Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

niedziela, 23 lutego 2014

Rajd Meksyku - przybliżenie charakterystyki i ciekawostki z przeszłości [Aktualizacja - M-Sport użyje nowej Fiesty]

fot. flickr.com/bestofrallye
Rajd Meksyku po raz 10 będzie stanowił rundę rajdowych Mistrzostw Świata. Aż 6 z dotychczasowych edycji wygrał Sebastien Loeb, zaś w zeszłorocznym rajdzie najszybszy był Sebastien Ogier. Dla Roberta Kubicy będzie to po raz kolejny spore wyzwanie i duża dawka nowości, jednak uważam, że z optymizmem możemy patrzeć na szanse Polaka na dobry wynik w Meksyku. Zapraszam do zapoznania się z charakterystyką tej imprezy i kilku interesujących wspomnień z poprzednich lat.

W przyszłym tygodniu Robert Kubica będzie testował w Hiszpanii przed Rajdem Meksyku. Czekając na wiadomości z tych testów prezentujemy nieco historii i ciekawostek z tej imprezy.

Charakterystyka oesów

Odcinki najbardziej można porównać do tych z rajdów w Portugalii i Grecji. Same drogi w większości są relatywnie równe i zawodnicy lubią ten rajd, jednak trasy często są ograniczane betonowymi elementami, które oczywiście zdecydowanie się odgryzają po kontakcie z nimi. Ponadto nawet drobna wycieczka poza drogę często kończy się uderzeniem w głaz lub spadkiem ze skarpy. Rajd Meksyku zawiera sporą ilość bardzo szybkich partii (a'la Finlandia), jak również niektóre techniczne partie, gdzie średnia prędkośc spada do zaledwie kilkudziesięciu kilometrów na godzinę.

Pierwszego dnia Robertowi będzie pomagała pozycja startowa, bo w rajdzie Meksyku spore znaczenie ma luźny kurz na wierzchniej warstwie dróg. Nikomu z kolei nie będzie pomagała wysokość, a ta w szczycie osiągnie 2737 m n.p.m. Wielokrotnie już słyszeliście pewnie, że na takiej wysokości samochody tracą około 20% mocy w związku z rozrzedzonym powietrzem. Nie da się ocenić o ile procent spada wydajność kierowców w takich warunkach, jednak z pewnością część z nich nie będzie w stanie jechać na 100% swoich możliwości. Ponadto samochód w takich warunkach będzie się zachowywał inaczej, więc zyskają ci, którzy bedą się potrafili najszybciej dostosować.

Odcinki-maratony

Rajd Meksyku będzie posiadał ich łącznie 5. Jedynie te 5 prób będzie łącznie stanowiło ponad 2/3 całej długości oesów w rajdzie. W piątek dwukrotnie przejeżdżany będzie "El Chocolate" - 44,03 km. W sobotę 2 razy jechany będzie OS "Otates" - 53,69 km. W niedzielę do przejechania będzie jeszcze "Guanajuatito" - 55,92 km. Okazuje się jednak, że nawet ten niespełna 56-kilometrowy oes nie będzie najdłuższym w tym sezonie. Organizatorzy Rajdu Sardynii planują próbę o długości 59,7 km!

Pogoda i opony

Nie ma co się bardzo rozpisywać. Dotychczas prawie zawsze było gorąco i sucho i tego się należy również spodziewać w tym roku. Wszyscy zawodnicy będą korzystali wyłącznie z opon szutrowych o twardej mieszance. Nawet na opony z twardej mieszanki trzeba będzie uważać, szczególnie na najdłuższych odcinkach, bo przy 30°C nietrudno takie opony "skończyć".

Szanse Roberta Kubicy

Wygląda na to, że Polak ma dość duże szanse na osiągnięcie dobrego rezultatu w tym rajdzie. Jeżeli popatrzymy na wyniki z poprzednich lat, to na miejscach 5-7 plasowali się tacy zawodnicy jak Nasser Al-Attiyah, Armindo Araujo, Martin Prokop, Federico Villagra czy nawet Gareth MacHale. Jak wiemy, żaden z tych kierowców nie jest tak szybki jak Robert. Już na pierwszy rzut oka widać też, że lista zgłoszeń jest nieporównywalnie słabsza niż w Szwecji. Jeżeli tylko uda się uniknąć przygód, to wynik powinien być co najmniej zadowalający.

Listę zgłoszeń i harmonogram rajdu możecie zobaczyć na naszej stronie o Rajdzie Meksyku TUTAJ.

Najlepsze wyniki Polaków

Najlepszym dotychczasowym wynikiem wśród polskich załóg w meksykańskiej rundzie WRC było 10 miejsce duetu Kościuszko/Szczepaniak (Suzuki Swift Super 1600) w 2008 roku. Kościuszko uczestniczył w cyklu Junior WRC, który w tamtym sezonie roku wygrał Sebastien Ogier. Z kolei zwycięzca ówczesnej rundy JWRC, Ogier, skończył na 8 miejscu po dyskwalifikacji Ricardo Trivino. Meksykanina usunięto z wyników za używanie niehomologowanych rękawiczek.

Doświadczenie Maćka Szczepaniaka i polskie akcenty

Obecny pilot Roberta Kubicy to bez wątpienia jeden z najlepszych fachowców w tej dziedzinie w naszym kraju. Jego doświadczenie z łącznie 6 startami w Rajdzie Meksyku z pewnością będzie znacznie ułatwiało naukę Robertowi Kubicy. Szczepaniak startował dotychczas czterokrotnie z Michałem Kościuszko (2008, 2010, 2012, 2013) oraz dwa razy z Leszkiem Kuzajem (2006 i 2007).

Co interesujące, drugie miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu zajęli w 2003 roku Janusz Kulig i Jarosław Baran. Rajd nie był wówczas rundą rajdowych MŚ, a Kulig wystartował w nim prawdopodobnie w celu zbierania doświadczenia na poczet ewentualnych przyszłych startów. Niestety, zginął na kilka tygodni przed rozpoczęciem edycji 2004.

By uzupełnić tę statystykę, ostatnią z polskich załóg, które brały udział w Rajdzie Meksyku, była para Kuchar/Wodniak w 2004.

Ciekawostki z przeszłości

Mój faworyt z całej historii Rajdu Meksyku w WRC - przygoda Sebastiena Loeba po kapciu:


Rajd nie zawsze był łaskawy dla kierowców F1 - poniżej dzwon Raikkonena z 2010 roku:


W rajdzie są też szybkie partie i skoki:




A kilku kierowców boleśnie przekonało się, jak się kończą błędy podczas tej imprezy:

Jari Matti Latvala (2012):


Evgeny Novikov (2012):


A tak w 2011 roku prowadzenie w rajdzie stracił Sebastien Ogier:


Na koniec oficjalny klip od organizatorów przedstawiający rajd Meksyku w ciągu ostatnich 10 lat:


Aktualizacja 

Dwie ciekawe wypowiedzi pojawiły się dziś w Internecie na temat Roberta Kubicy. Jeden z kibiców odwiedzających bloga, Kacper Parol zapytał na prywatnym profilu na portalu Facebook Jensona Buttona, czy uważa, że Robert Kubica wróci do F1: "Nie wiem, czy Kubica wróci, ale na pewno padok za nim tęskni" - odpisał Button.

Wywiadu dla Motorsport Monday udzielił natomiast Malcolm Wilson, szef M-Sportu i Roberta Kubicy. Po raz kolejny przyznał on, że jest pod wrażeniem pracy i determinacji Polaka. Powiedział on również bardzo ważne dla nas zdanie: "Myślę, że Robert fizycznie radzi sobie znakomicie". Wilson po raz kolejny podkreślał również, że potrzeba miesięcy doświadczenia, aby Kubica zaczął walczyć o zwycięstwa w WRC, ale niewykluczone, że stanie się to już w drugiej połowie tego sezonu. 

Aktualizacja wtorek:

M-Sport użyje w Meksyku po raz pierwszy nowej Fiesty WRC. To zmiana przede wszystkim kosmetyczna, zbliżająca samochód rajdowy do seryjnego. Homologacje samochodów WRC są zamrożone, więc razem z face liftem zmieni się jedynie trochę drobnych rzeczy. Nie należy się spodziewać jakiejś znaczącej poprawy osiągów samochodu. W tej chwili nie mamy jeszcze informacji czy Robert otrzyma na Rajd Meksyku samochód w najnowszej specyfikacji.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco!
 
Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

44 komentarze:

Anonimowy pisze...

Dzieki Mateusz,fajna skrotowa charakterystyka rajdu.
Czy mozesz zamiescic liste kierowcow startujacych w tegorocznym rajdzie w Meksyku?

karol

Mateusz Cieślicki pisze...

Karol - ten wpis tworzył Karol :) a tu lista kierowców: http://powrotroberta.blogspot.com/p/o-rajdzie-szwecji.html

HeavyRain pisze...

Bardzo fajne wprowadzenie. Proponuję, aby autor danego wpisu podpisywał się na dole, skoro stronę prowadzi już więcej (2?) osób.

Mateusz Cieślicki pisze...

Heavy_Rain - od 3 lat autor wpisu podpisany jest na dole każdego :)

Anonimowy pisze...

Jest rally2?

Karol Moździerz pisze...

Jest Rally 2. Tylko na MC nie było.

Anonimowy pisze...

Mam nadzieje, ze tym razem rajd skonczy sie inaczej dla Roberta niz poprzednie rundy i zarowno Kubica jak i kibice bedziemy zadowoleni:)-Krzemyk

HeavyRain pisze...

:) faktycznie jakoś nie zauważyłem dziś podpisu :)

sewerynus pisze...

..."jednak uważam, że z optymizmem możemy patrzeć na szanse Polaka na dobry wynik"
w samochodzie rajdowym jest dwóch czyli winno być Polaków.

Anonimowy pisze...

Zdecydowanie brakuje tego wypadku: http://www.youtube.com/watch?v=_SgnamoQYF4

Karol Moździerz pisze...

To jest dzwon z Portugalii, więc o nim będzie pisane pewnie za miesiąc ;)

Anonimowy pisze...

Hallo Mateusz, hallo Karol!
Wielkie dzieki za wprowadzenie do rajdu Meksyku i biezace informacje.
Nowa szata graficzna blogu jest
super.
Pozdrowienia Kristof & Iwona

siwolong pisze...

Karolu i Mateuszu! Ale macie podobny styl pisania... Odwiedzam tą stronę codziennie minimum 5 razy mając nadzieję, że znowu przeczytam coś nowego. Byle czego tu nie ma... Wykonujecie super robote! Mateusz! teraz to chyba będziesz miał "troszkę" więcej czasu wolnego w "weekendy rajdowe"- podziwiałem Cię za relacje z nich - jakby były na żywo. A to wymagało poświęcenia. Pozdrawiam Was!

Mateusz Cieślicki pisze...

Nie ma wolnego siwolong, trza robić :)

Najbliższy weekend rajdowy będzie wyjątkowy, bo nocny, ciekawe jak wiele osób zdecyduje się na śledzenie :)

siwolong pisze...

No rzeczywiście! inna strefa czasowa... Jak ktoś jest fanem Roberta i czeka miesiąc na ten rajd to spał nie będzie:)

karluum pisze...

Z ciekawostek trzeba dodać, że Janusz Kulig był drugi na tym rajdzie w 2003.

Anonimowy pisze...

Witam wszystkich na początek podziękowania dla autora Świetna Robota oby tak dalej.
A dla sceptyków 2 filmiki na jednym z nich widać do czego służy prawa reka kierowcy w takim fordziku jak Robsona
http://www.youtube.com/watch?v=LuDN2bCIyus
http://www.youtube.com/watch?v=qSg1uVZNEK4

pozdrawiam wszystkich niedowiarków w możliwości Roberta w rajdówce.Może to wam w końcu coś wyjaśni;)

pzdro.
VTAS

Anonimowy pisze...

Karol,dobry komentarz i sorry,ze "przypiałem" go Mateuszowi,moja nieuwaga.

Mateusz,dzieki za grafik rajdu w Meksyku.Mimo,ze zalog jest mniej to cala czolowka wrc na starcie...

karol

Auto pisze...

Bardzo fajny artykuł, uzupełniony filami. Wszystko na 5+!
Brawo dla Autora jak i Mateusza:)

Anonimowy pisze...

@VTAS ten film jeszcze więcej wyjaśni.

http://www.youtube.com/watch?v=RJ7wuKpnl-I

DADDY pisze...



@Vtas
A powiedz mi co ma mi wyjaśnić więcej ten Block ze swoim 650-cio konnym fordem ? i co ma do tego prawa ręka roberta ? Przecież on nie ma problemu z ręcznym bo go nie ciągnie a pcha, a manetkę od biegów ma przeniesioną na lewą stronę stronę?
Nieraz nic nie pisać jest lepiej niż coś napisać ?:-\

Kacper Parol pisze...

Jenson Button na swoim oficjalnym (prywatnym) profilu zorganizował takie małe Q&A. Było o Robercie - nic nowego ;).
http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/857/3658/original.jpg?w=800&h

Kaczmar pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Jacko pisze...

W kolejny weekend wyczerpię chyba miesięczny przydział kawy:) Trza będzie wziąć coś na nadciśnienie, bo duża ilość kofeiny wraz ze stresującym gwałceniem live timingu może się źle skończyć:/

Jaro75 pisze...

Uderza ktoś na Meksyk ?? :):)

Czekam na pierwsze punkty :)


Anonimowy pisze...

no a od rajdu portugalii Robert, Mikko i Elfyn będą jezdzić nowymi fiestami :)

Anonimowy pisze...

Niekoniecznie http://www.rajdy.v10.pl/Malcolm,Wilson,o,niezwyciezonym,Ogierze,negocjacjach,z,Katarem,i,brakiem,zmian,w,wygladzie,Fiesty,109375.html

Anonimowy pisze...

@Jaro75
Polecę jeżeli tylko mi obowiązki pozwolą i zdążę wygrać w totka na czas ;>
No chyba, że skoczę do tego Meksyku 5km od Szprotawy i będę oglądał na żywo
...transmisję :]

@Anonimowy 15:50
Nowymi fiestami ? Skąd takie info ? Można gdzieś poczytać więcej, bo nie mogę się dogrzebać ?

luki pisze...

No jednak będzie dłuższy odcinek- w Rajdzie Sardynii.Monte Lerno ma mieć 59,7 Km.

Anonimowy pisze...

Kolego DADYY choćby to że większość kierowców i tak prowadzi lewą ręką a co nie którzy tego nie widzą i walą teksty w stylu: "tu ewidentnie widać że zabrakło drugiej reki" ale o tym może nie w tym miejscu.
Więc kolego Re:"Nieraz nic nie pisać jest lepiej niż coś napisać ?:-\"
A anonimowy 9:02 kolego jak wpiszesz każdego kierowcę wyścigowego lub rajdowego i dodasz przy jego nazwisku crash to na pewno o każdym się naoglądasz podobnych filmików.
Choćby Robert Kubica ;)
Pomijam Blocka bo to nie materiał na WRC.
A jak widzisz to jednak Block się czegoś z czasem nauczył:)

pozdro
VTAS

Anonimowy pisze...

Bardzo ladny debiut w pisaniu! Oby tak dalej
Kasia

Karol Moździerz pisze...

Ok, dzięki za info o Sardynii ;) Sądziłem, że już nie wyskoczą z niczym dłuższym w tym sezonie ;)

Anonimowy pisze...

Niedawno na pocztę przyszła mi wiadomość z F1 Racing ''jakie pytanie chcesz zadać Robertowi Kubicy'' Oznacza to ze za niedługo pojawi sie ciekawy i obszerny wywiad z nim.

TJ pisze...

Mały offtopic, chociaż jak najbardziej w okołorajdowych tematach:
4 dni temu ujawniono niestety najmniej chlubną stronę Rajdu Dakar.
W ciężarówce serwisowej (Mercedes-Benz 3535AK) jednego z teamów przywiezionej do Europy było ... 1,4 tony kokainy :/
, której wartość czarnorynkowa to 270 mln euro.

Narkotyki zostały ukryte w oponach, zarówno nowych jak i używanych w trakcie rajdu.
Kokaina najprawdopodobniej została wyprodukowana w Kolumbii i Boliwii i przewieziona do Chile.
Epsilon Team świadczy usługi serwisowe od _27_lat_ dla renomowanych teamów i organizatorów rajdu.
Loga mówią same za siebie: LINK
Team brał udział w 23 Dakarach, został założony przez Davida Olivaresa po udziale w Dakarze w 1987r.

Póki co aresztowano dyrektora teamu D. Olivaresa i 4 inne osoby.
Do zatrzymania doszło dzięki współpracy służb kryminalnych Bułgarii, Francji i Interpolu.
Badają teraz powiązania z mafijnymi strukturami w kilku europejskich krajach, przewidują dalsze zatrzymania.

Dla przypomnienia, podobny skandal miał miejsce w 2010 roku, kiedy to znaleziono ponad 800kg narkotyków różnych typów w przywiezionej dakarowej ciężarówce. Wg różnych źródeł - przejechała ona 1 odcinek trasy lub była przygotowana i oklejona, ale nie brała udziału w rajdzie.

Cóż, szok i ogromny dyshonor, bo nie z takimi skandalami przecież powinien kojarzyć się sport.
Z drugiej strony ... w tym świetle "palić gumę" nabiera zupełnie nowego znaczenia. o_O

DADDY pisze...

Nic nowego, ale przynajmniej z intercomem :]

http://www.youtube.com/watch?v=sn_5a-aRqMA

Anonimowy pisze...

Witam Mateusz dzisiaj otrzymałem naklejkę rewelacyjna!!!!a jak się pasie na moim autku mhhhh. Pozdrawiam Serdecznie i Kibicuje Wam obojgu Tobie i Robertowi. Szacun za robotę jaką wykonujesz. Pozdrawiam Dawid

Anonimowy pisze...

Dzisiaj z kolei autosport podaje, że w Meksyku M-Sport pokaże nową fiestę:

"M-Sport's new Ford Fiesta RS WRC to run in Rally Mexico"

http://www.autosport.com/news/report.php/id/112647

o

Anonimowy pisze...

Hej! "Pany" ja też chcę taką naklejkę!. Co mam zrobić żeby ją mie ć???

Mikołaj Rościszewski pisze...

Może nie w temacie rajdów ale w temacie F1, której sobie pewnie u nas w tv nie obejrzymy :/
Czy orientuje sie ktoś gdzie można będzię oglądać streamy F1 w dobrej jakości, mogą być płatne? Może jakiś płatny oficjalny stream ze Sky Sport F1 jeśli coś takiego istnieje?

Anonimowy pisze...

Wiziwig.tv - tutaj są angielskie streamy i nie tylko. W sopcascie powyżej 2000 kbps już jest w zasadzie jak HD.

serek pisze...

tymczasem opublikowana harmonogram 71 Rajdu Polski:

http://www.rajdpolski.pl/zawodnicy

czas się organizować i rezerwować noclegi :)

Anonimowy pisze...

Na Rajdzie Meksyku bylem dwa razy.Piekny rajd ,fajne trasy,mili,przyjazni ludzie.Piekne Guanajuato z tunelami pod miastem(dawne kopalnie srebra),Leon -swiatowy lider przemyslu skorzanego,twarde ,rowne szutry,no i wysokie gory.Bez olejku na twarz ani rusz.Stosunkowo tanio-na odcinku mozesz kupic calkiem niezle,zimne piwo za 50 centow czy zjesc dobre burrito za 1 $.Hotele za okolo 30 $ na glowe/noc.Gorace ,piekne dziewczyny.Ogolnie fajna atmosfera.Bezpieczniej niz w Mikolajkach.

serek pisze...

Mateusz, dzięki za naklejki, właśnie dziś dotarły. Pozdrawiam

TJ pisze...

@Anonimowy 4:56
"Bezpieczniej niz w Mikolajkach." ? Przy odrobinie szczęścia subiektywnie może tak,
ale statystyki niestety nie pozostawiają złudzeń. Pierwsze lepsze z brzegu:
Polska - 1,1 zabójstw na 100 000 mieszkańców, Meksyk ... 23,7 LINK
Nie rozwodząc się szczegółowo o napaściach, porwaniach itp, za podsumowanie wystarczy wynik raportu z 2012, w którym wyszło, że pod względem przestępczości wśród państw OECD gorzej niż w Meksyku jest tylko w RPA.