marku". Nie obrażę się :-).
2. Na Blogu przypisałem wypowiedź Karola Moździerza Mateuszowi Cieślickiemu. I gdy zorientowałem się, że popełniłem błąd - przeprosiłem Karola Moździerza. Czego tu nie rozumieć?
3. Część mojej wypowiedzi o linie należy traktować jako próbę zamknięcia jałowej dyskusji o tym, jak jest ta lina i czy może zrobić komuś krzywdę. W końcu jest to Blog o startach Roberta Kubicy. I tego się trzymajmy.
4. Uczestników dyskusji o sukcesach i porażkach Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka traktuję z sympatią, dlatego też pozdrawiam Ich po zakończeniu moich wypowiedzi. Ale jeśli to kogoś irytuje...

Nie spinam się. Mam świadomość, że na tym Bożym świecie żyją ludzie o innych poglądach niż moje. Więc naprawdę moja prawna nie musi być "najmojsza" :-)

Robertowi nieźle idzie na shakedown-ie więc emocjonujmy się Jego startami.

Mam nadzieję, że temat uznamy za wyczerpany...

Anonimowy pisze...

Sekunda na kilometrze - to mniej więcej tyle ile było i pewnie będzie tak do końca sezonu na szutrach.

Jaro75 pisze...

Robert kolejny raz powiedział o tych rzeczach które właśnie robią tą różnicę na szutrach.To jest mega skrajność dla Roberta a niektórzy oczekują czasu Ogiera.Ech...

Trzymamy kciuku (-_-) !

Anonimowy pisze...

Wypowiedź Roberta, którą właśnie wrzucił Mateusz to rzeczy, które rozumiem całkowicie i dlatego od Roberta w rajdach nie oczekuję niczego wielkiego. On był szkolony od dziecka inaczej i wszyscy jego rajdowi rywale szkoleni byli inaczej - dopóki Robert rajduje prawidłowo to jedzie dobrze i jest OK, ale jeśli w podświadomości w pewnym ułamku sekundy na oesie wróci przyzwyczajenie wyścigowe to w zakręcie panuje "akcja ratownicza - wydobyć się z kłopotów i mamy na to całe dwie-trzy dziesiąte sekundy". Robert swoją wypowiedzią niejako podsumowuje ostatnie porażki i daje przekaz swoim kibicom: Ludzie!!! Ja zmieniłem dyscyplinę sportu, a moja przyszłość rajdowa wygląda tak: ???
PS. Pooglądałem sobie sporo filmików jak rajdowcy wchodzą w zakręty. Wg mnie Robert wchodzi w zakręty zdecydowanie szybciej i agresywniej niż Ogier, natomiast zdecydowanie wolniej z nich niestety wychodzi, Robert w trakcie zakrętu "walczy" z tymże zakrętem. Z czołówki moim zdaniem (tak zarejestrowały to moje oczy, a starałem się być obiektywny: najwolniej i najostrożniej w zakręty wchodzi Hirvonen - wychodzenie z zakrętów to też inna sprawa u Mikko). Jeśli się ktoś ze mną nie zgadza to jak najbardziej powinien mnie skrytykować, a ja obrażalski nie jestem.
Rafał

sLaYeR pisze...

Póki co spokojnie i tak trzymać.

Czekam z niecierpliwością na rajdy asfaltowe. Tam Robert będzie pokazywał reszcie kierowców jak należy tam jeździć. No może nie licząc co brudniejszych partii :)

marshad pisze...

Niezły zbiorek Fordów. Niedawno zerkaliśmy na pojedyncze Fiesty R5, a w ten weekend będzie ich aż 14. Widać tu jak świetną robotę wykonuje M-Sport.

Marek Wójcik pisze...

Robert zapowiadał zmiany w prowadzeniu notatek (opisie trasy?). Ciekawe, czy w Portugalii już stosuje nowy opis? Jakie zmiany miał na myśli?

Pley pisze...

Mały off topic, ale czy jest ktoś w stanie wytłumaczyć co mam nie tak ustawione w grze f1teamboss, bo mam kupiony silnik, chasis, kierowce; w zakładce 'zespół' pokazuje że zdobyte tyle i tyle punktów, a w klasyfikacji mam równe 0... o co biega? Widzę, że to nie jest tylko mój problem, bo jest dużo osób, które mają zdefiniowane teamy, a punkty zerowe...

Anonimowy pisze...

szutry - ziemia nieznana ;(
i tak pozostanie, trudno się dziwić - czas nie jest jego sprzymierzeńcem, jest wrogiem, a On cierpliwością nie grzeszy ... ale nic to, będzie asfalt i pokaże wszystkim dupę

@ anonimowy 12:43

Anonimowy pisze...

Liczę iż WRC nie zapomni o kibicach z Polski i znowu będziemy się cieszyć transmisja online z paru oesow ;) Oczekuję bardzo dobrego występu Roberta i miejsca w pierwszej 5. Wiem ze się nie przelicze - dlaczego? Przeczucie... :-) + na tyle już "znam" RK (wie ze musi pojechać uważnie i szybko, żeby poprawić swoje "notowania" - i nie zawiedzie, spoko). Darek.

untrusted pisze...

szkoda tylko ze wszystkie te piękne fordy zajmą miejsce w końcówce stawki (no może oprócz jednego ;)

TJ pisze...

Inny film z shakedownu:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EzmIB9lUF8c
(*Link bezpośrednio do 2:00 - migawka z Robertem*)