Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

poniedziałek, 3 lutego 2014

Robert Kubica w Rajdzie Szwecji - wprowadzenie [Aktualizacja wtorek godz. 15 - wypowiedź Kubicy po zapoznaniu, warunki]

Zaczynamy tydzień wielkich rajdowych emocji z Robertem Kubicą i Maciejem Szczepaniakiem. W Rajdzie Szwecji, również ze względu na trudne warunki, będzie bardzo trudno, a Kubica po raz pierwszy pojedzie na śniegu i lodzie w WRC. Poniżej znajdziecie pełną zapowiedź rajdu z filmami, harmonogramem czy mapami. Będzie też konkurs.

Przed Robertem Kubicą kolejny legendarny rajd - Szwecja kojarzy się z efektownymi hopami, rynnami śnieżnymi i bardzo trudnymi warunkami. O dobry wynik z wielu względów nie będzie łatwo, ale wierzymy, że Robert i Maciej po raz kolejny pokażą znakomite tempo.

Było testowanie


Przed rajdem Kubica i Szczepaniak przejechali dwa dni testowe - w piątek i niedzielę. Podczas testów obecny był Marcus Gronholm, dwukrotny mistrz świata WRC, który jeździł z Kubicą, służąc radą i dzieląc się doświadczeniem. Poniżej najważniejsze materiały z testów:








Harmonogram

W Szwecji czekają nas 4 dni zmagań kierowców - pierwszy OS zostanie rozegrany w środę wieczorem - będzie to próba na stadionie, a kierowcy będą jeździć parami. Czwartek, piątek i sobota to 24 OS-y o długości od 1,86 km do 24,63 km. Łącznie w całym rajdzie kierowcy przejadą 325,63 km OS-owych.

Środa, 5 lutego:
godz. 08:00 Shakedown Råda (3,99 km)
godz. 12:00 Shakedown Råda (3,99 km)
godz. 20:00 OS1 Karlstad OS (3,99 km)
   
Czwartek, 6 lutego:
godz. 09:30 Serwis A Hagfors
godz. 10:54 OS 2 Torsby 1 (7,03 km)
godz. 12:29 OS 3 Kirkenær 1 (7,16 km)
godz. 13:04 OS 4 Finnskogen 1 (16,82 km)
godz. 13:58 Przegrupowanie Kirkenær
godz. 14:54 OS 5 Kirkenær 2 (7,16 km)
godz. 15:29 OS 6 Finnskogen 2 (16,82 km)
godz. 16:59 OS 7 Torsby 2 (7,03 km)
godz. 18:12 Serwis B Hagfors
   
Piątek, 7 lutego:
godz. 07:00 Serwis C Hagfors
godz. 08:16 OS 8 Lesjöfors 1 (15,00 km)
godz. 09:28 OS 9 Fredriksberg 1 (18,15 km)
godz. 10:15 OS 10 Rämmen 1 (22,76 km)
godz. 10:56 OS 11 Hagfors Sprint 1 (1,87 km)
godz. 11:37 Serwis D Hagfors
godz. 13:08 OS 12 Lesjöfors 2 (15,00 km)
godz. 14:20 OS 13 Fredriksberg 2 (18,15 km)
godz. 15:07 OS 14 Rämmen 2 (22,76 km)
godz. 15:48 OS 15 Hagfors Sprint 2 (1,87 km)
godz. 16:19 Serwis E Hagfors
godz. 19:00 OS 16 Karlstad OS 2 (1,90 km)
   
Sobota, 8 lutego:
godz. 07:00 Serwis F - Hagfors
godz. 07:55 OS 17 - Hara 1 (11,32 km)
godz. 08:33 OS 18 - Torntorp 1 (19,26 km)
godz. 09:07 OS 19 - Vargåsen 1 (24,63 km)
godz. 10:25 OS 20 - Varmullsåsen 1 (15,87 km)
godz. 11:14 Serwis G - Hagfors
godz. 12:24 OS 21 - Hara 2 (11,32 km)
godz. 13:02 OS 22 - Torntorp 2 (19,26 km)
godz. 13:36 OS 23 - Vargåsen 2 (24,63 km)
godz. 15:13 OS 24 - Värmullsåsen 2 (Power Stage) (15,87 km)
godz. 16:02 Serwis H - Hagfors
godz. 17:27 Meta - Karlstad City

Mapę odcinków zobaczycie poniżej:


Trasa

Śnieg i lód - tak określana jest nawierzchnia, po jakiej poruszają się kierowcy w Rajdzie Szwecji. Jeszcze w ubiegłym tygodniu padał śnieg, a temperatury były ujemne. Teraz jednak do Szwecji, podobnie jak do Polski, powoli zaczęła wkraczać odwilż, która prawdopodobnie utrzyma się również w trakcie rajdu. Braku śniegu oczywiście nie należy się spodziewać, nadal będzie go bardzo dużo, ale nawierzchnia zmieni się w śnieżno - szutrową. Pisał o tym po testach Maciej Szczepaniak na swoim profilu na portalu Facebook.

Poniżej możecie zobaczyć próbkę tego, co czeka kierowców w Szwecji:




Prognozy

W Rajdzie Szwecji niezwykle ważne będą warunki atmosferyczne.Prognozy nie są dokładne, ale delikatna "odwilż" powinna utrzymać się do środy. Od czwartku temperatury nieco spadną - w okolice zera i kilku stopni poniżej. Opady śniegu mogą pojawić się około weekendu, ale raczej nie będą zbyt intensywne.

Co w TV?

Ponownie nie będziemy mieli bogactwa relacji telewizyjnych z rajdu WRC, ale oprócz tradycyjnych kronik TVP i podsumowań WRC, będziemy mogli obejrzeć aż 3 OS-y na żywo, wszystkie oczywiście na streamach z Internetu - linki zostaną podane we właściwym czasie. Oto rozkład relacji:
Środa, 5 lutego:
godz. 20:00 - Live 1. OS - SVT, BT Sport, Canal + (Hiszpania, Francja), Supersport, Fox
godz. 20:05 - Kronika TVP 1

Czwartek, 6 lutego:
godz. 20:05 - Kronika TVP 1
godz. 22:30 - Podsumowanie MotorsTV (Wielka Brytania)

Piątek, 7 lutego:
godz. 20:07 - Kronika TVP 1
godz. 22:30 - Podsumowanie MotorsTV (Wielka Brytania)

Sobota, 8 lutego:
godz. 10:20 - Live 20. OS - SVT, BT Sport, Canal + (Hiszpania, Francja), Supersport, Fox
godz. 15:00 - Live 24. OS - SVT, BT Sport, Canal + (Hiszpania, Francja), Supersport, Fox
godz. 20:07 - Kronika TVP 1
godz. 22:30 - Podsumowanie MotorsTV (Wielka Brytania)

Rywale

Rajd Szwecji będzie niezwykle mocno obsadzoną imprezą z czołówką WRC oraz wieloma znanymi kierowcami, w tym lokalnymi zawodnikami, którzy mogą być niezwykle groźni na swoich trasach, podobnie jak jest to w Finlandii. Faworytem imprezy jest Sebastien Ogier, który jest jednym z dwóch kierowców spoza Skandynawii w ostatnich latach, którzy wygrywali ten rajd. Bardzo groźni będą również Pontus Tidemand i Henning Solberg, a szczególnie bacznie będziemy przyglądać się występowi drugiej polskiej załogi WRC - Michał Sołowow i Maciej Baran. Wszyscy pojadą w Fordach.

W Skandynawii wystartują również Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) oraz Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio R3). Łącznie w rajdzie wystartują 44 załogi.

Konkurs

Przed Rajdem Szwecji mam dobrą wiadomość dla wszystkich lubiących bloga użytkowników Facebooka - konkurs, w którym do wygrania będzie oficjalny kalendarz Lotosu - Robert Kubica, mistrz WRC 2. Otrzyma go pierwsza osoba, która w komentarzu pod zdjęciem kalendarze poprawnie wytypuje sumę miejsc zajętych przez Roberta Kubicę podczas wszystkich OS-ów Rajdu Szwecji. Dla przykładu - jeżeli ktoś uważa, że Robert wygra wszystkie OS-y, to musi wpisać 24. OS-ów, których Robert nie ukończy lub nie wystartuje do nich nie liczymy. Wasze odpowiedzi mogą zatem wahać się w przedziale od 0 do 1056. Można typować tylko raz, w przypadku, gdy nikt nie trafi, wygrywa osoba, która była najbliżej. W przypadku remisu decyduje kolejność typowania. Konkurs będzie przeprowadzany wyłącznie na Facebooku i tylko tam - gdy pojawi się zdjęcie (ok. godz. 16) będzie można typować.

Bardzo dziękuję Tomaszowi za pomoc w organizacji konkursu.

Cały rajd będziemy oczywiście śledzić na blogu - w środę pojawią się linki do live timingów, live streamingów czy radia rajdowego.

Aktualizacja

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak odbywają dziś zapoznanie z trasą.
fot. Twitter.com @rallytravel
Aktualizacja godz. 18:00

Jak napisano na oficjalnym Twitterze WRC, wszyscy modlą się o śnieg w Szwecji. Dzisiejsze zapoznanie było mocno szutrowe. 
fot. Twitter.com/@officialwrc
Aktualizacja godz. 19:30

Marcus Gronholm powiedział w wywiadzie dla Autosportu, że Robert Kubica jest najbardziej utalentowanym kierowcą, z jakim kiedykolwiek jeździł.

TUTAJ znajdziecie wspomniany wyżej konkurs.

Aktualizacja godz. 22:30


Zastanawialiście się kiedyś dlaczego Rajd Szwecji jest jednym z najszybszych (obok Finlandii) rajdów w kalendarzu WRC? Przecież to rajd rozgrywany w zimowych warunkach, a logika mówiłaby, że po śniegu jeździ się wolno (vide tegoroczny Rajd Monte Carlo). Czynników  wpływających na taki stan rzeczy jest kilka:
Charakterystyka oesów - gdyby rajd odbywał się w lecie, odcinki byłyby bardzo zbliżone do tych z Rajdu Finlandii. Trasa z reguły przechodzi płynnie z łuku w łuk. Co kilka kilometrów na kierowców czekają skrzyżowania, które mogą być najwolniejszymi zakrętami na odcinkach.
Wąskie opony z kolcami - choć w tej chwili już nie tak ekstremalnie wąskie, jak choćby 5 lat temu, to jednak śniegowe opony są znacznie węższe od normalnych typów ogumienia używanych na szutrze i asfalcie. Dzięki niewielkiej powierzchni kontaktu z gruntem zwiększa się nacisk opony na podłoże, przez co kolce mogą się wbić głębiej i dać więcej przyczepności. Na każdą oponę przypada łącznie 380 kolców z wolframowymi końcówkami. Gdyby użyto innego materiału, kolce po kontakcie z kamieniami i lodem po prostu by się stopiły (stąd często widoczne iskry spod kół, szczególnie na partiach, gdzie koleiny sięgają szutrowego lub asfaltowego podłoża). Zawodnicy będą mieli do dyspozycji łącznie 24 sztuki opon w całym rajdzie (+4 dodatkowe na shakedown). Do wyboru jest tylko jeden typ opon i jedna mieszanka, niezależnie od warunków panujących na trasie.


Obecne opony są znacznie szersze niż kiedyś (powyżej Juho Hanninen w sezonie 2013)
Sebastien Loeb w Rajdzie Szwecji 2004

Lód pod śniegiem - o ile w przypadku zwykłych opon taki układ jest zazwyczaj katastrofalny, o tyle w przypadku Rajdu Szwecji są to najbardziej pożądane warunki. Dzięki twardemu lodowemu podłożu, długie kolce (wystające na 7mm) mają się w co wbić i napotkać opór, dzięki czemu generują przyczepność. Lód nie powoduje tak szybkiego zużycia kolców jak np. wygrzebany szuter, dzięki czemu można spokojnie przejechać pełną pętlę odcinków, mając przez cały czas dostępne optymalne opony.
Śniegowa opona firmy DMACK stosowana obecnie



Dla porównania tak wyglądały najbardziej "ekstremalne" zimowe opony
dostępne podczas Rajdu Monte Carlo

Zaspy śnieżne - opierając się o nie, można przejechać przez zakręt z większą prędkością, niż można by to było zrobić bez nich. Mówiąc kolokwialnie „napada się” szybciej, niż to teoretycznie możliwe i  przy wyjściu z zakrętu liczy się na to, że samochód zostanie skierowany na właściwy tor jazdy po kontakcie z bandą. Widok śniegu wysoko wyrzucanego przez samochody to jeden z największych uroków rajdów zimowych dla kibiców. Trzeba się jednak mieć na baczności, bo gdy któreś przednie koło „chwyci” zbyt szybko bandę, kierowca praktycznie nie ma szans na reakcję i samochód zostanie „wciągnięty” do śnieżnej zaspy.
Ofiarą szwedzkich zasp padali najwięksi tego sportu, między innymi Tommi Makinen, Sebastien Loeb, a także w zeszłym roku Mikko Hirvonen:


Inny ceniony skandynawski kierowca, Per-Gunnar Andersson w zbliżonej przygodzie w 2011 roku:


Ten krótki filmik (przepraszam, strasznie podłej jakości) przedstawia typowe użycie śnieżnej zaspy we właściwy sposób:

Jak widać rozpoczynający się pojutrze Rajd Szwecji jest zadaniem najbardziej odległym swoją charakterystyką od jazdy po torze spośród wszystkich dotychczasowych rajdowych przygód Roberta. Filmy z testów, podobnie jak przed Monte Carlo, napawają wielkim optymizmem. Miejmy nadzieję, że uda się przejechać rajd bez przygód jak na filmach powyżej i Robert zaskoczy nas po raz kolejny swoim tempem.

Aktualizacja wtorek

Auto Roberta w parku serwisowym - jest to auto, którym wcześniej jeździł m.in. Mads Ostberg, a jego historię zobaczycie TUTAJ. Szykuje się również mała zmiana malowania na Rajd Szwecji. Fot. Twitter.com / F_Gustavsson

Aktualizacja wtorek godz. 14

Robert Kubica udzielił wywiadu szwedzkiej telewizji vf.se po zapoznaniu:

"Warunki są bardzo zdradliwe. Temperatury są dodatnie więc jest sporo błota i śniegu, a na niektórych fragmentach pojawia się już szuter. Warunki są bardzo zmienne, ale wszystko jest w porządku. Moje doświadczenie to jedynie 2 dni testów. Mieliśmy okazję pojechać w podobnych warunkach, mieliśmy okazję do nabrania odrobiny doświadczenia, ale rajd jest zupełnie inny więc przed nami dużo pracy i długi rajd" - powiedział Kubica.

Na pytanie, kto jest faworytem, Kubica odpowiedział w swoim stylu: "Najszybszy. Na pewno nie my."

Oto ten wywiad:


TUTAJ zobaczycie pełny materiał z zapoznania. 

Aktualizacja godz. 15:00

Jak widać na zdjęciach w Szwecji odwilż i nie jest to dobra informacja ani dla kierowców, ani dla kibiców.
fot. Twitter.com/Worldofrally

fot. Twitter.com F_Gustavsson
 

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

76 komentarzy:

Marek Wójcik pisze...

No to trzymamy kciuki za Roberta i Maćka!

Anonimowy pisze...

Strasznie dużo osób głosuje na parę Kubica-Ogier

serek pisze...

niestety nie wezmę udziału w konkursie z prostej przyczyny: nie posiadam konta na FB i nie zamierzam zakładać :( szkoda

Anonimowy pisze...

Odnośnie konkursu

A co w sytuacji kiedy nikt nie wskaże prawidłowej sumy?
Wygra osoba, która będzie najbliżej?

Anonimowy pisze...

Wszystko ok, ale dlaczego w tle strony i na pasku u góru widnieje Fiesta RRC zamiast WRC?

Anonimowy pisze...

serek@, racja... i tak to się wspiera FB chore i zarazem szkoda

PrzeMo324 pisze...

Jeśli te komentarze na profilu rajdu mają rzeczywiście znaczenie to chyba jednego pojedynku można być pewnym - Kubica vs. Ogier....

Sebah pisze...

Tak było u nas w tamtym roku: Rally Sweden 2013 Highlights. Niesamowita atmosfera, zimno i szybko! W tym roku będzie cieplej bo Robek jedzie! ;D

Anonimowy pisze...

Jak zwykle znakomite wprowadzenie.

Mam nadzieję, że faktycznie wezmą pod uwagę komentarze i będzie Kubica vs Ogier :)

Będzie ciężko, ale ciekawie :D

Konrad Kobedza pisze...

Jestem zdania, że jak się ścigać, to z najlepszym. Para Kubica - Ogier bylaby dla mnie optymalna :)

Anonimowy pisze...

@serek i @Anonimowy 10:35 - popieram, też nie oddaję swojej prywatności za darmo wszystkim służbom i firmom do wglądu.

Swoją drogą trochę dziwny ten konkurs, bo obstawiając, np 24 pkt można mieć na myśli zarówno,
że Robert wygra jak i np że dojedzie na pierwszych 2 odcinkach jako dwónasty, a na trzecim wypadnie (tfu, żeby nie zapeszać :)).
I jak tu prawidłowo ocenić intecje typowania głosującego; przecież to dwa skrajne końce skali ?

Co do par, to Kubica vs Ogier faktycznie brzmi dość dumnie, jednak zawsze jest ten cień obawy
czy aby, chcąc się pokazać z jak najlepszej strony, trochę nie przesadzi. Tzn. nie to, że mam
brak wiary w umiejętności, po prostu zwykła troska o umiar. :)
Pozostaje zagniatać kciuki.

ŁukaszRog pisze...

A nie można nigdzie kupić tego kalendarza? Chętnie powiesiłbym u siebie kalendarz Robertem :)

Anonimowy pisze...

Do Admina (można wyedytować): Przepraszam za swój wyższy komentarz (12:27) - kawa jeszcze nie zaczęła działać :)
Oczywiście miało być "dwunasty" i "przeciwległe" końce skali (a nie "skrajne końce" LOL).
Nie widzę możliwości edycji, ale jakby się dało przeprawić to byłbym wdzięczny, bo nie chcę powiększać mentalnej gomory w sieci i źle się z tym czuję. :)

Do publikacji:

Prawdziwy rodzynek ! Praca prawej ręki Roberta (i lewej nogi :D) na tamtych gokartach na lodzie przed MC !
http://www.youtube.com/watch?v=NpkaGcF761Q

Anonimowy pisze...

Te same VOLVO co w Monte Carlo. Chyba też przygotowane przez M-Sport sądząc po nr rej.

Anonimowy pisze...

Nie wiem czy zauważyliście ale nie jedzie Dani Sordo. Ciekawe dlaczego.

Jacek

Grzegorz Kuczmik pisze...

@Jacek
3 lutego 2014 15:03

W Hyundai nastąpiła zmiana, w tym rajdzie pojedzie Juho Hanninen zamiast Hiszpana. Natomiast Chris Attkinson (4 z kierowców Hyundaia) ma brać udział w rajdzie Meksyku bodajże albo Portugalii. Sordo raczej gorzej radzi sobie na szutrze/śniegu niż na asfalcie, dlatego taka zmiana w zespole.

Anonimowy pisze...

@Jacek 15:03 - Sordo startuje tylko w wybranych rajdach, zmienia się w samochodzie z Atkinsonem i Hanninenem. Z tego co pamiętam, Sordo miał startować tylko w asfaltowych rajdach.

Marcin

Anonimowy pisze...

Seb Bmw

Po twojej wypowiedzi widac ze jestes niezly bajko pisarz;)i to porownanie ''Robert jest Michaelem Jordanem kierownicy, nie było i nie będzie drugiego MJ'a i drugiego RK.'' Ktore mi sie podoba, gdyz kiedys tez pasjonowalem sie tym sportem:)

A propo tego OS 18 w Jarno na YouTube ktore juz ma ponad 82000 obejrzen WoW To juz KLASYK !!!

Zimny

Jacko pisze...

No i znowu zostanę w jakiś sposób wykluczony ze względu na brak fb:/ Pamiętam, że Mikołaj Sokół swego czasu robił konkursy dotyczące wyników czasówek w f1, które polegały na wysyłaniu maili. Czy nie można by i tutaj zastosować tego rozwiązania? Ja nie mam nic przeciwko użytkownikom fb, ale jeżeli mi zwyczajnie nie jest potrzebny to czemu mam być zmuszony do jego zakładania?

Mateusz Cieślicki pisze...

Co do konkursu - doskonale Was rozumiem i przepraszam, ale niestety FB to obecnie jedyne rozwiązanie - na mojej skrzynce zalega jeszcze około 200 maili z naklejek, dorzucanie do tego kilkudziesięciu z konkursu mogłoby spowodować totalny chaos. Poza tym musiałbym wszystko wypisywać a wtedy łatwo o błąd. Na FB jest ten komfort, że wszystko jest jasno, przejrzyście, wszyscy wszystko widzą i nie ma prawa być żadnych podejrzeń.

Anonimowy pisze...

o co chodzi z tym pojedynkiem kubica vs ogier?

Anonimowy pisze...

Ok, już mam - głosowanie odnośnie par - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=586051314821099&set=a.362506487175584.86032.150622788363956&type=1&theater

Anonimowy pisze...

Ok, już mam - głosowanie odnośnie par - https://www.facebook.com/photo.php?fbid=586051314821099&set=a.362506487175584.86032.150622788363956&type=1&theater

prosiak morderca pisze...

@Zimny 3 lutego 2014 16:22
"A propo tego OS 18 w Jarno na YouTube ktore juz ma ponad 82000 obejrzen WoW To juz KLASYK !!!"

W sumie z innymi filmikami z tego przejazdu to już ponad 200k.
Ja sam obejrzałem ten on-board z 6 razy. I za każdym "wciska" mnie w fotel:) Naprawdę nie potrafię tego ogarnąć. Tą prędkość i zmieniające się w takim tempie otoczenie porównałbym do super komputera robiącego miliony obliczeń na sekundę.
Piszcie co chcecie, ale on-board z 18OSu daje mi do zrozumienia, że Kubica za kierownicą jest nadczłowiekiem.

Anonimowy pisze...

Co do pojedynku Kubica-Ogier to odnoszę wrażenie że chcą tego wyłącznie rodacy.
Ludzie/dziennikarze trochę się niepotrzebnie podpalają, to tak jak z medalowymi szansami Stocha.
Sami zainteresowani woleli by zachować więcej umiaru.
jaro

Anonimowy pisze...

Robert nie ma szans na bezpośrednią walkę z Ogierem, nie po tej namiastce treningu na śniegu, a wręcz chęć pokazania się mogłaby doprowadzić do rozbicia samochodu i wtedy byłoby gadania.

serek pisze...

Czy się bał (Gronholm)?

„Nie, w ogóle. OK, może jego szybkość trochę mnie martwiła, niektóre partie były bardzo szybkie i na nich myślałem sobie 'oh, shit...' Ale nie było żadnych momentów, żadnych problemów.

wymowne

Anonimowy pisze...

Sokolim Okiem
56 minut(y) temu
„Jest najbardziej utalentowanym kierowcą, z jakim jechałem” – Marcus Gronholm o Robercie Kubicy po wspólnych testach przed Rajdem Szwecji. Taka opinia z ust dwukrotnego mistrza świata, który na dodatek słynie z konkretnych i dosadnych wypowiedzi, to ładna przeciwwaga dla różnych Pociejów.

Co jeszcze Fin miał do powiedzenia po spędzeniu piątkowego popołudnia na prawym fotelu w prowadzonej przez RK rajdówce? Czy się bał?

„Nie, w ogóle. OK, może jego szybkość trochę mnie martwiła, niektóre partie były bardzo szybkie i na nich myślałem sobie 'oh, shit...' Ale nie było żadnych momentów, żadnych problemów. Wow, ten facet umie jeździć – bez wątpienia. Od razu wie, gdzie musi dodawać gazu, gdzie hamować. Nie ma żadnego pyr-pyr-pyr, wożenia się. Bang, od razu jedzie i dobrze mu to wychodzi. Nie obija się...”

„Musi się nauczyć rajdów. To jego jedyny problem: nie ma doświadczenia. Może mógłby trochę odpuścić, to by mu ułatwiło zdobycie doświadczenia. Na pewno potrafi wygrywać odcinki, ale na razie to niemożliwe, żeby walczył w samym czubie bez doświadczenia jeśli chodzi o warunki i rajdy”.

„Na pewno ma jednak wielki talent, to niesamowity facet. Powiedział mi, że jeździł trochę po śniegu w Polsce, ale w Mitsubishi grupy N czy w czymś takim. Jego szybkość i wyczucie samochodu są niesamowite, ale ten weekend będzie dla niego ciężki. Wciąż musi się wiele nauczyć. Musi wiedzieć, jak utrzymać kolce w oponach na zmieniającej się nawierzchni i przy różnej przyczepności i oczywiście musi opisać rajd, w którym startuje po raz pierwszy. Wszyscy kierowcy mają większe doświadczenie od Roberta i tak będzie przez cały ten rok. Może w tym sezonie zwycięstwo nie będzie jeszcze możliwe, ale kiedy zdobędzie więcej doświadczenia, to wszystko przed nim...”

To ja będę większym optymistą niż Gronholm – sądzę, że jeszcze w tym sezonie RK powalczy o zwycięstwo w rajdzie...

dom86# pisze...

To co powiedział Marcus o prędkości Roberta przypomina jak Loeba ocenił pilot na początku rajdowej kariery.Ten facet albo jest samobójca, albo geniuszem. Stawiam na to drugie stwierdzenie w przypadku RK :)
Odnośnie rywalizacji Ogier-Kubica. Po kiego grzyba tak pompować balon? Jest zdecydowanie za wcześnie. Pierwszy rajd RK na śniegu,pierwszy raz jego opis i samo doświadczenie. Rywalizować z Sebem (co pokazał RK w Monte) może na asfalcie. W każdym razie, druga część sezonu będzie dla naszej załogi przychylniejsza, bliżej podium i może jakiegoś wygranego rajdu :)

Jaro75 pisze...

I tak mi mów Marcus :))

Anonimowy pisze...

Gaz w podłogę i z grubsza trafiać w drogę :-) GO GO GO Robert...

Anonimowy pisze...

Jak ja lubię tego Marcusa! :)))

Mnie też trochę martwi szybkość Roberta. Z F1 jest przyzwyczajony do śmigania 300 km/h, więc co to dla niego, te jakieś marne 100 i trochę więcej km/h.
Tylko te cholerne murki, rowy i drzewa dookoła... Po obejrzeniu onboardu ze słynnego 18 OS-u oraz onboardów z testów w Szwcji typuję, że moja pikawa wysiądzie przed końcem sezonu.. ;)

o

Anonimowy pisze...

@Anonimowy 19:53,

optymistów, uważających, że Robert wygra już w tym sezonie jakiś rajd, jest więcej, m.in. Malcolm Wilson czy dziennikarze "autosportu", gotowi wręcz stawiać kasę na wygraną Roberta.

A co do tego Pocieja, to powiem tylko, że u mnie ostatnio nie ma gorszej obelgi, niż powiedzieć do kogoś: "Ale z ciebie pociej.." :)

o

Anonimowy pisze...

Witam
Mam takie pytanie.Czy Michał Sołowow i Maciek Baran coś testowali przed Szwecją ktoś coś wie?

Anonimowy pisze...

Nie ma się co martwić szybkościa Roberta :) Zauważcie, że dzwony były tylko przy nie wielkich prędkościach spowodowanych brakiem doświadczenia. Także spokojnie.

Jack K pisze...

Nie jesteś sam ;)

dom86# pisze...

Fajne wspomnienie (w formie komiksu) wygranego OS-u w Monte. Można się uśmiać ;)

https://pl-pl.facebook.com/photo.php?fbid=719617694723896&set=a.567946996557634.1073741828.555335824485418&type=1&theater

Ewa pisze...

Myślę, źe historia Pocieja jest dużo starsza, określenie "pociejewo" zawsze kojarzyło się z koszmarnym bałaganem :).

Ewa pisze...

@O wtakim razie jestem z Tobą :))

Ewa pisze...

Martwi mnie wypowiedź Marcusa ale umierałabym ze strachu gdyby nie było WRC2 .Może trzeba bardziej zaufać Robertowi.

miro0022miro pisze...

Nareszcie Szwecja.Marcus wielkie dzieki zdobyles serca fanow Roberta.Te slowa potwierdzaja ze mamy diament w histori sportow motorowych w Polsce.Robert powodzenia trzymamy kciuki!!!!!!!!!!!

DADDY pisze...

Nie bądźmy takimi sceptykami, nie zakładajcie że wyższa prędkośc wiąże się z większym ryzykiem, wszak im szybciej jedziesz tym większy masz docisk aerodynamiczny, a Robert wie co robi i więcej wiary !!!

Anonimowy pisze...

lepiej sobie poczytajcie w autosporcie analize Davida Evansa, ktory zauwazyl ze w tych najszybszych ciasnych sekcjach - tam gdzie urywa jaja z predkosci, Robert nie miał sobie rónych.

To jest właśnie jedna z zalet tego, że Robert jest kierowca F1. Na nim predkosc nie robi takiego odczuwalnego wrażenia jak na wielu, którzy sa przyzwyczajeni do nizszych predkosci.

Jacek pisze...

PX61 AMU - to chyba inne auto niż na testach (PX61 AYL)?

Jacek pisze...

Chyba PX61 AWU: http://www.ewrc-results.com/carinfo.php?cid=13&spz=1547&t=Ford-Fiesta-RS-WRC-/-RRC Czyli inny niż na Monte Carlo. Czy ta zmiana jest związana z uszkodzeniami?

Konrad Kobedza pisze...

Nie sadze zeby zmiana samochodu miala zwiazek z uszkodzeniami. Zespol ma do dyspozycji wiele nadwozi, a przeciez wyslali juz sprzet do Meksyku. Moze tamto auto wlasnie tam poplynelo

PS Sory za brak polskich znakow

Anonimowy pisze...

@DADDY
Robert to nie diament!!!
Robert to brylant bez skazy !!!
k.

Anonimowy pisze...

World-of-Rally.com ‏@WorldofRally
Finish line of Kirkenær stage @RallySweden, looks like a place for mud wrestling rather than #WRC via @andersgrondal

Fotka:
https://pbs.twimg.com/media/Bfn4OK_IMAANKKw.jpg

Paskudnie to wygląda. Czemu odwilż musiała przyjść akurat teraz :(

Anonimowy pisze...

@miro0022miro
Diamenty to  krystaliczne minerały węgla, będące najtwardszymi

substancjami na Ziemi.  W formie surowej są nieatrakcyjne i bez połysku.

Odpowiedni szlif, polerowanie diamentowym pyłem  przemienia nieatrakcyjny

kamień w skrzącą się   piramidę blasku zwaną brylantem. Precyzyjne szlify

wydobywają z diamentu życie,  światło i blask,  dając unikatowy efekt

świetlny. Niepowtarzalny urok brylantów sprawia,   że ich wartość nigdy nie

przemija.

K.

Anonimowy pisze...

Auto ktorym pojedzie Robert to inna inny egzemplarz Fiesty niz na Janner i na MC.

Te auto PX61AWU bylo ostatnio uzywane przez Ostberga w Rally GB

http://www.ewrc-results.com/carinfo.php?cid=13&spz=1547&t=Ford-Fiesta-RS-WRC-/-RRC

Forza Robert!

Anonimowy pisze...

@Mateusz
Z tego co widzę to auto którym RK jechał w Monte i na Jannerze było tym samym. To z najnowszego zdjęcia natomiast jest byłym samochodem Ostberga...

Konrad Kobedza pisze...

George Donaldson i Colin Clark jada przez odcinek Finnskogen (jeden z norweskich odcinkow). Opowiadaja tez troche o warunkach na odcinku, pogodzie i oponach.

https://www.youtube.com/watch?v=U8gg5_Xrg6E

Anonimowy pisze...

W testach przed Monte i Szwecją, oraz w Janner RK jeździł PX61 AYL.

W Monte miał PX12 CPZ czyli samochodem Neuville'a z zeszłego roku.

A jak słusznie zauważono, na fotce z dzisiejszej aktualizacji jest PX61 AWU czyli fura Madsa z zeszłego roku.

Jacek pisze...

w Monte było inne auto: PX12 CPZ http://www.ewrc-results.com/carinfo.php?cid=13&spz=1782&t=Ford-Fiesta-RS-WRC-/-RRC

Anonimowy pisze...

No no no, czyżby Lotos chciał wejść na zachodnie rynki? "Fuels & motor oils"

Anonimowy pisze...

jedzie ktos w czwartek na rajd w Norwegii???

Anonimowy pisze...

http://www.vf.se/sport/bilsport/vftv-rallystudion-2014

Wypowiedzi kierowców w czasie zapoznania. Robert w 9:05, 10:15 i może jeszcze gdzieś, ale nie mogę w tej chwili obejrzeć do końca.

prosiak morderca pisze...

Nie mam "FB", ale typowałbym Kubica-Evans(debiutanci w WRC). Ewentualnie Kubica-Neuville(żeby było potem co analizować;).
A warunki jak pewne zauważyliście w tym roku na całej naszej planecie w płatają figle. Jak tak dalej będzie to za kilka lat będziemy mieć śnieżny rajd U.S.A. ;)))))
Pozdrawiam.

dom86# pisze...

@13:29

A co to za rajd jest w tej Norwegii?

Wiater pisze...

A w razie odwilży istnieje w ogóle wybór innych opon niż te z kolcami?

robo-tabu pisze...

@dom86#

Kilka odcinków (nie sprawdzałem jakie) odbywa się w Norwegii. Czyli część rajdu.

Anonimowy pisze...

Organizatorzy rajdu ogłosili już pary kto z kim będzie rywalizować?

Anonimowy pisze...

@Ewa,

też masz takie słabe nerwy (pikawę) jak ja? :) Ten typ (znaczy, ja) tak ma: już zawsze będę trzęsła portkami ze strachu o Roberta. Żadne rozsądne argumenty nie pomagają :)

Określenie "pociejewo" (albo "pociejszczyzna") teraz będzie się jeszcze kojarzyło z koszmarnym debilizmem.

o

karluum pisze...

Jeżeli chodzi o wprowadzenie to dobra robota, rzadko chwalę, ale jest to przystępnie zrobione dla rajdowych laików.
Szkoda takich warunków, bo jazda po lodzie na długim kolcu to fun, a walka z wyłażącym szutrem niszczy opony...

Grzegorz Kuczmik pisze...

@dom86#
@robo-tabu
Te odcinki są w Norwegii:
OS03 Kirkener
OS05 Kirkener 2
OS04 Finnskogen 1
OS06 Finnskogen

Dobre pytanie kiedy będą pary :D ciekawe z kim Robert, pewnie z Ogier'em albo Latvalą.

Anonimowy pisze...

Niesamowity moment z Rajdu Szwecji 2006r.

http://www.youtube.com/watch?v=D9ytz-X04CA

AdamOn pisze...

Film zmontowany przez jednego z fanów talentu Roberta. Polecam obejrzenie go każdemu z was + udostępnianie na innych stronach aby każdy mógł go obejrzeć (wola ze strony autora filmu):

http://www.youtube.com/watch?v=Cf5e_IcaSik&hd=1

dom86# pisze...

Dzięki za info :) Kurcze nawet nie wiedziałem. Jest tam sporo naszych, także będzie miał kto RK i MSZ zagrzewać do boju. Szkoda jedynie, że 'ciapa' się robi na trasie :(

Anonimowy pisze...

Kibicuję Robertowi od wielu lat bo jak mówi Marcus "Nie ma żadnego pyr-pyr-pyr, wożenia się. Bang, od razu jedzie i dobrze mu to wychodzi. Nie obija się...”
To pyr-pyr-pyr jest najlepsze.

Anonimowy pisze...

na jednym bet.... widzę solberg vs kubica ...ktoś może potwierdzić

dom86# pisze...

Pyr-pyr-pyr jest mega :D Sam Robert, gdy wrócił do sportu po tym cholernym wypadku powiedział, że jeśli coś chce się osiągnąć w rajdach, wożenie się po odcinkach nie ma sensu. Bang i już :)

No ciekawe z kim chłopaki wystartują w patrze. Na fb CG wyczytałem, że ten pierwszy OS jest na lodowisku. To prawda?

Anonimowy pisze...

@dom86# z tym lodowiskiem to było z przymrużeniem oka. OS1 jest rozgrywany na torze. Tu masz przykładowy filmik z zeszłego roku
http://www.youtube.com/watch?v=zPUAk5CCLyQ

Pary jeszcze nie zostały ogłoszone.

serek pisze...

czy to prawda, że podczas piątkowych testów Robertos osiągał lepsze czasy niż kilku topowych kierowców? ma ktoś jakieś informacje szczegółowe?

dom86# pisze...

Dzięki. Ja już się pogubiłem w tym, kiedy Czarek żartuje itd ;)

miro0022miro pisze...

@anonimowy 11:39

Diamenty to krystaliczne minerały węgla, będące najtwardszymi
substancjami na Ziemi. W formie surowej są nieatrakcyjne i bez połysku.Odpowiedni szlif, polerowanie diamentowym pyłem przemienia nieatrakcyjny kamień w skrzącą się piramidę blasku zwaną brylantem. Precyzyjne szlify wydobywają z diamentu życie, światło i blask, dając unikatowy efekt świetlny. Niepowtarzalny urok brylantów sprawia, że ich wartość nigdy nie przejma.

Studiowalem geologie,wiec o diamentach i brylantach wiem wiele szkoda,ze nie skopiowales dalszej czesci tej definicji,http://www.ellitediamonds.pl/content/28-czym-rozni-sie-diament-od-brylantu
ktora brzmi:

Podsumowując brylantem nazywamy diament o szlifie brylantowym.
Jednak potocznie w Polsce używa się tego określenie dla wszystkich
oszlifowanych diamentów, bez względu na rodzaj nadanego im kształtu(szlifu) podczas szlifowania.
wiec brylant jest diamentem o szlifie brylantowym,a dla mnie Robert jak sie oszlifuje w rajdach bedzie najdrozszym brylantem

Anonimowy pisze...

ktos rozpisał koszt dotarcia na rajd? sa tanie loty do Oslo, wynajecie samochodu itp ?