Strona główna Informacje z WRC O Robercie Kubicy Klasyfikacje Kontakt English version

poniedziałek, 16 grudnia 2013

Dominacja we Włoszech, protest którego nie było i wciąż niepotwierdzony pilot [Aktualizacja środa godz. 20:50 - Życzenia od Roberta, o Massie i Alonso]

fot. Alessandro Bugelli
Robert Kubica bez problemów triumfował w Ronde Citta di Sperlonga, lokalnym włoskim rajdzie. Polak, jadący słabszym autem niż kilku innych rywali, wygrał 3 z 4 OS-ów. Kiedy Robert zapewniał sobie zwycięstwo, wyjaśniła się sprawa rzekomego protestu, jaki miał złożyć Volkswagen w sprawie używania przez Kubicy łopatki zmiany biegów. Nadal niewyjaśniona pozostaje natomiast kwestia pilota na przyszły sezon, mimo że do Rajdu Monte Carlo zgłoszony został Jakub Gerber.

Nie zważając na cały szum medialny, jaki powstał po ogłoszeniu, że będzie jeździł w sponsorowanym przez Lotos zespole M-Sport, Robert Kubica wziął udział we włoskim lokalnym rajdzie, na którego starcie stanęło 108 załóg.Robert nie jechał najsilniejszym autem, ale mimo to nie miał większych problemów z wygraniem trzech pierwszych OS-ów i zapewnieniem sobie komfortowej przewagi przed ostatnią próbą, na której ostatecznie był drugi.

W całym rajdzie Polak wypracował sobie aż 35 sekund przewagi, a przypomnijmy, że liczący 9,4 km odcinek pokonywał po raz pierwszy. Oto ostateczna klasyfikacja:


Poniżej możecie zobaczyć wideo ze wszystkimi ujęciami i zdjęciami z rajdu:



Opcja idealna na przyszły sezon

Na rajdzie była obecna ekipa telewizyjna TVP, której udało się przeprowadzić wywiad z Robertem dotyczący startów w przyszłym sezonie. Polak powiedział, że starty w WRC są dla niego idealną opcją na przyszły sezon i cieszy się, że ponownie będzie mógł współpracować z Anglikami. Oto ta rozmowa:


Kto będzie pilotem?

Na prawym fotelu auta Kubicy ponownie zasiadł Jakub Gerber, który jest chyba głównym kandydatem do pilotowania Robertowi w przyszłym sezonie. Mistrz WRC2 chce zapewne podczas OS-ów słyszeć polski opis, do którego mocno się przyzwyczaił jeżdżąc z Maciejem Baranem.

Kubica i Gerber dobrze się znają, obaj są pracowici i wydaje się, że prędzej czy później złapią dobre tempo dyktowania, które pozwoli na szybką jazdę w WRC. Gerber jest głównym kandydatem do utworzenia załogi z Kubicą, choć trzeba przyznać, że nie jest zbyt doświadczony na arenie międzynarodowej. Znacznie więcej przejechanych imprez na wysokim poziomie ma Maciej Szczepaniak, pilot Michała Kościuszki. W ubiegłym sezonie również był on wspierany przez Lotos, a wobec leczącego kontuzję Kościuszki, którego rajdowa przyszłość jest nieznana, mógłby on wesprzeć Kubicę. Nie wiadomo tylko, czy obaj panowie by tego chcieli.

Póki co możemy przyjąć, że to Gerber będzie pilotem Roberta w przyszłym sezonie, wszak to on jest zgłoszony razem z Kubicą do Rajdu Monte Carlo. Zgłoszenie nie jest jednak wiążące i w każdej chwili może nastąpić zamiana. Sprawa rozstrzygnie się "na dniach" bowiem jeżeli Kubica miałby zmienić pilota, to musiałby przejechać z nim w jakiejś imprezie przed Monte Carlo. Pozostaje nam tylko czekać.

Protest, którego oficjalnie nie było

Końcówka minionego tygodnia upłynęła nie pod znakiem radości z podpisania kontraktu Kubicy z M-Sport czy emocji związanych z Ronde Citta di Sperlonga, ale pod znakiem komentarzy dotyczących domniemanego protestu Volkswagena, który miał się sprzeciwić używaniu przez Roberta Kubicę łopatki zmiany biegów w przyszłym sezonie WRC.

O takim proteście informowały hiszpańskie media i choć ostatecznie okazało się to plotką, to jak zwykle było w niej całkiem spore ziarnko prawdy.

Volkswagen wysłał "jedynie" zapytanie do FIA, czy system, którego będzie używał Kubica, nie da mu przewagi sportowej nad innymi kierowcami. Odpowiedź była oczywista - nie da, gdyż będzie specjalnie w tym celu spowolniony. Po tej odpowiedzi Niemcy zaniechali dalszych kroków, a decyzja zezwalająca M-Sport na przystosowanie auta do ograniczeń Kubicy zapadła niemal jednomyślnie - na 14 głosujących, 13 było za.

Wydaje się zatem, że sprawa została nieco zbyt rozdmuchana, a na VW poleciało zbyt dużo gromów, choć trzeba zauważyć, że nawet to zapytanie nie było chyba nikomu potrzebne, bowiem wiadome było, że FIA nie da zgody na używanie czegoś, co da przewagę nad innymi.
fot. Mauro Carnevale

fot. Mauro Carnevale
Aktualizacja

Robert Kubica udzielił włoskiemu dziennikowi "La Repubblica" interesującego wywiadu, w którym mówi o rajdach, Formule 1 i swoim stanie zdrowia. Oto najciekawsze fragmenty:

"Nie mam w przyszłym roku szans na mistrzostwo. Minie on na nauce, może pod koniec sezonu dojdę do głosu. Zobaczymy. Nadal myślę o F1, ale nie mogę wrócić dopóki nie poprawię funkcjonalności mojej prawej ręki. Na niektórych torach nie miałbym problemu, na tych z ciasnymi zakrętami nie utrzymałbym panowania, ale cały czas śledzę rywalizację w F1."

Na pytanie o ryzykowanie własnego życia Robert odpowiedział: "Może dlatego ryzykuję, bo to moje życie. Nie sądzę abym miał dużo wypadków, ale zawsze będą się one przydarzać tym, którzy jadą szybko. O moich wypadkach więcej się słyszy, bo jestem z F1, tak samo było z Raikkonenem. Po tym wszystkim co przeszedłem, dziś i tak bardziej boję się iść na spacer niż prowadzić"

"Nigdy nie bałem się, że nie wrócę do jazdy. Po operacji musiałem walczyć o przeżycie, potem o przywrócenie jak największej sprawności. Potem zasiadłem za kółkiem i dziś ciężej mi w życiu prywatnym niż w aucie. Musiałem przestawić się na bycie leworęcznym, a to trudne. Mózg potrafi się jednak przestawić jeżeli jest dobrze motywowany. Jeżeli ktoś powiedziałby mi po wypadku, że będę jeździł w WRC, a w tym roku wygram 5 z 7 rund w WRC2, będąc przed szybszymi autami to bym nie uwierzył. Nie mogę powiedzieć, że cieszę się z tego, co mi się przydarzyło, ale z ostatnich 16 miesięcy jestem dumny."


Aktualizacja godz. 21:05

W rozmowie z Super Expressem szef M-Sport, Malcolm Wilson potwierdził, że Robert Kubica wystartuje w Jänner Rallye, który rozpocznie się 3 stycznia w Austrii. Jest to pierwsza runda nowego sezonu ERC. Kubica wystartuje w nim Fordem Fiestą RRC. 

Aktualizacja wtorek

Kajetan Kajetanowicz potwierdził, że wystartuje w Jänner Rallye. Mistrz Polski wystartuje Fordem Fiesta R5 przygotowanym przez M-Sport Poland z Krakowa.

Aktualizacja godz. 20:50

TUTAJ możecie obejrzeć życzenia od Roberta Kubicy do kibiców. 

Aktualizacja środa

W niedawnym wywiadzie dla La Reppublica Robert mówił również nieco o kierowcach F1. Według niego to nie strach po wypadku na Węgrzech spowodował, że Felipe Massa stracił formę. Jako jeden z powodów Robert podaje dominację w zespole Fernando Alonso. Kubica nie wypowiedział się jednoznacznie, który z kierowców - Alonso czy Vettel jest lepszy, ale według niego, Vettel mając takie zaplecze jak Red Bull i taką pewność auta, stał się niezwyciężony, ale podobnie niezwyciężony stałby się każdy kierowca z czołowej 10-tki F1. Alonso cały czas musi borykać się z problemami. 

Strona powrotroberta.blogspot.com jest na facebooku oraz Twitterze! Dołącz do osób go lubiących i bądź na bieżąco! 

Więcej o całej F1 na MC Formula i OneStopStrategy
  

50 komentarzy:

Irxman pisze...

I tak właśnie działa ten głupi świat. Jest za dużo portali i telewizji informacyjnych a nie ma informacji do przekazywania wiec się je wymyśla dla potrzeby chwili.
A co do pilota to do kiedy jest oficjalny termin na podanie nazwiska.

Jaro75 pisze...

I się wyjaśniło :))

gervazy pisze...

Warto byłoby wysłać (pewnie z tłumaczeniem) ten wywiad Clarksonowi. ;)

Konrad Kobedza pisze...

@Irxman
Lepiej bym tego nie ujął. Najgorsze jest to, że dużo ludzi daje się w tego typu "njusy" wkręcić i zaczynają się kompletnie niepotrzebne i bezpodstawne dyskuskusje, co jeszcze bardziej nakręca wspomniane przez ciebie portale.
Co do pilota, to mam nadzieje, że to będzie Kuba Gerber. Może nie ma dużego międzynarodowego doswiadczenia, ale wydaje się, że jest miedzy nim i Robertem odpowiednia "chemia" żeby wszystko tochyło się we właściwym kierunku.

Anonimowy pisze...

Ciekawi mnie jak czują się teraz Ci fani którzy obkładali VW w niejednokrotnie mało wybredny sposób. Co będą czuli, jeśli np. w roku przyszłym RK będzie jeździł w VW, jeśli nie wróciłby jeszcze do F1

Anonimowy pisze...

Wyjaśniło się coś co było wiadome od początku. Protest czy zapytanie to nie ma różnicy. W F1 protesty najczęściej są realizowane przy pomocy zapytania.

Anonimowy pisze...

@gervazy .. Popieram :)

Dq Dqq pisze...

Gervazy dokładnie to samo pomyślałem oglądając TOP Gear po raz ...enty. Nie ma lepszego kandydata na gościa w TG niż Robert Kubica. Może jakaś wspólna akcja w tym kierunku?

Daro pisze...

Ciekawi mnie taka kwestia jak teraz po podpisaniu kontraktu przez Roberta z M-sportem będzie wyglądać jego współpraca z citroenem w ramach pomocy w rozwijaniu samochodu WTCC Czy tam była mowa iż Robert jeśli wystartuje w barwach citroena to przyszłym roku to im pomoże czy też niezależnie od tego gdzie by nie jeździł obiecał pomóc?

igor p pisze...

kto zna gramatyke niech poprawi błędy ale jakaś baza już jest, można Colinowi wysłac niech idzie w świat :)

honestly I'm very happy, because I believe that this is the perfect situation for me, for next year.

I'm happy because I go back to work with the British, I have fond memories of the English mentality and approach to motorsport.
This is very important, because it works better and I think that so far everyone who worked with the British, had the same look on motorsport and did everything to become a better driver and a better team.

Anonimowy pisze...

Daro nie ma bata żeby jeździł Fordem i pomagał Citroenowi w WTCC. Poza tym Matton podkreślał "JEŚLI Robert będzie jeździł z nami w 2014, to chcemy żeby nam pomógł przy rozwoju programu WTCC".

Anonimowy pisze...

Skoro VW wysłał takie zapytanie, to chyba jednak (mimo, że to dla Kubicy pierwszy sezon w WRC) uważają go za bardzo mocnego rywala. A to dobry znak :)

Anonimowy pisze...

Oni (VW) nawet z Kościuszką mieli problem...

Anonimowy pisze...

Clarkson ostatnio napisał że rajdy są be... także nie wiem czy wam ta opcja z Robertem wypali, on by go pewnie widział w DTM :P

Pozdrawiam
Bocian

Dq Dqq pisze...

Może i rajdy są beee, ale jak się przejrzysz przeszłości TOP Gear to odniesień do rajdów jest tam deko... Hammond w Volkswagenie po śniegu, May w Bentleyu Continentalu Sport na osesie Rajdu Walii o ile dobrze pamiętam, czy słynna wyprawa w poszukiwaniu źródeł Nilu. Poza tym Robert jak powiedział, że ma MOTOmentalność bardzo podobną do Anglików. Pewnie by się dogadali :P

Anonimowy pisze...

Mieć helikopter i nagrywać video telefonem... ehh
https://www.youtube.com/watch?v=nQ_Mpm9afb4

Anonimowy pisze...

@Bocian,

Clarkson nie napisał, że rajdy są be. Jak dla mnie, to w zabawny sposób zdjął czapkę z głowy przed kierowcami rajdowymi.

W zabawnym tekście napisał, że prowadzenie rajdówki to muszą być jakieś czary, bo "nie idzie" takiej rajdówki utrzymać na tych wszystkich śliskich leśnych drogach i to jeszcze przy dużych prędkościach; on tego nie potrafi i uważa za niewykonalne, więc sądzi, że kierowcy rajdowi, którzy to potrafią, po prostu muszą być czarownikami ;)

Zatem zaprezentowanie w programie jednego z takich właśnie rajdowych "czarowników", który w swoim debiutanckim sezonie od razu "wyczarował" tytuł mistrzowski w WRC2, jak najbardziej pasuje. A nawet aż się prosi :)

o

PS: Dla zainteresowanych link do tego artykułu (przesłany przez użytkownika Muppedmad na forum autosport): http://www.topgear.com/uk/jeremy-clarkson/jeremy-on-rallying-2013-12-12

Anonimowy pisze...

@Bocian a gdzież to Clarkson napisał, że rajdy są bee? Bo jeżeli masz na myśli felieton do TG to chyba coś go za bardzo między wierszami czytałeś, albo za mało Clarksona czytałeś.

gmbs

dom86# pisze...

Skoro wspomnieliście o Top Gear... Powiedzcie mi, czy Loeb był "gwiazdą w aucie za rozsądną cenę" ?

prosiak morderca pisze...

Nie jeden kierowca sciga sie w F1. Tu nie chodzi o rajdy. Tu chodzi o niespotykany talent. O osobowosc, harakter, milosc do motorsportu. O to, ze auto to drugi dom, a w jego zylach plynie wysokooktanowa benzyna. To jest to co kwalifikuje go do "TOP GEAR".

Anonimowy pisze...

Robert nie jest showmanem. Podobno był nie raz zapraszany do udziału w race of champions, ale odmawiał. Myślę, że w Top Gear też go nie zobaczymy.

dom86# pisze...

Dobrze powiedziane: Robert nie jest showmanem. Sam fakt, że w reklamach występuje gdy koniecznie musi. Nie ma parcia na szkło. Loeb podobnie, mówi o tym w swojej autobiografii. Kamery i cała reszta to nie jego bajka. Zdjęcia z wczoraj pokazują, jak wielka pasją i miłością jest kierownica dla Roberta. On nawet w wolnej chwili wskakuje na jakiś symulator i jedzie :) Kurcze, żeby tak reprezentacja podchodziła poważnie do sprawy, nawet w 40% co Robert,dobrze by się działo.
Wywiad dla "La Repubblica" także bardzo przyjemny. A zdanie: "Po tym wszystkim co przeszedłem, dziś i tak bardziej boję się iść na spacer niż prowadzić" mówi wszystko :)

Anonimowy pisze...

A ja dzis dostalem bardzo ladny kalendarz na 2014 LOTOSU z Kubica....:)

Jaro75 pisze...

"Po tym wszystkim co przeszedłem, dziś i tak bardziej boję się iść na spacer niż prowadzić"

Cały Robert :)

"Nie mogę powiedzieć, że cieszę się z tego, co mi się przydarzyło, ale z ostatnich 16 miesięcy jestem dumny."

Tak Robert :)
Dodam tylko że ja i cała masa fanów jesteśmy z Ciebie nieziemsko dumni :)


grand460 pisze...

Wszedłem na onet by poszukać jakiś informacji na prasówkę na Wos i zobaczyłem artykuł o Robercie, więc wszedłem i ku mojemu zdziwieniu jest dużo pozytywnych komentarzy w stronę Roberta http://eurosport.onet.pl/formula-1/robert-kubica-wciaz-mysle-o-formule-1/swxv4

Anonimowy pisze...

Dzięki Mateusz za "Jänner Rallye"! Lepiej mi się tak czyta :D.

W końcu czas zobaczyć Robsona osobiście w akcji. Wszak to tylko niecałe 200 km ode mnie.

a.t.

Anonimowy pisze...

To czym w końcu będzie jechał w Janner? Na fejsie jest napisane, że Fiestą RRC, a tutaj R5.

Anonimowy pisze...

Świetny wywiad z Robertem plus obrazki z podium. Co tu dużo mówić, Robert jest po prostu szczęśliwy :)

http://sport.tvp.pl/13346164/kubica-najwiekszy-plus-zmian-wspolpraca-z-anglikami

Anonimowy pisze...

Robert dla "La Repubblica" powiedział, że marzeniem i celem jest powrót do F1. A więc ja, fan rajdów marzący o pozostaniu Roberta w rajdach "na zawsze", jestem w dość głupiej sytuacji, bo teoretycznie powinienem nie chcieć, aby nadal następował progres z ręką. Jednak jestem człowiekiem i humanitarnym odruchem jest życzyć drugiemu jak najlepiej. Robert powiedział, że "muszę jeszcze poprawić rękę" - zabrzmiało to tak jakby był całkowicie pewien powrotu do F1 po jednym jedynym sezonie w WRC w 2014. Z drugiej strony Robert w 2014 r. nie planuje operacji o czym przytomnie parę osób pisało patrząc na kalendarz rajdowy, który absolutnie nie pozwoli na operację (brak czasu). W takim razie Robert stawia na to, że wystarczy dalsza rehabilitacja czynna i obędzie się bez operacji - wnioskuję z tego, że Kubica jest człowiekiem rozumnym i logicznie myślącym, więc jeśli my zorientowaliśmy się z prostej dedukcji - kalendarz, terminy - brak czasu na operację to tym bardziej sam zainteresowany.
Marek Krupa

dominik pisze...

Robert jest debeściak i jego wypowiedzi są też debeściak :)…podziwiam gościa…szczerze podziwiam. WIELKA INSPIRACJA. Dziękuję za bardzo dobrego bloga.

Anonimowy pisze...

Clarkson: Now, our guest tonight is like a cat – for sure he has 7 lives. Although he has already used two (one in Canada and second in Italy), but with 5 to go, he has no fear behind the wheel. Wherever he drives, almost every time competitors are left far away behind him, and all this driving with one hand ;). Some say… than he is better then Stig. Ladies and gentleman …Robert Kubica !!!!
:) Byłoby fajnie :)

Pozdr

Qubixxx

sLaYeR pisze...

Czy ktoś wie dlaczego w Janner Rally Kubicy podstawią Fiestę RRC, zamiast WRC?

Przydałoby mu się zapoznanie z nowym samochodem.

intense pisze...

W w czampionacie erc uzywa sie samochodow które są do nich dopuszczone . Rc1 (wrc) nie są.

Anonimowy pisze...

przeciez RRC to wykastrowane mocowo WRC. pod wzgledem zawieszenia to jest to samo, wiec akurat na zapoznanie sie charakterustyka prowadzenia bedzie ok. pozatym rajd Janner to runda ME a tam WRC sa zabronione.

rolen

Anonimowy pisze...

17 grudnia 2013 10:05 ...
Wow, jak bym tam był!!!!

Anonimowy pisze...

RK jak zwykle pracowicie odrabia zadanie domowe (z dogrywania z pilotem i poznawania Fiesty) :-)

sLaYeR pisze...

No tak macie rację. Zapomniałem, że to ERC. Dzięki za odp.

Anonimowy pisze...

Podoba mi się, że Kubica olał R5 na rzecz RRC, pomimo, że to nowszy model zapewniłoby mu lepsze czasy a tak może być ciężko w walce z Kajetanem... No ale to RRC a nie R5 bliżej jest do WRC:)

Anonimowy pisze...

W tym rajdzie będą rządzić Polacy. Między Kajto i Kubicą będą małe różnice czasowe, ale na korzyść Kajetana. On zna ten rajd, osy się nie zmieniły, będzie bardzo szybki. Kubica na ten rajd jedzie, aby poznać Forda i zgrać się jeszcze bardziej z pilotem i w takim tonie prawdopodobnie będzie się wypowiadał.

Anonimowy pisze...

RK nie znał Rajdu Polski, a dopóki jechał,jechał RRC-kiem przed Kajto w R5, więc... Bez pochopnych wniosków ;-)

Anonimowy pisze...

Dla Roberta bedzie to pierwszy raz po sniegu, ale wiadomo ze da rade:-D

Anonimowy pisze...

http://grandprix247.com/2013/12/17/kubica-on-massas-crash-and-the-vettel-alonso-debate/

Taki to wywiad krąży po sieci

Pozdrawiam
Bocian

Anonimowy pisze...

Swoją drogą, to będzie niezła rywalizacja pomiędzy najlepszym Polakiem startującym w Polsce a najlepszym Polakiem startującym za granicą. Jak dotąd jest 1:0 dla Kajetana, ale tym razem Robert może wyrównać.

qbase

Anonimowy pisze...

Na facebooku Roberta pojawiło się video z podziękowaniami dla kibiców za doping oraz z życzeniami na Święta(są trzy wersje: polska, angielska i włoska).
https://www.facebook.com/photo.php?v=695357530483246

To my mu powinniśmy dziękować :)

Anonimowy pisze...

Spokojnie z tymi wyrokami : )

Nie wiadomo czy Robert wogole bedzie mial zamiar rywalizowac, czy tylko potestowac.

Natomiast jak wszystko bedzie gralo i bedzie suchy asfalt bez sniegu i lodu to nie daje szans Kajetanowi z Robertem nawet pomimo szybszego wozu

Anonimowy pisze...

A ja dodam od siebie, że Kubica jest zawodnikiem grającym dość mocno fairplay, więc w przypadku gdyby prowadził w rajdzie a za nim jechał Kajto który walczy w 2014 w czempionacie europejskim (i mają wspólnego sponsora) to może dojść do niespodziewanej zmiany miejsc :)

gmbs

Anonimowy pisze...

Kubica i Kajto w 1 rajdzie? Coś czuję, że pierwsze i drugie miejsca będą mieli Polacy. :) A swoją drogą po cichu liczyłem, że w tym sezonie Kubica przejdzie do typowo fabrycznego 1 teamu Cytryny, M Sportu, albo VW, a Lotos weźmie Kajto do swojego teamu w WRC. Fajnie by ich było zobaczyć obu w WRC. Uważam, że Kajetanowicz też mógłby się rozwinąć w tej kategorii i pokazać się z dobrej strony.

Anonimowy pisze...

"Anonimowy pisze...
A ja dodam od siebie, że Kubica jest zawodnikiem grającym dość mocno fairplay, więc w przypadku gdyby prowadził w rajdzie a za nim jechał Kajto który walczy w 2014 w czempionacie europejskim (i mają wspólnego sponsora) to może dojść do niespodziewanej zmiany miejsc :)
gmbs
17 grudnia 2013 19:54 "
Po co takie głupoty piszesz?

Anonimowy pisze...

@gmbs

TEAM ORDERS to nie FAIR PLAY.
I nie sądzę, by Robert przyznawał Kajtowi nienależne mu miejsce swoim kosztem. Dla niego rywalizacja jest WSZYSTKIM, a nie "zielony stolik".

Anonimowy pisze...

@20:46 - głupoty? może coś więcej poza krytyką? Domyślam się, że u Ciebie w domu tak wyglądają rozmowy, ale wybacz ja jestem przyzwyczajony do wyrażania opinii, a nie wziętej z powietrza krytyki.

@22:07 - zgadzam się team orders to nie fairplay, ale ja właśnie o fairplay pisałem, a historia rajdów już zna takie przypadki, np Hołek wpychający swoim samochodem bezpośredniego (wyżej sklasyfikowanego) przeciwnika na metę.

gmbs