Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

niedziela, 16 lutego 2014

Jak Kubica pomógł Mercedesowi

Portugalski Autosport opublikował na swoich łamach bardzo ciekawy artykuł, w którym szerzej opisywana jest praca Roberta Kubicy w symulatorze Mercedesa. Okazuje się, że Polak mógł być dla niemieckiego zespołu bardzo pomocny, a jego praca, wiedza i umiejętności ponownie budziły zachwyt.

Mniej więcej w połowie ubiegłego roku dowiedzieliśmy się z ust Nikiego Laudy, że Robert Kubica jest jednym z kierowców testowych Mercedesa, odbywających jazdy w symulatorze. Robert wiele o tej współpracy nie chciał mówić, zdradził jedynie że jeździł na kilku torach, a podczas swoich prób widział poprawę stanu swojej ręki.

Teraz uchylono rąbek tajemnicy związanej z jazdami Roberta.

Testy odbyły się z inicjatywy Toto Wolffa, dobrego znajomego Kubicy, dzięki któremu Polak jeździł podczas testów DTM. podobno inżynierowie nie byli zachwyceni tym, że Wolff chce cały jeden dzień jazd oddać Kubicy, ale mimo to profesjonalnie przygotowali się do niego.

Kubica, który - tak nam się przynajmniej wydaje - miał bardzo długą przerwę w jeździe single seaterami już za pierwszym podejściem spędził prawie 8 godzin za kierownicą symulatora, bez przerwy na obiad. Zasugerował inżynierom pewne modyfikacje w ustawieniach bolidu, które zostały wprowadzone, a po których Robert podczas ponownej jazdy uzyskał czas o 3 dziesiąte lepszy od tego z poprzednich jazd. Co bardziej szokujące, stało się to "na torze", na którym według inżynierów limity były już "wyczerpane".

Kubica wrócił do domu, a inżynierowie poprosili Wolffa, aby sprowadził Kubicę raz jeszcze, gdyż tak bardzo docenili jego pracę. Jeżeli zatem tylko miał czas, Kubica latał do Brackley i brał udział w testach. Najczęściej odbywało się podczas weekendów grand prix w nocy z piątku na sobotę. Jak przyznał Kubica, jego praca pomagała nie tylko przewidzieć degradację opon, ale również rozwiązywać większe czy mniejsze problemy zespołu.

Wygląda zatem na to, że to był znacznie bardziej pracowity rok dla Roberta Kubicy niż wszyscy myśleli.

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy

61 komentarzy:

Tomek Żmudziński pisze...

Dziękuję za pracę, która wkładasz w tę stronę.

Anonimowy pisze...

Rzadko kiedy zmiany stron idą w dobrym kierunku, najczęściej zmiany idą w złą stronę, a tu niespodzianka, bardzo ładna strona, poza tym na małym ekranie (najczęściej używam netbooka) wszystko jest ładne, czytelne i szybkie. Nic nie wyskakuje i nie zamula. Brawo ;)

pozdrawiam. Kamil

... ciekawe czy RSS ruszy ;)

Wiater pisze...

A jednak to Robert wtrącił swoje trzy grosze w formę Mercedesa ;) Wielki kierowca... Ma tam jeszcze coś do udowodnienia

Anonimowy pisze...

Wie ktos czy Robert nadal pracuje z mercedesem ?

Daro pisze...

Jak jego tam brakuje!

Jack K pisze...

Tak czułem, po poprawie mercedasa sytuacji z degradacja opon. Jestem pewien ze to nie koniec wspolpracy Roberta z mercedesem ;)

BullitFnF pisze...

Jestem ciekaw, czy w tym sezonie też będzie testował :)
Pewnie znowu dowiemy się po czasie ;)

hq pisze...

Mateusz dobrze że wreszcie posłuchałeś ludzi którzy dobrze ci radzili na temat zmiany wyglądu bloga. Dobra treść w kiepskiej prezentacji się nie sprzedaje. Teraz to jest najlepsze i najładniejsze źródło informacji o Robercie w sieci, gratulacje dla szpeca od designu, pro robota :)

Lineage Adena pisze...

Szacunek, bardzo ładnie wyszło po zmianach na stronie. Mala sugestia tylko aby wyżej wymieniony kalendarz dotyczył tylko WRC. Można ewentualnie 1cm niżej utworzyć taki dodatkowy dla startów w nie-WRC bo troszke glupio wyglada caly kalendarz WRC z Janer Rally na początku który się nie zalicza :)

Możnaby także dorzucic ogólną klasyfikację WRC gdzieś gdzie się zmieści po prawym boku.

Co do naklejki proszę przyjąć moją delikatną sugestię dotyczącą naklejek, jeśli inicjatywa się powtórzy aby przygotować wersję naklejki bardziej transparentnej coś na wzór innych dostępnych na allegro o tematyce RK i WRC, nie będę wrzucał linków.

Pozdrawiam

siwolong pisze...

SUPER ZMIANA!!! Jest bardzo przejrzyście i strona szybko się ładuje. Mateusz! Wdzięczny byłem za biężace informacje na tej stronie- i teraz nowa kompozycja. Szacun! Pozdrawiam Wszystkich Fanów Roberta!

Anonimowy pisze...

Dzięki wielkie za robotę którą wykonujesz na swoim blogu. Dzięki niemu mamy naprawdę wiele info o Robercie i jego postępach jak i o tym co u niego się dzieje.
Pozdrawiam!

Anonimowy pisze...

No zmiany graficzne bardzo ładnie się prezentują, dobra robota ;)

Pozdrawiam Bocian

Mateusz Cieślicki pisze...

Oczywiście zmiany graficzne na blogu to inicjatywa i wykonanie Karola Moździerza, któremu bardzo dziękuję za pracę i trud, jakie w nie włożył.

Anonimowy pisze...

Strona bardzo ładna wizualnie, ale mechanicznie niewiele się zmieniło. Wchodzi szybko bo nie ma filmów. Zobaczymy jak z filmami. Mnie osobiście marzą się strony z pływającym tekstem i layoutem. Być może tu jest to technicznie niewykonalne i szerokość musi być na sztywno. Jednak generalna uwaga na wypadek dalszych modyfikacji: Jest teraz masa urządzeń o bardzo różnych rozdzielczościach. W prostych telefonach tekst nie mieści się po szerokości, w zaawansowanych monitorach ponad połowa ekranu jest pusta. A przecież tekst w paragrafach mógłby pływać i dopasowywać się do wielkości dowolnego ekranu.

Anonimowy pisze...

Dziękujemy Mateusz i Karol. Karol - naprawdę świetna inicjatywa, a jeszcze lepsze wykonanie. Teraz jeszcze przyjemniej przegląda się bloga :)

Łbz pisze...

Aż się zastanawiałem czy wszedłem do dobrą stronę. Jestem z tobą od 3 lat. Życzę powodzenia w dalszym rozwoju strony.

Anonimowy pisze...

Witam

Ja mam dość specyficzną sprawę. Będąc w Chinach nie mogłem otworzyć bloga, wydaje się być tam zablokowany jak Facebook czy Youtube.
Trochę to dziwne bo z polskich stron praktycznie wszyskie działają.
Czy można by było coś tym zrobić?
Pytam w imieniu wujka który jest fanem Roberta i mieszka w tym nieszczęsnym miejscu. ;)

Mateusz Cieślicki pisze...

Ogólnie wyświetlenia z Chin są więc chyba wszystko działa.

Anonimowy pisze...

Ejj czegoś tu nie rozumiem-post jest o tym jak Robert doskonale sobie radził w symulatorze Merca o tym jak inni byli zachwyceni tym co robił(robi?)tam Robert a wy tu o zmianach na blogu:-/ to od dawna wiadome że to miejsce jest super ,autor chyba nie potrzebuje na stop włazid...tu mieć?;-)dzięki wielkie Mateusz za naklejke-ona już rozsławia Roberta na pojezierzu Drawskim:-)

Anonimowy pisze...

Właśnie pytałem i nie działa w Chinach. Automatycznie wywala po wpisaniu adresu. Może te wyświetlenia dzięki programom, które te blokady zdejmują.

Karol Moździerz pisze...

Będę się starał wszystko możliwie zoptymalizować. Początkowo chciałem robić różne ciekawe, nowoczesne patenty, ale blogger skutecznie wiąże ręce. Strona pewnie jeszcze będzie ewoluować, zobaczymy wszystko ;)

Ewa pisze...

Już w zeszłym roku był ten temat wałkowany w każdą
stronę, byli i tacy co się z tego śmiali, że niby co Kubica może.Gdzie oni teraz są?

Anonimowy pisze...

Pytanie czy po tym artykule takie Ferrari rozważy podobną koncepcję w tym roku.

Meras

maSay2610 pisze...

ale mamy bajerancką stronke teraz, świetnie wyglada:-)

Anonimowy pisze...

kiedyś anonimowy z Poznania pisał o tym samym "A on juz zrobil w tym roku taki postep i dal tyle pracy w Mercedesie...." ale nikt mu nie wierzył.prawda ?!

igor p pisze...

w końcu profesjonalnie wyglądająca strona... jestem w szoku. świetna robota ;) pozdrawiam.

Jaro75 pisze...

Ewa
17 lutego 2014 17:05
"w czarnej du..." :)

Już pisałem ale powtórzę że super zmiana :) Brawo !

Co do Roberta,to kolejna sytuacja z wielu że każdego "zatyka" gdy popracuje z Robsem :)

Anonimowy pisze...

Powtórzę pytanie, bo w poprzednim wpisie szybko umknęło bez odpowiedzi:
ktoś wie dlaczego team VW w WRC określany jest skrótem HW?

ŁukaszRog pisze...

Zmiany na plus:) Jak wchodzę teraz na stronkę to czuję jakąś dziwną ulgę, tak jakby poprzedni design bloga mnie męczył. Co do testów w symulatorze Mercedesa to ciekawe skąd mają źródło informacji. Nie zdziwił bym się jakby to Niemcy czy Anglicy podawali takie informacje, ale Portugalczycy? Pewnie info od jakiegoś pracownika Mercedesa (może Portugalczyk:)).

Kamil Krakowiak pisze...

A to ja z innej beczki, na naklejakch o ile wiem z allegro, jest inny adres strony, zmiana domeny ?, nie znam tego wynalazku, ale zapewne o ilę wchodzi w grę zmiana domeny, to można i inne rzeczy zrobić :)
Ogólnie, jestem mile zaskoczony, ale tak jak napisał ktoś, wcześniej sam blogger wiąże, ręce.
Nie wnikam w możliwości, i ewentualne koszty, ale zmieniając domenę, i usługodawcę, można by więcej zmian wprowadzić.

whiliam pisze...

Witam.
Przez jakiś czas byłem "wyłączony"... Dziś otwieram stronkę i... fajna i przejrzysta szata graficzna - gratuluję i dziękuję.
Ale dowiaduję się także o naklejkach...tak, dopiero teraz :(
Mam pytanie i prośbę: czy można takie naklejki jeszcze gdzieś dostać!? Moja Honda by się pięknie by się prezentowała z taką naklejką. Będę zaszczycony mogąc ją "wozić".
Mateusz, czy będzie jakieś wznowienie naklejek?

whiliam pisze...

Sprawdzałem na Allegro i jest sporo naklejek z "Kubica Fan", ale ja jestem z "Wyniki Rajdowe i Powrót Roberta Kubicy do F1"!... Myślę, że jak by się pojawiły nowe naklejki to też by się rozeszły jak świeże bułeczki...
Bardzo proszę o wznowienie.

Kaczmar pisze...

Witam, co do strony strasznie mi sie podoba, nie wygląda już tak BLOOGOWATO, wygląda bardzo profesjonalnie i światowo, czapki z głów =)) Dodał bym jedynie klasyfikacje WRC gdzies po prawo i oddzielił u góry starty Roberta WRC od innych.

Dziś miałem sen, śniło mi się że Robert startował rajdówką w wyścigach X Games (przykład z DIRT2 http://www.youtube.com/watch?v=XUgwCpDPrxc) i że miał małą kolizję/awarię i się zatrzymał. Jedynie ja byłem w tym miejscu, Robert próbując wysiąść z auta mówił: "ku.. poprarzyłem się, poparzyłem się", cały czas sie pytałem czy dobrze sie czuje i czy mam dzwonić na 112 (sic, a gdzie służby medyczne?:D) bo nie widziałem żadnych poparzeń. Usiadł przy bandzie tak że go zasłoniłem i kibice niedaleko dalej nie widzieli kto siedzi i podświadomie wiedziałem że Robert chce abym go zasłaniał żeby zaraz się nie zlatywali :). Okazało się że nic mu się nie stało ani sie nie poparzył, a w zawodach zajął 6 miesjce. Zawody odbywały się wokół ulic mojego domu szuter/piach/asfalt :). Pamiętam że znów byłem wkurwiony że nie mam ani kartki ani długopisa aby dostać autograf ;] (tak samo jak w poprzednim śnie :) Poleciałem do jakiegos kibica, ten tak sie guzdrał z wyrwaniem kartki z zeszytu zresztą z jednej strony zapisaną notatkami ze studiów że Robert zdążył się ulotnić ;] To już 2gi albo 3ci mój sen z Robertem :D

Szybkiego powrotu do F1 R.K., pojawia się u mnie straszny głód do F1 ;]

Anonimowy pisze...

Zmiana super, jedynie bym zmienił tło pod napisem "Wyniki rajdowe..." na jakiś karbon albo cuś

MairW78 pisze...

Nowy wygląd strony super!!!
Pozdrawiam

Anonimowy pisze...

no i nowa szata graficzna przyćmiła temat,na który nikt nic nie pisze...
Z perspektywy czasu można by pomyśleć,że należało się wstrzymać z nowym wpisem. Dziwne...
Jest lepiej graficznie,ale czy to najważniejsze ?

Anonimowy pisze...

Ciekawe czy w 2014 Robert także będzie współpracował z Mercedesem...

Anonimowy pisze...

Kto pamieta ? :)

http://www.ewrc-results.com/final.php?e=1965&t=Rallye-du-Var-2010

Warte zauważenia Msc. 2, 4 i 5 oraz roznice czasow oraz roznice samochodow na tych msc.

LukaszPL pisze...

Gdyby ta strona miała podkład muzyczny reggae śmiało mógłbym powiedzieć że jestem od niej uzależniony i potrzebny mi odwyk he .... Szkoda że tych wszystkich,, wodotryskow,, nowej szaty graficznej nie widać przy oglądaniu na telefonie, ale i tak uważam że to mistrzostwo świata w dostarczaniu info o RK... dzięki

Anonimowy pisze...

http://www.crash.net/wrc/news/200400/1/wilson-tips-kubica-to-impress-in-mexico.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss

marshad pisze...

Skoro tak luźno tu sobie komentujemy, to dość ciekawie wygląda pierwszy dzień testów F1 w Bahrajnie. Już został pobity najszybszy czas z GP 2013, więc przynajmniej kwalifikacje w 2014 będą interesujące.

Anonimowy pisze...

discus i będzie super

TJ pisze...

@Anonimowy 11:56
Tak pamiętamy, była taka chwalebna przygoda.
Ale jak już analizujemy, to warto porządnie, dla pełnego obrazu.

Po pierwsze Bouffier jechał ten rajd po raz _ÓSMY_ , Kubica po raz drugi, a Ogier po raz pierwszy.
Po drugie Kubica i Bouffier mieli już swoje auta dobrze objeżdżone, podczas gdy Ogier jechał tą cytryną po raz pierwszy.
Po trzecie Clio Kubicy miało 225KM/1000kg/FWD, DS3 Ogier 210KM/1150kg/FWD, a 207 Bouffier 300KM/1200kg/AWD.
Uwzględniając sprzęt i doswiadczenie Kubica i Ogier spisali się fenomenalnie, a Bouffier wypadł dość blado (lub po prostu trzymał zapas).

Po czwarte była to świetna jazda, ale z bardzo małym marginesem na błąd, co było widać w 2012, kiedy to powrócił tam w aucie WRC i mając gigantyczną przewagę, jadąc po pewne zwycięstwo na przedostatnim odcinku wypadł. :/
Nawet jeśli przez błąd pilota, to efekt pozostaje taki sam.

Po piąte - jeśli jednak porównać 2010 vs 2012 np. najdłuższe odcinki po 32-33km , to w WRC jechał je szybciej aż o ok 1,5 minuty. Więc w takim tempie w 2010 byłby szybszy o ok. 7 minut !
http://www.ffsa.org/res_rallye.php?id=1355&catCourse=ral
http://www.ffsa.org/res_rallye.php?id=1977&catCourse=ral

Po szóste pamiętajmy, że mówimy o nawierzchni, która RK leży najlepiej i nie musi być to odniesieniem dla stanowiących większość sezonu szutrów.

Miejmy jednak nadzieję, że przynajmniej to lekkie ujarzmianie zapędów, po kolejnych porcjach doświadczeń (GB+MC+Szwecja), wejdzie już w nawyk i do stałej taktyki.

Na Meksyk
... notatki nasz wspaniały pilot już przecież ma,
... nawierzchnia o stałej przyczepności będzie,
... band z mokrego śniegu nie będzie.
Pozostaje czekać na punkty :)

Seweryn F1 pisze...

@marshad - a czemu "przynajmniej kwalifikacje będą interesujące"? a wyścigi już nie będą? :) Pozdrawiam

Kaczmar pisze...

Seweryn dawno cie nie bylo ;p No ciekawie jak to wyjdzie wszystko, czy RBR nadal będzie się przegrzewać bo znow mieli w środę problemy, mimo zastosowania jakichś przeróbek nadal się przegrzewa. Może cała F1 odżyje po problemach RBR i cała zabawa rozpocznie się na nowo :) Najbardziej czekam na walkę Raikonnen / Alonso kolo w kolo :))

Auto pisze...

LukaszPL, włącz na telefonie, w przeglądarce tryb stacjonarny i wtedy wszystko będzie Ci się wyświetlać jak na kompie

Anonimowy pisze...

A dla mnie to, że Szczepaniak ma notatki to guzik znaczy. Robert na pewno nie zaufa obcym notatkom i zrobi swoje od podstaw.

Tak po za tym mi się wydaje, że notatki zostają u kierowcy a nie u pilota. Jakoś mi się nie wydaje żeby Robert zrobił notatki, pilot odchodzi i daje innemu kierowcy. Tak samo w drugą stronę. Kosćiuszko sporządził notatki i teraz Szczepaniak daje je Kubicy.

romero_67 pisze...

Ciekawe czy Robson dalej pomaga mercowi? A w tym roku pewnie jest sporo do zrobienia przy tylu zmianach. A może anonimowy z Poznania coś wie. Kiedyś pisał, że też od czasu do czasu tu wchodzi. Przy tylu zmianach RK pewnie jak zwykle byłby niezwykle przydatny.

Ewa pisze...

Ja proponuję jeszcze efekty świetlne do tej muzyki :)

LukaszPL pisze...

,,Do Auto,, dzięki za info sprawdziłem i jest jak mówisz... Ale zostanę przy starej opcji bo wersja komputerowa na telefonie jest zminiatyrozowana i źle mi się czyta, tak czy inaczej dzięki za chęci, ,, do Ewa,, one love he

Anonimowy pisze...

Hmmm, Mercedes ma TAAAAKICH świetnych kierowców, a tutaj RK okazał się niezastąpiony!, NO proszę!
Przyszedł kubek i mercom serek z dzioba wypadł.....

Ewa pisze...

Bo Robert Kubica jest jak Niki Lauda, czuje samochód.Polecam "Wyścig", lektura obowiązkowa :)

marshad pisze...

@Seweryn F1 To się jeszcze okaże =]
Tym czasem, o ile wczorajsze najszybsze okrążenie w Bahrajnie byłoby najwolniejszym przejazdem podczas kwalifikacji w 2013r (o około 0.4s), o tyle dzisiejszy czas wykręcony przez Magnussena (niemal 2s szybszy) dałby 18 pozycję, zaledwie 0.6s od wstępu do Q2. Do końca następnego testu powinni urwać kilka dziesiątych, może i sekundę, a to już byłoby w okolicy wstępu do Q3 i około 1.5s od Pole Position. Całkiem nieźle, biorąc pod uwagę że np. James Allison i JB spodziewali się zbliżyć na "parę sekund" do czasów z 2013 dopiero pod koniec sezonu. JB twierdził, że wystartują z czasami zbliżonymi do GP2, jednak dzisiejszy czas jest szybszy o 4.5s od PP tej serii z 2013r. Choć możliwym jest, iż coś źle zinterpretowałem lub McLaren zbudował w tym roku rakietę i już miażdży opozycję.

Anonimowy pisze...

Strona super.

Good job

Eatinglikeaking

Anonimowy pisze...

Ma ktoś może gdzieś zapisane komentarze anonimowego z Poznania bardzo chciałbym je jeszcze raz przeczytać, wiele osób mu nie wierzyło, a gość mówił wiele ciekawych rzeczy na temat RK.

Rain Man

Anonimowy pisze...

Chodzi mi o komentarze prawdziwego anonimowego z Poznania a nie osób podszywających się pod niego. Jego komentarze były charakterystyczne ze względu na to, że pisał jak nie Polak (w stylu Kevina Mirochy jeśli ktoś kojarzy)

Anonimowy pisze...

a tak wychodząc poza temat to co się dzieje z kevinem mirochą wie ktoś ?

Anonimowy pisze...

Dzisiejszy czas Nico jest już poniżej sekundy do swojego pole position z Bahrajnu w zeszłym roku. (1:32.330 do 1:33.283 w testach) Myślę że tegoroczne bolidy będą dużo szybsze niż w zeszłym roku. Na pewno poprawiły się prędkości maksymalne.

Anonimowy pisze...

Strona nowa informacji "0"

Anonimowy pisze...

Ale cisza o Robercie :(

marshad pisze...

Dziwi was brak informacji? Pierwsza połowa roku to rajdy w odstępach miesiąca. 71 Rajd Polski wystartuje już niecałe 3 tygodnie po Sardynii i między nim a Finlandią będzie ostatnia 4-tygiodniowa przerwa. Niedługo powinniśmy mieć jakieś informacje z testów w Hiszpanii, a za tydzień wprowadzenie do rajdu Meksyku. Ciekawostka dla tych co jeszcze nie wiedzą: w Portugalii Hyundai wystawi 3 pojazdy, by przyspieszyć proces zbierania informacji.